Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

R2 Eksamen 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som syntes denne eksamenen var lett; jeg vil gjerne vite navnet på det dere går på/røyker.

Proteiner og nok søvn! :new_woot:

 

Men følte den var grei. Glemte to svar på oppgaven der man skulle finne punktet Q og volumet var 42. Tåpelig feil. :/

 

Noen som syns at det å regne ut volumet av pyramiden i delprøve 1 var uhorvelig vanskelig å få til uten kalkulator? Måtte jo regne ut sqrt(14^2 + 14^2 + 7^2) i hodet! Satt lenge og rota med den, men klarte til slutt å finne ut av det var 21...

Hvorfor tar du ting i ^2 når du skal regne volumet?

Lenke til kommentar

Tidligere i oppgaven skal du jo bevise formelen for summen av tredjepotensene...

 

What? Det husker jeg ikke, hvordan så den oppgaven ut?

 

Jeg tror jeg må slutte å følge med på denne tråden, for jeg gikk inn med en rimelig god følelse, men her blir jeg bare usikker :p Uansett, om minnet og evnen til å tolke oppgavetekst ikke har forlatt meg, så var formelen for tredjepotensene oppgitt, med spørsmål om å bevise den. Tidligere skulle du også "forklare" formelen for de naturlige tallene. Derfor var begge formlene oppgitt i teksten.

Lenke til kommentar

Noen som syns at det å regne ut volumet av pyramiden i delprøve 1 var uhorvelig vanskelig å få til uten kalkulator? Måtte jo regne ut sqrt(14^2 + 14^2 + 7^2) i hodet! Satt lenge og rota med den, men klarte til slutt å finne ut av det var 21...

Hvorfor tar du ting i ^2 når du skal regne volumet?

 

Okei NÅ ble jeg nervøs. Faen, har sikkert regna helt feil. Husker ikke helt hva jeg gjorde på den oppgaven heller... Tror jeg gjorde det fordi jeg prøvde å finne absoluttverdien av ABxAC. Ja, det er nok det jeg gjorde. Fant absoluttverdien av ABxAC, og mulipliserte det med AQ-vektor. TRor jeg. :dontgetit:

 

Fant i alle fall at jeg fant punktet Q ved å sette -2 eller 2 inn i "t" i parameterfremstillingen til linja som Q lå på.

Endret av pululf
Lenke til kommentar

Flere som synes at eksamensoppgavene var mye lettere enn oppgavene i boka (Matematikk R2 heter boka vår)? Integrasjonsoppgavene, derivasjonsoppgavene, diff-likningene, etc var jo bare grunnleggende. Og hva skjer med den tabell-oppgaven? Det var en oppgave i subtraksjon (hvis ikke jeg dreit meg ut major da)... hallo?

Endret av Dead_Rabbit
Lenke til kommentar

Okei NÅ ble jeg nervøs. Faen, har sikkert regna helt feil. Husker ikke helt hva jeg gjorde på den oppgaven heller... Tror jeg gjorde det fordi jeg prøvde å finne absoluttverdien av ABxAC. Ja, det er nok det jeg gjorde. Fant absoluttverdien av ABxAC, og mulipliserte det med AQ-vektor. TRor jeg. :dontgetit:

 

Du skal finne lengden av ABxAC og dele på to, da har du arealet av grunnflata. Videre må du finne høyden til Q, mao avstanden fra flata til punktet. Deretter putter du inn i formelen:

 

V=Gh/3

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du ting i ^2 når du skal regne volumet?

 

Han finner arealet av grunnflata. Klarte selv å ikke tenke på at det var to t-verdier, litt flaut egentlig.

Holder vel med 1/6 * | (ACxAB)*AQ |

Da trenger man ikke blande inn rotgreier.

 

Skulle man finne noe areal?

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Dere som syntes denne eksamenen var lett; jeg vil gjerne vite navnet på det dere går på/røyker.

Proteiner og nok søvn! :new_woot:

 

Men følte den var grei. Glemte to svar på oppgaven der man skulle finne punktet Q og volumet var 42. Tåpelig feil. :/

 

Hadde berre eit svar eg og, sjølv om eg såg at den hadde to løysinger. Ana ikkje korleis eg kunne rekne meg fram til den andre.

 

V=ABxAC*1/6*h

ABxAC=35

h er høgda i pyramiden, oppgitt i absoluttverdi. Siden linja l står vinkelrett på planet fungerer den som h.

 

når V=42 får vi (35/6)*h=42 som gir h=36/5 viss eg ikkje tar heilt feil

viss N er punktet linja krysser planet vil da |NQ|=36/5 gi riktig svar, sant?

 

uanz, fekk kordinatane til Q til å bli nokom som (29/5,24/5,22/5), noken som hugser kva dei fekk?

Lenke til kommentar

Okei NÅ ble jeg nervøs. Faen, har sikkert regna helt feil. Husker ikke helt hva jeg gjorde på den oppgaven heller... Tror jeg gjorde det fordi jeg prøvde å finne absoluttverdien av ABxAC. Ja, det er nok det jeg gjorde. Fant absoluttverdien av ABxAC, og mulipliserte det med AQ-vektor. TRor jeg. :dontgetit:

Formelen for Volumet av trekant er V=1/6 * | (ACxAB)*AQ |.

 

 

Flere som synes at eksamensoppgavene var mye lettere enn oppgavene i boka (Matematikk R2 heter boka vår)? Integrasjonsoppgavene, derivasjonsoppgavene, diff-likningene, etc var jo bare grunnleggende. Og hva skjer med den tabell-oppgaven? Det var en oppgave i subtraksjon (hvis ikke jeg dreit meg ut major da)... hallo?

De oppgavene er der for å vise at man forstår sammenhenger. Men jeg er enig, noen av oppgavene blir litt for opplagte. Til gjengjeld sliter jeg med forklaringsoppgaver, og vil heller ha rene regneoppgaver. Synes dagens eksamen var rimelig vanskelig.

Endret av Geico
Lenke til kommentar

Hadde berre eit svar eg og, sjølv om eg såg at den hadde to løysinger. Ana ikkje korleis eg kunne rekne meg fram til den andre.

 

V=ABxAC*1/6*h

ABxAC=35

h er høgda i pyramiden, oppgitt i absoluttverdi. Siden linja l står vinkelrett på planet fungerer den som h.

 

når V=42 får vi (35/6)*h=42 som gir h=36/5 viss eg ikkje tar heilt feil

viss N er punktet linja krysser planet vil da |NQ|=36/5 gi riktig svar, sant?

 

uanz, fekk kordinatane til Q til å bli nokom som (29/5,24/5,22/5), noken som hugser kva dei fekk?

 

Du har nok desverre feil. ABxAC = [14,14,7], lengden av den blir da 21.

Lenke til kommentar

Okei NÅ ble jeg nervøs. Faen, har sikkert regna helt feil. Husker ikke helt hva jeg gjorde på den oppgaven heller... Tror jeg gjorde det fordi jeg prøvde å finne absoluttverdien av ABxAC. Ja, det er nok det jeg gjorde. Fant absoluttverdien av ABxAC, og mulipliserte det med AQ-vektor. TRor jeg. :dontgetit:

Man skal gange sammen de to vektorene, ikke absoluttverdiene. :/

 

uanz, fekk kordinatane til Q til å bli nokom som (29/5,24/5,22/5), noken som hugser kva dei fekk?

Fikk mer vanlige tall (8,9,9) eller noe (men husker ikke tallene)

Lenke til kommentar

Okei NÅ ble jeg nervøs. Faen, har sikkert regna helt feil. Husker ikke helt hva jeg gjorde på den oppgaven heller... Tror jeg gjorde det fordi jeg prøvde å finne absoluttverdien av ABxAC. Ja, det er nok det jeg gjorde. Fant absoluttverdien av ABxAC, og mulipliserte det med AQ-vektor. TRor jeg. :dontgetit:

Man skal gange sammen de to vektorene, ikke absoluttverdiene. :/

 

uanz, fekk kordinatane til Q til å bli nokom som (29/5,24/5,22/5), noken som hugser kva dei fekk?

Fikk mer vanlige tall (8,9,9) eller noe (men husker ikke tallene)

 

Jeg fikk også noe som ligner det du sier. S(9,8,6) tror jeg det var.

 

EDIT: sent ute :p

Endret av nikeman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...