Gå til innhold

Hørselstest på FOS og lønn UB


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var inne på sesjon før jul og fikk konstantert at jeg har litt nedsatt hørsel (en "4"er). Fikk beskjed om å oppsøke ørespesialist for å ta en evt. ny audiograftest og vurdering. Dette gjorde jeg, sendte inn resultat til VPV og fikk til slutt svar på at hørselstesten fra sesjon hadde blitt satt opp fra en "4" til en "6" - med andre ord godt nok til å bli klassifisert tjenestedyktig. Har søkt UB innen BSS og fikk idag innkallelse til FOS på Kjevik 27. juni.

Og da kommer spørsmålet... Er jeg nødt til å gjennomføre en ny hørselstest på FOS? Frykter at jeg kan ha en "dårlig" hørselsdag og dermed ryke ut nettopp fordi hørselen ligger i grenseområdet.

 

Enda et lite spørsmål:

Lurer litt på forskjellene i avlønning mellom vanlig befal (1+1) og UB (1/2+1/2). Har praksisperioden hos begge kort sagt samme lønn?

 

På forhånd takk for svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil etter all sansynlighet måtte ta en ny hørseltest når du først er kommet inn i forsvaret under innrykket. Dette fordi hørseltestene som er på sesjon ikke er tilstrekelig og presise nok. De gir bare en pekepinne på hvor du ligger ann på skalaen og ikke en nøyaktig karakter.

På sesjon sitter jo man bare med et headset - på innrykket sitter man i en helt tett boks i et lydrom for å teste hørselen. Dette er noe alle må gjennom og man kan ikke gå rundt det systemet.

En på troppen min klarte å pådra seg ørepropp under innrykket og ble nesten dimmet nettopp på grunn av dette. Han var lenge svært nervøs, for han var veldig motivert til å fullføre førstegangstjenesten. Det de gjorde i det tilfelle var å gi utsettelse og medisiner for å bli frisk. Ikke før på 3 hørseltest fikk han "godkjent". Så om du har en "dårlig dag" som du sier, så kan du be om å få utsettelse. Sålenge det blir gjort innen rekruttskolen er ferdig skulle dette gå bra.

 

UB er lik lønnet som annet menige, altså 145,- kr dagen - eneste forskjellen er et tillegg på kr 17,- dagen (også kaldt colatillegget) :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! ;)

 

Ikke akkurat gode nyheter for min del.. Er du helt sikker på at det vil bli tatt nøyaktig hørselstest under innrykket ved alle avdelingene? Må innrømme dette ødelegger motivasjonen litt til forberedelsene for FOS. Hørselstesten jeg tok hos audiografen var samme opplegg som testen på sesjon, så er litt rart hvis jeg skal være nødt til å gjennomføre enda en.

 

Skal ringe Forsvaret med en gang de åpner linjene!

Lenke til kommentar

Ingen lønn som UB-korporal, kun tjenestetillegg og korporal-tillegg, og muligens noe utdanningstillegg? På BS får du tjenestetillegg pluss utdanningstillegg. Andre året på BS får du full lønn som sersjant, med alt av øvelsestillegg osv., og det får du også om du får jobb etter UB.

Lenke til kommentar

Hvor mye er utdanningstillegget på?

Korplønn + noen kroner?

 

Du får med andre ord det samme som en som er i vanlig førstegangstjeneste. Dette står på mil.no, det er ikke noe problem å finne det. Det er kun ditt andre år på befalsskolen som kan kalles lønn, det andre er vel bare dagpenger. Du får sikkert billig befalsforlegning som serjant og.

Lenke til kommentar

Er det noen som har deltatt på FOS som kan utdype om det ble tatt hørselstester der?

Det har blitt utført hørselstester på alle opptak jeg har vært på.

Du sitter i en boks med hodetelefoner, og trykker på en knapp hver gang du hører en pipelyd. Dette er såvidt jeg husker ganske/helt likt hørselstesten jeg utførte på sesjon i 2006.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

FOS kjører hørseltest, dette for at hørselen kan ha forandret seg siden sesjon og for å kvalitetsikre.

 

På UB får du vanlig tjenestetillegg + korplønn. 145+18,50 om dagen.

På HBS får du ca 6500 kr i måneden(tjenestetillegg + korplønn + utdanningstillegg),

pliktåret har du vanlig sersjantlønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...