Gå til innhold

CDrom og HDD på samme controller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har to stk cd-rom på den ene IDE kabelen, og to HDD på den andre. Når jeg var på lan var det en kompis som trengte låne den ene cd-rom'en. Tok den som var 'slave' og boota. Plutselig så virka ikke nettverkskortet :o

 

Ble litt frustrert siden jeg ser på nettverkskortet som en essensiel del av maskinen når jeg er på lan. Prøvde alle triksa i boka for å få det til å funke, men løsningen var selvfølgelig å sette tilbake cd-rom'en igjen.

 

Uansett, dette var kanske litt 'off-topic' siden du spør om en cd-rom og HDD på samme IDE kabel, men tenkte nevne det som en ekstra feilkilde for folk med andre 'rare' problemer.

Lenke til kommentar

En CD-ROM / DVD / CDRW vil sinke HDD'en, har du mulighet til å kjøre de hver for seg er det å anbefale. Dette gjaldt iallefall i "gamle" dager, disken ville da kjøre ned til ATA33 samme som CD-ROM. Dette er iallefall det jeg er blitt fortalt og derfor har jeg aldri kjørt disse typene enheter sammen.

Lenke til kommentar
En CD-ROM / DVD / CDRW vil sinke HDD'en, har du mulighet til å kjøre de hver for seg er det å anbefale. Dette gjaldt iallefall i "gamle" dager, disken ville da kjøre ned til ATA33 samme som CD-ROM. Dette er iallefall det jeg er blitt fortalt og derfor har jeg aldri kjørt disse typene enheter sammen.

 

:yes: KORREKT!! :yes:

Lenke til kommentar

Det er lenge siden IDE-kontrollere ikke kunne kjøre separat timing på hver enhet. Idag er det ikke noe problem på selv de billigste hovedkort. M.a.o. kan du idag selvfølgelig ha hva du vil på hver kanal. Men det er selvsagt greit at boot-disken står på Primær-master, selv om andre konfigurasjoner funker. Men selvfølgelig bruker du de siste Chipset-driverene? Uten risikerer du å kjøre "standard IDE-kontroller" og ikke Ultra-ATA som faktisk sitter på hovedkortet. Testes greit ved å kopiere en DivX film, 700 MB fra en disk til en annen, de kan gjerne sitte på samme kabel. Det skal på en "frisk" PC ta ca et halvt minutt. tar det 1 minutt eller mer er det noe galt: Driveren, eller instillingene i: Enhetsbehandling/IDE-kontrollere/Primary eller Secondary channel/Avanserte instillinger: Skal stå på "Ultra ATA hvis tilgjengelig" :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...