Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4 ohms basskasse, noe spesielt jeg må tenkte på når jeg skal koble?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpe meg mtx 12"rtav her om dagen og selgeren snakka på at jeg måtte brokoble det elns siden det var 4 ohm. Hvordan skal jeg koble den? Hadde vært supert om noen hadde en god forklaring eller tegna et enkelt koblingsskjema :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flere ting som spiller inn her...

Er det 1stk 12" du har? har den 2 spoler?

Det enkleste er å si hvilken mtx 12" det er, og hvilken forsterker du skal bruke til suben.

Skrevet (endret)

Det er et element på 12 tommer ja. Har en 2 ohms forsterker, fant ut av for å oppnå 4 ohm så kobler jeg plussen på ene kanalen og minus på en annen kanal. Var slik det stod i instruksjonsboka. Har den A/D/S P2000.4a, dvs 4 kanaler.

Endret av Gryterett
Skrevet

Hvis du har 1stk sub med 2x2ohm spoler, så kan du seriekoble spolene på suben, og brokoble 2 av kanalene på forsterkeren... Men ikke forvent for mye av suben koblet til den forsterkeren, for den er alt for svak til å drive suben skikkelig.

Skrevet

Hvis du har 1stk sub med 2x2ohm spoler, så kan du seriekoble spolene på suben, og brokoble 2 av kanalene på forsterkeren... Men ikke forvent for mye av suben koblet til den forsterkeren, for den er alt for svak til å drive suben skikkelig.

For svak? Den er på 2500 watt.

Skrevet

HAHAHA!!! den er nærmere 250w enn 2500w, bare se på sikringen(e) ;)

A/D/S er søppel, som juger så det synger på effekten, hadde den virkelig vært på 2500w rms, så hadde du ikke "fått den slengt etter deg"

Har du kjøpt den i den tro at den faktisk yter 2500w, så har noen lurt deg skikkelig ;)

Skrevet (endret)

Jaha, så du mener at den ikke klarer å dra ei basskasse på 250 rms? Det er bare bs!

Edit: Har regna litt på dette her nå

P=U*I=12v*50a= 600 watt

Enig i det nå at det er lureri de driver med :mad:

Endret av Gryterett
Skrevet

Jaha, så du mener at den ikke klarer å dra ei basskasse på 250 rms? Det er bare bs!

Edit: Har regna litt på dette her nå

P=U*I=12v*50a= 600 watt

Enig i det nå at det er lureri de driver med :mad:

Sa ikke at den ikke klarer å dra den, bare at det blir litt lite effekt å dra den med ;)

Regnestykket ditt er ikke helt korrekt heller, for du må ta med varmetap osv.

Så la oss si du forer den med 13,5v

13,5v x 50a = 675w så trekker du fra ca 40%, og havner på 405w

Altså yter forsterkeren 4x100w, som er helt vanlig på forsterkere med 50a sikring ;)

Skrevet

Sa ikke at den ikke klarer å dra den, bare at det blir litt lite effekt å dra den med ;)

Regnestykket ditt er ikke helt korrekt heller, for du må ta med varmetap osv.

Så la oss si du forer den med 13,5v

13,5v x 50a = 675w så trekker du fra ca 40%, og havner på 405w

Altså yter forsterkeren 4x100w, som er helt vanlig på forsterkere med 50a sikring ;)

trodde ikke så dårlige forsterkere ble solgt lengre, ligger de ikke på minst 80% effektgrad nå tildags

Skrevet

Forsterkeren behøver ikke være dårlig selvom virkningsgraden er "lav", vanlige klasseAB-forsterkere ligger rundt 50%. KlasseD-forsterkere er over 80% ja... disse har et litt annet konstruksjonsprinsipp og er likeledes heller ikke nødvendigvis bedre enn AB-forsterkere lydmessig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...