Gå til innhold

Anbefaling til server, klient og backup for smb


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal sette opp et nettverk i en smb bedrift og skal da sette opp 1 server som skal fungere med felles arkivering og backup av klientene, i tillegg skal alt som produseres på de andre maskinene lagrest på samme område på serveren + at noe software skal kjøres på server slik at alle har tilgang til softwaren. Har da 3 maskiner som skal knyttes opp til serveren. Den ene skal kun ha tilgang til 1 fil mens de 2 andre maskinene skal dele alle filer, printer m.m. Maskinene bruker 1 linux, 2 windows xp og vurderes 1 ny med win7

 

Serveren bør ikke koste for mye, men bør være framtidsrettet ifht cpu og software. Gjerne et ferdig oppsatt server fra en levrandør. tenker da på link til nettbutikker for forslag på egnet server.

 

I tillegg er vi ute etter software eller andre løsninger for å ta backup av server til en online pc en annet sted i forhold til brannfare m.m. Løsning på backup må være slik at den tar backup hver natt på fellesområde og backup av nye filer og endret filer. Løsningen på backup må være så enkel at den er lett å sette opp og å bruke.

 

Så de jeg er ute etter er et forslag på hvordan dette kan løses på en enkel og rimlig måte. Og da gjerne med link til Server, ekstra pc og software. Alle forslag taes mot og vurderes.

 

Vurderer også om en skal gå for nyere i3/5 cpuer og windows 7 på alle bruker pcene.

 

Takker for alle svar :)

Mvh

Rscue

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stort er behovet for lagring på serveren og skal det benyttes RAID?

Virtualisering eller bare 1 installasjon? Windows Server 2008 R2?

Har selv god erfaring med HP servere levert av Dropzone, men det er vel en smakssak. Vil nok uansett anbefalle å legge maskinene over på Windows 7 da XP utfases i større og større grad.

Hvis du spesifiserer litt bedre hva det er behov og evt finner noen forslag selv så er det lettere å komme med anbefalninger.

 

Av backup benytter vi Symantec Backup Exec men dette vil muligens være litt stort og dyrt for ett så lite miljø.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vi leverer to produkter som kanskje vil passe for denne SMB bedriften.

 

Den ene løsningen er Online Backup av din server. Denne tjenesten tar automatisk sikkerhetskopi av de mappene man setter opp til en fast tid hver dag. Kun nye filer eller filer som endres tas backup av, slik at man kan klare seg uten å investere i mer båndbredde.

 

Den andre løsningen er Online Filserver. Her får hver bruker sitt private hjemmeområde, og man kan i tillegg opprette så mange fellesområder som man ønsker. Filområdene mappes enkelt opp som en stasjonsbokstav i Windows, og man kan også benytte MAC og Linux.

 

Du kan lese mer om backup og filserver på Telsys.no (har også laget en film om vår filserver tjeneste)

Lenke til kommentar

Spørs veldig hva du legger i "rimelig" ett estimat på hva du hadde tenkt å bruke hadde vært greit.

 

For i mine øyne, så er ett rimelig oppsett f.eks dette:

Fujitsu PRIMERGY TX200 S5f, Xeon E5520

(3xslike i raid5)Fujitsu harddisk - 500 GB - SATA-300

MICROSOFT WINDOWS SVR STD m5cal

 

Anbefaler også Acronis til backup vi bruker dette til å kjøre backup av klienter til en sentral server, dette har fungert meget godt og har også fått mulighet til å teste recovery av en maskin som gikk garken. Som fungerte meget godt.

 

Dette er ett greit oppsett å starte med. (NB! siden fujitsu ikke er den typen servere jeg har jobbet mest med, så anbefaler jeg å ringe support og sjekke om harddiskene passer i serveren før du bestiller)

Lenke til kommentar

Det enklaste her er ein ny vanleg PC med 5 harddisker, 2 små til OSet(anbefaler FreeBSD) som er satt til speiling og 3 store harddisker i raidz med snapshots oppsett sånn at ein har moglegheit til rollback om nokon skulle vere så uheldig å slette filer.

 

Du kan gjerne ha ein lik PC til backup som er plassert ein anna plass. For automatisk backup så kan ein bruke ZFS replication, http://www.markround.com/archives/38-ZFS-Replication.html

Alternativ er rsync, men det er litt treigt når datamengden vokser.

 

Når det gjelder valg av OS, så for all del velg eit som har kernelstøtte for ZFS(Btrfs er også eit alternativ). Du vil ikkje lagre data på noko som ikkje kjører ZFS/Btrfs idag. Les her kvifor http://storagemojo.com/2007/09/19/cerns-data-corruption-research/

Lenke til kommentar

Spørs veldig hva du legger i "rimelig" ett estimat på hva du hadde tenkt å bruke hadde vært greit.

 

For i mine øyne, så er ett rimelig oppsett f.eks dette:

Fujitsu PRIMERGY TX200 S5f, Xeon E5520

(3xslike i raid5)Fujitsu harddisk - 500 GB - SATA-300

MICROSOFT WINDOWS SVR STD m5cal

 

Anbefaler også Acronis til backup vi bruker dette til å kjøre backup av klienter til en sentral server, dette har fungert meget godt og har også fått mulighet til å teste recovery av en maskin som gikk garken. Som fungerte meget godt.

 

Dette er ett greit oppsett å starte med. (NB! siden fujitsu ikke er den typen servere jeg har jobbet mest med, så anbefaler jeg å ringe support og sjekke om harddiskene passer i serveren før du bestiller)

Fujitsu har et ytelsesproblem med SATA i disse serverne, så jeg anbefaler absolutt ikke dette oppsettet. Kjør heller SAS, selv om det koster noe mer.

Endret av enden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...