Gå til innhold

Privat erfaring med IBAS?


Anbefalte innlegg

 

I min hardisc har jeg filer langt tilbake til barndommen min, ikke minst bryllupsbilder og video-er jeg ikke har tatt ut.

Men prisen 10 000 kr høres UTROLIG MYE ut, enda jeg er student må jeg antagelig låne for å betale dette. Huff!

 

og, er du fornøyd etter du har fått den tilbake?

 

Og backup var noe ukjent? Herregud, de siste årene har jo alle IT blader, så og si alle kjente aviser som VG, Dagbladet, Nettavisen, TV2 etc skrevet om dette gang på gang.

200-300 kroner koster det for en ekstra harddisk...

 

Bare så synd at folk ikke lærer før det er for sent. Men da hadde jo IBAS blitt arbeidsledige...så noen må jo svi litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal innrømme at det er en glipp, men da vet vi det. Ser ut til at dette komme til å bli en DYR lærepenger.

Min hardisc er fylt med over 500 gb bilder, så trur nok prisen vil svi kraftig. Hehe!

Sendte discen igår, får vel se hvordan dette blir.

 

Snakk om back-up leste eg her doke laster opp på server, er ikke noe super IT-menneske, men hvilken løsninger syns dere fungere best?

Deriblant er det snakk om bilder, musikk og filmer..

tenkte å brenne ut bildene på dvd (viss de får fiksa discen da), er dette noe god ide?

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om en ekstern disk i dette tilfellet. 500 GB er mye data.

Har selv 370 GB på en online tjeneste, men det vil ta uker å laste det ned igjen om jeg mister alt.

Har selvsagt eksterne disker også, men om alt annet blir borte, blir det en lang nedlastningstid ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Igjen, selv om det er påpekt flere steder i tråden:

BACKUP vil si at dataene finnes mer enn to steder til enhver tid.

 

En kompis av meg begynte å klage på at jeg hadde anbefalt han å ta backup på ekstern harddisk. Denne hadde han så mistet i flisegulvet sitt og den var ødelagt. Jeg skjønte ikke helt problemet hans siden dette bare var backup, men så viste det seg at han hadde flyttet filene til denne disken for så å slette resten av informasjonen fra kilde-disken på laptopen sin. Jeg spurte han bare: "Skjønner du hva ordet backup betyr eller?" Deretter holdt han godt kjeften sin.

 

Ellers ville jeg ikke brukt CD-er eller DVDer. En kompis brente ut 600 DVDer med alt han hadde av piratkopierte Xbox-spill og nedlastede DVD-filmer. Da harddiskene etterhvert ble mye billigere ville han overføre dette til disk igjen, men det viste seg at bare rund én av to fungerte som de skulle etter bare 2 års hylle-liv.

 

Selv bruker jeg et program som heter Vice-verca til Backup. Det er supert til daglig synkronisering, da den kan finjusteres ned til minste detalj i forhold til hvordan den velger ut data. Dette er enormt bra da nyere versjoner av filer, som f.eks mailbokser, prosjektfiler, databaser av ulikt slag blir oppdatert, og man slipper å lure på om man har siste backup til enhver tid. Om ingen endringer har skjedd i løpet av dagen, vil den heller ikke overskrive eller kopiere noe. Svært enkelt, men samtidig svært konfigurerbart program. En gang i uken kobler jeg til en tredje harddisk som jeg deretter kobler fra igjen og oppbevarer et trygt sted.

 

Selv er jeg meget skeptisk til å laste opp mine private filer i eteren.

Lenke til kommentar

Du kan forsøke å legge disken i fryseren. Legg den i en lukket plastpose på det kaldeste stedet i fryseren. La den så ligge i 12-24 timer. Ta så og koble den til en maskin raskt (ikke USB), og det er en viss sjanse for at du kan hente ut all data. Har vært vitne til at denne teknikken fungerer flere ganger. Ofte er det en skade på armen til skrivehodet, og med denne teknikken vil materialene forandre seg noe fysisk grunnet temperaturforandringen.

 

http://www.associatedcontent.com/article/393124/why_freezing_a_hard_drive_is_a_bad.html

Det er da mange som rapporterer at frysing fungerer den dag i dag.

 

Selvsagt vil disken være ødelagt etterpå, men poenget er å få dataene av disken.

 

Igjen, selv om det er påpekt flere steder i tråden:

BACKUP vil si at dataene finnes mer enn to steder til enhver tid.

 

En kompis av meg begynte å klage på at jeg hadde anbefalt han å ta backup på ekstern harddisk. Denne hadde han så mistet i flisegulvet sitt og den var ødelagt. Jeg skjønte ikke helt problemet hans siden dette bare var backup, men så viste det seg at han hadde flyttet filene til denne disken for så å slette resten av informasjonen fra kilde-disken på laptopen sin. Jeg spurte han bare: "Skjønner du hva ordet backup betyr eller?" Deretter holdt han godt kjeften sin.

 

Ellers ville jeg ikke brukt CD-er eller DVDer. En kompis brente ut 600 DVDer med alt han hadde av piratkopierte Xbox-spill og nedlastede DVD-filmer. Da harddiskene etterhvert ble mye billigere ville han overføre dette til disk igjen, men det viste seg at bare rund én av to fungerte som de skulle etter bare 2 års hylle-liv.

 

Selv bruker jeg et program som heter Vice-verca til Backup. Det er supert til daglig synkronisering, da den kan finjusteres ned til minste detalj i forhold til hvordan den velger ut data. Dette er enormt bra da nyere versjoner av filer, som f.eks mailbokser, prosjektfiler, databaser av ulikt slag blir oppdatert, og man slipper å lure på om man har siste backup til enhver tid. Om ingen endringer har skjedd i løpet av dagen, vil den heller ikke overskrive eller kopiere noe. Svært enkelt, men samtidig svært konfigurerbart program. En gang i uken kobler jeg til en tredje harddisk som jeg deretter kobler fra igjen og oppbevarer et trygt sted.

 

Selv er jeg meget skeptisk til å laste opp mine private filer i eteren.

Er ViceVersa brukervennlig? Enkelt å sette opp hva som skal tas backup av?

 

Når det gjelder å laste opp private filer, så kan du jo bare kryptere dem med TrueCrypt el.l.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å brenne ut 500GB på DVD er en langtekkelig affære. DVDer kan også degraderes over tid, og bli uleselige etter noen år.

 

Ville heller kjøpt en ekstern disk og oppbevart den hos venner/familie eller noe, og oppdatert backupen på denne med jevne mellomrom.

 

Har du noe kilde som viser til DVD-plater som har blitt uleselige etter NOEN ÅR? Det tviler jeg så sterkt på at jeg gjerne vil ha litt mer fakta på bordet. 15-20 år kan jeg gå med på, men ikke NOEN ÅR. Da skal du i såfall bruke noen særdeles dårlige plater som ligger i et svært dårlig klimatisk miljø og/eller at de blir utsatt for fysiske påkjenninger.

Lenke til kommentar

Å brenne ut 500GB på DVD er en langtekkelig affære. DVDer kan også degraderes over tid, og bli uleselige etter noen år.

 

Ville heller kjøpt en ekstern disk og oppbevart den hos venner/familie eller noe, og oppdatert backupen på denne med jevne mellomrom.

 

Har du noe kilde som viser til DVD-plater som har blitt uleselige etter NOEN ÅR? Det tviler jeg så sterkt på at jeg gjerne vil ha litt mer fakta på bordet. 15-20 år kan jeg gå med på, men ikke NOEN ÅR. Da skal du i såfall bruke noen særdeles dårlige plater som ligger i et svært dårlig klimatisk miljø og/eller at de blir utsatt for fysiske påkjenninger.

 

Har ikke noe mer enn empiriske "bevis", men har opplevd at enkelte DVD-R-plater jeg har brent selv for "noen år" (4-5 kanskje) siden ikke lenger lar seg lese (De har ikke blitt slitt på noe vis, bare stått i hylla).

 

Kan også sitere en som postet litt lenger opp her :

Ellers ville jeg ikke brukt CD-er eller DVDer. En kompis brente ut 600 DVDer med alt han hadde av piratkopierte Xbox-spill og nedlastede DVD-filmer. Da harddiskene etterhvert ble mye billigere ville han overføre dette til disk igjen, men det viste seg at bare rund én av to fungerte som de skulle etter bare 2 års hylle-liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...