Gå til innhold

Det mest effektive selvforsvar slaget?


Anbefalte innlegg

En ting jeg alltid har lurt på er hvilket type slag som er mest effektivt. La oss si at du møter en høy og pumpa fyr på byen en gang, og du blir nødt til å slå han da han slår deg(JA det er vell best å løpe som faen, men la oss si du ikke har mulighet til dette). Du vet at du klarer å kun få inn 1 eller 2 slag i første omgang, hvordan kan du da best mulig "lamme" denne personen/gjøre han i ustand ved kun hjelp av dette?

 

Her er mine evt. forslag, la oss gå utifra hva som er mest effektivt i forhold til at alle slagene skulle i utgangspunktet ha lik kraft(hvis dere ikke vet om noen slag der man får vesentlig mer kraft en andre)

 

Her er hva jeg tror lammer best en person

1) Slå rett fram mot nesen(har dette bedre effekt enn "rundslag" der man treffer skinnet?)

2) Slå mot halsen

3) Slå mot ribbein/Solar plexus (denne vil ha lite effekt om vinteren)

 

Hva tror dere, vet dere om andre slag som er mer effektiv, og hvilken av kombinasjonene hadde vært mest effektivt tror dere hvis man får inn to slag etterhverandre?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skinnlegg fungerer ypperlig om du er i "deep shit" og faktisk trenger "lamme" vedkommende for å komme deg unna.

 

Ellers er det ulovlige sparket en siste utvei. Har personen f.eks. en kniv skal man ikke tenke på at det er kjipt å tuppe noen i balla!

 

Slag i ansikt og hals skaper somregel store skader og du kan ende opp med erstatningskrav på nakken. Slag i solar plexus kan skape problemer om vedkommende ikke er frisk.

 

Jeg vil egentlig anbefale å unngå bråk. Eventuellt holde seg unna, med å ta avstand tidlig og/eller løpe bort så snart det lar seg gjøre.

 

EDIT:

Det beste forsvar er å ikke stå iveien for neven som kommer :) Krever litt reaksjonsevne men en lur ting for å unngå slag er å faktisk bevege seg inn mot personen hvis han prøver å slå. Tenk deg hvor mye kraft du får hvis du skal slå en person som "koser" deg ?

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Du slipper vel å betale visst det er selvforsvar?

 

Etter et godt rapp midt på nesa er du ganske desorientert, etter dette kan du velge og vrake i diverse slag/spark. Improviser! :ph34r:

 

Visst du slår mot halsen kan du vel fort befinne deg i overhengende fare for å drepe stakkaren?...

Lenke til kommentar

Det mest effektive selvforsvarslaget? Det må vel være å få inn det første slaget ;)

 

Sparket vidarkri snakker om kan godt siktes mot ballene. Bommer du så er faren stor for at du treffer skinnleggen, og treffer du er han nede for telling.

 

Men, for å være litt alvorlig. Du sier at du møter en høy kar, da ville jeg nok gått for ribber/plexus. Poenget med å slippe å betale for seg støtter oppunder dette :)

Lenke til kommentar

Du slipper vel å betale visst det er selvforsvar?

 

Etter et godt rapp midt på nesa er du ganske desorientert, etter dette kan du velge og vrake i diverse slag/spark. Improviser! :ph34r:

 

Visst du slår mot halsen kan du vel fort befinne deg i overhengende fare for å drepe stakkaren?...

 

Hvor ofte ender det med "selvforsvar" i vitneutsagn ? Det som blir lagt frem er, den med størst skader er offeret!

Lenke til kommentar

Skinnlegg fungerer ypperlig om du er i "deep shit" og faktisk trenger "lamme" vedkommende for å komme deg unna.

 

Ellers er det ulovlige sparket en siste utvei. Har personen f.eks. en kniv skal man ikke tenke på at det er kjipt å tuppe noen i balla!

 

Slag i ansikt og hals skaper somregel store skader og du kan ende opp med erstatningskrav på nakken. Slag i solar plexus kan skape problemer om vedkommende ikke er frisk.

 

Jeg vil egentlig anbefale å unngå bråk. Eventuellt holde seg unna, med å ta avstand tidlig og/eller løpe bort så snart det lar seg gjøre.

 

EDIT:

Det beste forsvar er å ikke stå iveien for neven som kommer :) Krever litt reaksjonsevne men en lur ting for å unngå slag er å faktisk bevege seg inn mot personen hvis han prøver å slå. Tenk deg hvor mye kraft du får hvis du skal slå en person som "koser" deg ?

 

Jeg kan ikke helt se for meg hvis noen kommer bort til deg og bråker, du er helt uskyldig og har ikke gjort en verdens ting, han slår deg, og hvis du da slår tilbake nok ganger eller hardt nok til at han ikke kan gjøre noe tilbake, uannsett om det koster han tenner, nese eller pusten, kan jeg ikke se for meg hvordan du kan bli dømt for dette hvis han slo først, og slagene kommer nærmest som en refleks etterpå?

Lenke til kommentar

MrLG, du forutsetter at rettsvesen og politi bruker logikk og sunn fornuft. Det er ikke alltid tilfellet. Jeg vet om en kar som fikk 2 måneder for ett slag på en kar som han følte truet seg. Dessverre er det vanskelig å bevise motivasjon, og man ender fort opp med ord mot ord. Når det i tillegg skjer på utested og begge parter pluss alle vitner var berusede er det ikke alltid dommeren mener virkeligheten forholdt seg på den måten den faktisk gjorde.

Lenke til kommentar

Slag mot undersiden av arm / mellom hulen og triseps.

Slag mot bekkenet.

Slag mot øret/ørene. ( Beste tips i en sitasjonen du vil raskt ut av, og selvforsvar er eneste løsning. )

Slå på egen nevne satt rett ( Spiss flate ) mot siden av hals ( Denne bør KUN brukes i tilfeller hvor du frykter for ditt eget liv. Du kan ende opp med å ta hans. )

 

Anbefaler ikke bruk av spark. Selv de som driver med kampsport til daglig sliter med treffsikkerhet.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært en situasjon der det er snakk om liv og død ville jeg ha slått mot hals/strupen, nese, øyne, et sted der det lammer motstanderen (spark i skrittet funker vel og). Vil si at å få til et slag mot plexus som lammer og skader faktisk er ganske vanskelig.

 

Hadde det vært mot en som bare ville tøffe seg litt hadde det vel blitt et slag i biceps, slag litt ved siden av skulderen, spark mot utsiden/innsiden av låret, eller et bitch-slap på kinnet bare for å sjokkere/ få personen til å tenke "WTF?" lenge nok til å springe vekk :p

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært en situasjon der det er snakk om liv og død ville jeg ha slått mot hals/strupen, nese, øyne, et sted der det lammer motstanderen (spark i skrittet funker vel og). Vil si at å få til et slag mot plexus som lammer og skader faktisk er ganske vanskelig.

 

Hadde det vært mot en som bare ville tøffe seg litt hadde det vel blitt et slag i biceps, slag litt ved siden av skulderen, spark mot utsiden/innsiden av låret, eller et bitch-slap på kinnet bare for å sjokkere/ få personen til å tenke "WTF?" lenge nok til å springe vekk :p

 

Si det til rullebladet mitt...

 

Men ja, en "bitchslap" er ofte nok og kan kansje anbefales i leie situasjoner der du ikke er redd for livet ihvertfall :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En ting jeg alltid har lurt på er hvilket type slag som er mest effektivt. La oss si at du møter en høy og pumpa fyr på byen en gang, og du blir nødt til å slå han da han slår deg(JA det er vell best å løpe som faen, men la oss si du ikke har mulighet til dette). Du vet at du klarer å kun få inn 1 eller 2 slag i første omgang, hvordan kan du da best mulig "lamme" denne personen/gjøre han i ustand ved kun hjelp av dette?

 

Her er mine evt. forslag, la oss gå utifra hva som er mest effektivt i forhold til at alle slagene skulle i utgangspunktet ha lik kraft(hvis dere ikke vet om noen slag der man får vesentlig mer kraft en andre)

 

Her er hva jeg tror lammer best en person

1) Slå rett fram mot nesen(har dette bedre effekt enn "rundslag" der man treffer skinnet?)

2) Slå mot halsen

3) Slå mot ribbein/Solar plexus (denne vil ha lite effekt om vinteren)

 

Hva tror dere, vet dere om andre slag som er mer effektiv, og hvilken av kombinasjonene hadde vært mest effektivt tror dere hvis man får inn to slag etterhverandre?

 

helt klart strupen, evt. skrittet, (vit at rusa mennesker ikke altid har en smertereaksjon selv om det er følsomme områder), strupen er potensielt dødelig da det ofte resulterer i knust larynx, derfor må du være forberedt på å drepe noen med et slag mot strupen. Effektivt men kan ende med 10 til 20 år i fengsel...

Lenke til kommentar

Her er hva jeg tror lammer best en person

1) Slå rett fram mot nesen(har dette bedre effekt enn "rundslag" der man treffer skinnet?)

2) Slå mot halsen

3) Slå mot ribbein/Solar plexus (denne vil ha lite effekt om vinteren)

Flere av disse slagene kan, som frankhaugen nevner, være dødelig. Et slag mot strupen kan i ytterste fall drepe en person. Samme kan et slag rett på nesen. Hvis du treffer nesen forfra med stor kraft og den knekker, kan nesebeinet skyves bak i hjernen og lede til hjerneskade eller død. Jeg vet ikke hvor mye som skal til for at dette skjer, men det er en mulighet.

 

Ellers er det ulovlige sparket en siste utvei. Har personen f.eks. en kniv skal man ikke tenke på at det er kjipt å tuppe noen i balla!

 

...

 

Det beste forsvar er å ikke stå iveien for neven som kommer :) Krever litt reaksjonsevne men en lur ting for å unngå slag er å faktisk bevege seg inn mot personen hvis han prøver å slå. Tenk deg hvor mye kraft du får hvis du skal slå en person som "koser" deg ?

Slag og spark mot skrittet er slett ikke "feigt" i forhold til det å angripe en som slett ikke vil sloss. Men dersom vekdommende har kniv, og du allikevel ikke skulle klare å rømme bø du tenke igjennom på forhånd om du har lyst å havne i en situasjon der du blir konfrontert av en mann med kniv som du nettopp har sparket i skrittet eller knekt nesen på.

 

Beste forsvar mot slag og kniv, dersom du ikke rekker å løpe, er stort sett å deflektere. med slag er dette enkelt og relativt lite risky å gjøre dersom du timer riktig, mot kniv er det naturlig nok farligere og krever gjerne mer teknikk. I begge tilfeller er det en fordel å ha trent på de ulike scenariene slik at du minker sjansen for å gjøre feil. Kampsporter som Kali Sikaran (tror jeg) og Krav Maga fokuserer endel på forsvar mot kniv såvel som slag og spark.

 

Du slipper vel å betale visst det er selvforsvar?

Det jeg og tenkte, såfremt bruken av selvforsvar er forsvarlig.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

De mest effektive stedene er de som er farligst å slå med tanker på skader/varige men. Derfor det er skummelt å tenke sånn på hva som er mest effektivt..


Men for å svare på det du spør om er nok de svakeste stedene hals, øyne, baller og kneskåler

Endret av Rairai
Lenke til kommentar

Litt off-t: Hvis du knekker nesen på noen som angrep deg og så springer vekk, hvor mye tid bruker politiet på å finne deg? Kaller de inn flere vitner på avhør og finner overvåkningsvideoer osv. eller snuser de bare litt og så går hjem?

 

Som nevnt før i tråden så har Krav Maga enkle og effektive knep for forskjellige typer angrep, med og uten våpen/kniv. 

 

 

Lenke til kommentar

Om noen kødder så tar du roundkick i låret/kneet så han ikke kan stå på det på noen dager (Y) og etter du har gjort dette så kan du egentlig bare dytte fyren over ende :p

 

men alltid best å stikke :D

 

husker på skolen i 8. klasse. en fyr hadde tatt over msn'n min så jeg snakke med han og etter det skulle kan banke meg, han slo etter hode mitt, noe som ikke var lurt fordi jeg dukka bare (norges cup utøver i kickboxing) såå han dytta meg ned i gulvet og jeg sparka mellom bena på han, folk storma til og lærerne holdt oss fast -.- faen ta lærere skulle gitt han så juling -.- på u. skolen får man bare brev med hjem for slossing.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...