Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips om ny trådløs router.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på jakt etter en trådløs router som skal bli brukt i forbindelse med Canal Digital fibernett med hastighet på omkring 5Mbit/s.

 

Jeg vil gjerne ha QoS hvis det er mulig og kunne tenkt meg å brukt så lite som overhodet mulig, men selvfølgelig få grei kvalitet til dette bruket.

 

Bruket består av en del streaming, litt spilling og ellers normal surfing. Grunnen til at jeg ønsker QoS er nettopp fordi jeg er lei av at linjen blir kvalt når en (av tre brukere) streamer.

 

Det er ikke snakk om noe avansert bruk ut over det som er nevnt ovenfor.

 

Takk for svar!

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett litt på Dlink DIR-655 og den er absolutt aktuell, men virker ut som den er flere år gammel. Det er mulig denne er helt glimrende, men med tanke på hvor raskt dataverdenen utvikler seg blir jeg automatisk skeptisk til å kjøpe hardware som er flere år gammelt.

 

Jeg har problemer med å finne brukbare tester for routere i nyere tid. Ikke en eneste test fra 2010 eller 2009...

 

Som tidligere nevnt er det snakk om enkelt bruk, men jeg ønsker å ha muligheten til å prioritere trafikk til enkelte programmer enten gjennom QoS eller lignende. Jeg er forsåvidt også åpen for å flashe firmware til Tomato eller DD-WRT for å få QoS.

 

Er det noen andre som har forslag til en billig, men brukbar router som har QoS, ligenende trafikk håndtering eller mulighet for å flashes til DD-WRT eller Tomato?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

DIR-655 er faktisk uendret grunnet stabiliteten og ytelsen den har. Flere andre routere er sluppet på markedet som faktisk har langt bedre spesifikasjoner. Om du er skeptisk ta en titt på f.eks. DIR-855. Denne er raportert langt mindre stabil faktisk.

 

Ellers kan jeg kansje anbefale Linksys WRT54G Linux. Stabil og muligheter til det meste. Støtter vel det som kalles DD-WRT.

 

Om jeg skal si noe mere kan jeg nevne at inntil jeg kjøpte DIR-655 for 3 år siden byttet jeg routere ca en gang i halvåret :p Ganske ekstremt, men sånn går det når man betaler 300k per stk. Gikk lei og kjøpte noe skikkelig.

Endret av Sacro
Lenke til kommentar

Slenger meg på denne.

Jeg har dog et litt annet utgangspunkt, nemlig at jeg vil ha en ekstern HD koblet til trådløs router, slik at vi som er koblet opp mot routeren kan få tilgang til det som ligger på ekstern HD.

Tips, hint og vink mottas med takk.

ASUS RT-N16 burde være ypperlig for deg. Ultrastabil og med 2 USB porter. Støttes av DD-WRT og Tomato firmware for ekstra funksjonalitet (om du skulle ønske det.)

http://www.pcworld.in/product/review/asus-rt-n16

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...