Gå til innhold

Speil mot speil på smal vei - delt skyld?


Smågal

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier har jeg "krasja". Vi kom to biler mot hverandre på en relativt smal vei, og jeg vet jeg lå en anelse for langt inn, men på hans side av veien var der en "lomme" han kunne ha stoppet på(har det noe å si?), vi kom vel egentlig veldig likt inn på delen av veien hvor det smalnet til. Begge speila vart knust og må erstattes.

 

Som sagt vet jeg at jeg lå litt for langt mot midten, men en kompis av meg sa senere at siden begge bilene var i fart er det delt skyld. (Hadde derimot han stått parket og jeg kom borti han ville det vært min skyld)

 

Hvordan lyder reglene for dette? Er det delt skyld eller må jeg bite i det sure eplet?

 

 

ninjaedit: Ser det kan være litt messy forklart, bare spør om det var noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre noen av dere sier "det var min feil, jeg betaler", så kommer det til å ende med delt skyld, fordi det ikke går an å bevise noe annet. Hvem som faktisk har skylden i utgangspunktet har ingenting å si dersom det ikke kan bevises.

Lenke til kommentar

Kjører man regelmessig på smale veier så er det like greit å lære seg å ligge langt ute først som sist. Du vil få bruk for det, og det er kjekt for de du møter. Det er litt dumt når man møter småbiler som tar alt for mye plass fordi sjåføren ikke tør å bruke sin side av veien.

 

Lommen har vel ikke spesielt mye å si, men den antyder at det er en så smal vei at det typisk er en asfaltvei uten midtstripe, eller en grusvei. Når asfaltveien blir smal nok så forsvinner midtstripen og man får to stiplede striper på kantene. Da bør man være forberedt på å ta det rolig ved møtende trafikk.

Lenke til kommentar

Manglende midtstripe og stiplet sidelinje betyr faktisk at en skal holde fart der en kan stanse på 1/3 av synlig veistrekning. Lærte det på teorien til minibuss, selv om det ikke var noe om det på billappen.

Vanlig striper betyr at en ikke skal holde høyere fart enn en kan stanse på synlig veistrekning.

 

Så i ditt tilfelle skulle begge stoppet og hatt 1/3 av synlig streking som sikkerhetsmargin...!

 

Ellers så er nok delt skyld veldig sannsynlig ja, om dere ikke klarer å skaffe noe vitner som tilsier at den ene breiet seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...