Gå til innhold

Privat erfaring med IBAS?


Anbefalte innlegg

Har tatt et par disker via IBAS, i alle tilfeller så har de klart å fått ut 99.9% av dataene som vi skulle ha. Det har kostet litt, men men....

 

Et greit alternativ til offsite lagring er Crashplan. Kjører en løsning med dette selv, har en server med RAID stående i garasjen. Garasjen står 20 meter fra huset og er i betong, så hvis huset brenner ned så skal det mye til at garasjen gjøre det også. MEN, hvis den gjør det, så har jeg sikret meg med at jeg har en Crashplan-server hjemme hos mine foreldre... Min far speiler sine data opp til min server som står i garasjen.... Så jeg tror jeg skal være rimelig sikret.

Sjekk ut crashplan.com

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder ting som absolutt ikke kan mistes, har jeg det 3 ulike steder.

  1. Vanlig harddisk på stasjonær PC
  2. Ekstern harddisk
  3. Liggende på server hos datasenter som også tar backup hver dag

Dersom alle tre feiler samtidig kommer jeg bare til å skylde på skjebnen, og at det aldri var meningen at jeg skulle ha de dataene.

 

Slikt liker jeg. Bør være et minimum. Folk har nevnt Mozy, jeg bruker Idrive.com (500 GB for $15/mnd, 5 pcer).

 

Men jeg har personlig dratt backup enda lengre, og har i tillegg til det du nevner, både kopi på server2 (altså viktig data fra server1 på server2 og visa verca), fysiske disker som ikke befinner seg i huset (må holdes ved like, fyller 500 GB disker og sender dem avgårde)

Egen backup server hos en i familien - overføring over FTP hver natt.

 

Så skulle jeg miste all viktig data, ja da vet jeg ikke hva som skulle ha skjedd. En atomkrig kunne selvsagt gjort litt skade da... ;)

Lenke til kommentar

Har selv letet rundt for å finne en god måte å lagre alle data på, og ikke minst økonomisk.

 

Lokalt har jeg Raid 10 med backup til ekstern hardisk samt backup til maskin #2 slik at det til enhver tid er 2 backup av viktige data. Crashplan benyttes for å automatisere dette slik at det faktisk blir gjort.

 

Alle viktige dokumenter er i tillegg delt via dropbox (kryptert via truecrypt) både for å ha enkel tilgang andre plasser samt å tilføre ekstra sikkerhet.

 

Sist men ikke minst benytter jeg meg av CrashPlan sin online backup tjeneste for å ha offsite backups. Mener og huske at det var rundt 1000 kroner for ubegrenset backup i 2 eller 3 år.

 

Med CrashPlan kan jeg legge til flere datamaskiner uten problem, legge backup over til enhver PC hvor som helst i verden som har CrashPlan installert, kan til og med være andre CrashPlan brukere (all backup data er selvfølgelig kryptert i alle tilfeller).

 

Mozy har jeg også testet, men ble ikke videre imponert. Vet at Mozy nå har kommet med ny versjon som fikser mye av problemene jeg og andre hadde, men CrashPlan er bedre etter min mening.

 

Alt i alt, mye billigere en ibas :)

Lenke til kommentar

Bakdelen med Mozy er at privatversjonen ikke støtter Windows Server.

Siden jeg bruker Windows Server på filserveren, webserveren og hovedserverene, så ble Mozy uaktuelt. Idrive.com lar privatbrukere også kunne benytte seg av Windows Server som klientmaskiner.

 

Bakdelen med Idrive (og Mozy) er hastigheten opp og ned. Det tok en del dager å få overført 350 GB med data for å si det slik.

Og ned går det saktere.

Men de kan sende deg en fysisk disk med dataen for ikke en alt for dyr penge.

Om ikke må man bare ta tiden til hjelp...

 

Kan CrashPlan kjøres på Windows Server? Eller koster det mer?

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Basis utgaven av CrashPlan er gratis, støtter

 

XP, Vista, Windows 7, Server 2008/2003/2000 (32bits)

XP 64, Vista 64, Windows 7 64

OS X 10.4, 10.5, 10.6

Linux 2.6 Series Kernel

OpenSolaris, Solaris 10

 

Dekker dermed alt jeg har behov for og vil kunne få behov for :)

 

Finnes også oppgraderte versjoner for ekstra features samt enterprise/pro utgave.

 

Mener og huske at de også tilbyr å la deg "seede" online backup ved å sende dem en fysisk kopi siden det alltid vil være problemer med store data mengder første gangen.

Lenke til kommentar

Gratis utgaven dekker kun backup til lokal og ekstern disk samt backup til/fra andre maskiner og venner.

 

30 dagers trial er for online tjenesten hvor det ikke er gratis lagringsplass.

 

Mozy har vel 2GB gratis så vidt jeg vet, men var overhodet ikke aktuelt for mitt behov.

 

Dropbox har 2GB gratis og fungerer etter min mening bedre en Mozy om du kun er ute etter å lagre mindre mengder data sikkert. Merk dog at Dropbox ikke krypterer data på server siden så vidt meg bekjent, så her må du sikre data selv via TrueCrypt eller lignende.

Lenke til kommentar

Gratis utgaven dekker kun backup til lokal og ekstern disk samt backup til/fra andre maskiner og venner.

 

30 dagers trial er for online tjenesten hvor det ikke er gratis lagringsplass.

 

Mozy har vel 2GB gratis så vidt jeg vet, men var overhodet ikke aktuelt for mitt behov.

 

Dropbox har 2GB gratis og fungerer etter min mening bedre en Mozy om du kun er ute etter å lagre mindre mengder data sikkert. Merk dog at Dropbox ikke krypterer data på server siden så vidt meg bekjent, så her må du sikre data selv via TrueCrypt eller lignende.

 

Trenger vel ca 50gb ofsite lagring. Burde være enkelt i bruk og ingen restriksjoner på filtyper eller størrelse. Helst også mulighet for ftp upload/download men ikke et krav.

Lenke til kommentar

Trenger vel ca 50gb ofsite lagring. Burde være enkelt i bruk og ingen restriksjoner på filtyper eller størrelse. Helst også mulighet for ftp upload/download men ikke et krav.

 

 

Sjekk http://Idrive.com 150 GB for kr32 ($4.95)/mo, ingen begrensninger i filtyper, størrelse eller lignende.

 

 

Da synes jeg CrashPlan blir en bedre deal med ubegrenset lagringsplass for 29kr måneden (ett års plan) eller om man tenker langsiktig med 23kr måneden i 3 år. Ut i fra dagens dollarkurs.

 

Merk dog at dette er priser for en enkelt maskin både for IDrive og CrashPlan Online.

 

For min del, med flere maskiner som behøver backup i huset er CrashPlan Unlimited Family en no brainer til 32kroner i måneden på 3 års plan. 1170,- for å sikre data på alle hustandens maskiner og ubegrenset lagringsplass er greit å ha, selv om det tar en evighet å laste opp til å begynne med så er det i allefall sikkert lagret om huset brenner ned.

 

Det viktigste uansett etter min mening er å teste backup løsningen for å se om den tilfredstiller de krav man har. Mange løsninger ser helt greie ut og er fine å bruke helt fram til du faktisk skal ha gjenoppretting av filene hvor det hele blir et lite mareritt.

 

Prøve seg fram, og være bevisst på sitt behov, og huske at man får det man betaler for :)

 

Føler at denne tråden har blitt litt hijacket og det beklager jeg, men har vært med på en runde med IBAS til rundt 14000, dog dette var ikke mine personlige data, så var dette en vekker til å sørge for at jeg aldri kunne havne i samme situasjon.

Lenke til kommentar

Neida, dette er spennende og relevant info.

 

Venter fortsatt på rapport fra Ibas.

 

myhken: Jeg lener meg mest mot iDrive og lurer på om du kan bekrete en ting.

 

Hvis du tar backup av en fil, og så sletter den lokalt. Blir den liggende på backup, eller slettes den? Slik jeg leser det så blir den IKKE det, og man kan da bruke iDrive som offline backup.

 

Planen min så langt er og bruke Cobian backup til og lagre til en NAS disk her. Og så bruke en maskin og spile den NAS disken opp mot iDrive. Da har jeg til enhver tid 2 kopier. Jeg har tenkt og gå for 500 GB planen og regner med det skal holde noen år. Og måten disse tjenestene konkurerer på er jo ved og øke lagring. Så tipper innen 3 - 4 år så er det 750 eller 1 TB for samme summen.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Fått rapport fra IBAS nå.

 

100% av filene kan reddes, og prisen ble 10 350 NOK.

Det inkluderer en 250 GB disk og USB kabinett til den disken og porto. For og levere min data tilbake.

 

Så....det vil jeg helst ikke gjøre igjen nei!

 

*sukk*

 

He he..manglet en 0 der ja! my bad!

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei, har også samme problem her. Min HDD Hitachi kræsjet i forrige uke, discen ser ut til å ikke kjøre og den gir ut en rar lud. "pipe" taktvis hele tiden.

Inntil igår ble den helt dø, ingenting skjedde, kan ikke høre at discen kjøre engang, helt dø. Men strømlyset lyser =).

 

Ihvertfall, etter å ha lest dette har jeg da bestilt tjensten til IBAS, og trolig sende den idag.

Hvor lang tid tok det for deg fra du sendte den til du fekk svar?

Du må betale regningen før de sender alt tilbake til deg?

 

I min hardisc har jeg filer langt tilbake til barndommen min, ikke minst bryllupsbilder og video-er jeg ikke har tatt ut.

Men prisen 10 000 kr høres UTROLIG MYE ut, enda jeg er student må jeg antagelig låne for å betale dette. Huff!

 

og, er du fornøyd etter du har fått den tilbake?

Lenke til kommentar

Det tok litt over en uke til jeg fikk en rapport og tilbud om hva det vil koste. Så tok det en uke eller to til de sendte disken tilbake til meg.

 

Og ja, du må betale FØR de sender dataen til deg. Prisen varierer ut i fra hva slags feil det er.

 

Jeg er fornøyd med og fått dataen tilbake. Skulle jeg ønske det var rimeligere? Ja!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...