Gå til innhold

Android er fantastisk...og tragisk


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her med en Desire. Gikk fra iPhone og har vel ikke hatt lyst på en ny mobil før denne med Android.

 

Men en ting jeg ikke skjønner.... Google (som "lager" Android) konkurrerer jo med iPhone, det har de jo selv sagt. Og det går jo bra iflg nylige tall. Android-systemet nyter godt av tett integrasjon med Google sine tjenester. Og det er bra for meg siden jeg bruker Google sine tjenester......hvorfor må jeg da bruke iPhone for å bruke Google Earth? Den finnes jo ikke på Marked. Iflg kilder er det Google det står på som må godkjenne både det ene og det andre.

 

Betalingsapper på Marked? Hvor vanskelig kan det være? Eller er det slik at lille Norge ikke er prioritert? Det som ligger der nå og som er gratis er jo stort sett bare tull (ikke rams opp masse kul apps under, joda det finnes noen kule). Det som ikke er tull er ofte bare Lite-versjoner med begrensede funksjoner. Hva er problemet til Google-checkout?

 

Om Android skal bli noe i nærheten av iPhone må de levere det som kreves. Idag gjør de ikke det. Det er ikke et fullverdig produkt. iPhone er det (se bort fra at systemet er lukket etc) og den fungerer out of the box.

 

Jeg har en litt uggen følelse at betalingsapper, Navigasjon (joda Brut fungerer) ++ ligger langt frem i tid, men jeg håper jeg tar feil, fordi utgangspunktet er så bra. men da må Android levere fullverdig. Det nytter ikke med slike forsinkelser når Apple leverer kvalitet, Android kan jo akkurat det samme!

 

Ellers er mobilen fantastisk, men merker at jeg, som så mange andre, skinner den slik at mye ser ut som iPhone.......rart det der....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare av ren nysgjerrighet, hvordan er det dere skinner telefonen for å få den til å se ut som iPhone? Det er ikke det at jeg vil at telefonen min skal se ut som en iPhone, jeg bare lurer på om det er en viss look man går for (ikke bruke widgets, bare legge ikon til alle apps rett på skrivebord? Noen spesielle wallpapers? Icon replacements?)

 

Det med Google Earth har jeg også lurt på. Det skal visst ligge på Market, men såvidt jeg har skjønt har ikke Google somla seg til å "godkjenne" de siste modellene til HTC, slik at enkelte apps mangler. Det med somling tror jeg er stikkordet for mye når det gjelder Google. De er flinke til å finne på masse nytt, men jeg tror ikke de er like flinke på å vedlikeholde det de allerede har. Android lider litt under dette, f.eks. Android Market og Google Docs (Google snakket om støtte for GDocs i Android i 2008, men så ble det veldig stille). Også slike kjappe enkle ting som å oppdatere en telefondatabase med funksjonalitet (Desire og Google Earth-tilgang) går for treigt. Og hva med Android 2.1 for diverse telefonmodeller? Mulig dette ikke henger bare på Google, men jeg synes det går litt sakte når det er snakk om Android 2.1 på diverse modeller nå til høsten, antakelig etter at 2.2 er på markedet. Man kan jo fundere på når f.eks. Desire får 2.2.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med Android, men det er noen forbedringspunkter, det er helt klart.

Lenke til kommentar

Jo, jeg er klar over at det må tilpasses til Sense etc, men det går litt sakte i svingene :)

 

Det er innebygd funksjonalitet for å laste opp til Picasa via sharing i foto-appen, og så funker http://picasaweb.google.com/m ganske bra til viewing. Når det er sagt så hadde det ikke vært dumt med en app, men jeg tror Google i utgangspunktet er mer interesserte i å lage en velfungerende "cloud"-løsning som er uavhengig av apps, ref. Google Chrome OS der alt foregår på web.

Lenke til kommentar

Må være noe HTC-relatert som gjør at du ikke finner Google Earth på Market. Den dukker opp med en gang på min Nexus One, faktisk er det den applikasjonen som ligger øverst på "Featured"-lista på hovedsiden.

For navigasjon finnes det masse å velge i, jeg foretrekker CoPilot. Og nei, CoPilot er ikke på Market, gå til copilotlive.com.

 

Ellers så blir det litt søkt å sammenligne iPhone med Android.

Lenke til kommentar

Må være noe HTC-relatert som gjør at du ikke finner Google Earth på Market. Den dukker opp med en gang på min Nexus One, faktisk er det den applikasjonen som ligger øverst på "Featured"-lista på hovedsiden.

For navigasjon finnes det masse å velge i, jeg foretrekker CoPilot. Og nei, CoPilot er ikke på Market, gå til copilotlive.com.

 

Ellers så blir det litt søkt å sammenligne iPhone med Android.

 

Som det er nevnt tidligere så er det ikke Android/google sin feil at HTC tlf ikke har 2.1. Det ligger hos tlfprodusenten. Derfor er jeg glad for at jeg valgte nexus one da jeg får alt av oppdateringer med en gang.

Når det gjelder navigering så skal google maps navigering snart lanseres rundt i Europa, lurer på om England har fått det. Før det kan man laste ned et program i market som heter Nav launcher. Da kan man bruker navigering og trenger ikke roote tlf. Og det er selvfølgelig gratis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...