Gå til innhold

Rimlig HTPC/server full HD


Anbefalte innlegg

Hei, drev mye med dette her for noen år siden, men har blitt ganske utdatert nå.

 

Trenger en PC i stua som kan spille av full HD og fungere som en grei torrent pc ellers.

Skal stå permanent oppkoblet til en full HD TV med HDMI, Lyd skal gå over USB til DAC-en som videre går til stereo forsterkeren.

 

Kommer sikkert til å bruke den litt til Internett og spotify, men ingenting tungt.

 

Noen Tips??

 

Kan bygge selv eller kjøpe ferdig.

 

Vil holde meg under 5000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Lurer litt på hvilket format på PCen du ønsker og om den skal være lydløs/så godt som helt stille.

Med format tenker jeg HTPC størrelse eller mindre?

Du skriver "server" i overskriften, lurer litt på hva du legger i det, størrelse på disk?

Operativsystem?

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvilket format på PCen du ønsker og om den skal være lydløs/så godt som helt stille.

Med format tenker jeg HTPC størrelse eller mindre?

Du skriver "server" i overskriften, lurer litt på hva du legger i det, størrelse på disk?

Operativsystem?

Tenkte i HTPC størrelsen, Som jeg skrev skal jeg bare bruke den til torrentserver, tenkte ca 1TB harddisk, kommer nok til å kjøre windows 7.

Skal være så godt som helt stille

 

Dette er strengt tatt en PC som kommer til å brukes til å laste ned å vise HD filmer, spille musikk på spotify og surfe nett. ingenting tungt

Lenke til kommentar

Du kan jo også vurdere en mediespiller med harddisk. Jeg har selv en Syvio X9 (budsjettmodellen - ca kr 900) men det fins mye bedre/dyrere f.eks.:Syvio-200A.

 

De kan du kjøre torrentservere på, fullt opplegg. Man får alt av høy kvalitet på lyd og bilde, ingen bråkete vifter, minimum med vedlikehold. Men er litt kronglete uten tastatur kanskje.

 

Uansett så har jeg hatt min i 6 måneder nå, og er veldig fornøyd. Et mulig alternativ altså.

Lenke til kommentar

Du trenger en cpu vifte som kjøler mye, og støyer minimalt.

Jeg kjøpte Scythe big shuriken til min antec fusion kasse, som også står i stua, designet for gaming og HD video.

Scythe Big Shuriken

Den kjøler ned ikke bare cpu, men sprer lufta over hovedkortet også.

Jeg fant ut at det interne grafikkortet, på hovedkortet faktisk ikke holdt mål når jeg skulle spille av bluray filmer, så jeg måtte kjøpe et grafikk kort også, som også var helt stillegående. Da ble det dette:

Asus Radeon HD EAH 4850

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du trenger en cpu vifte som kjøler mye, og støyer minimalt.

Jeg kjøpte Scythe big shuriken til min antec fusion kasse, som også står i stua, designet for gaming og HD video.

Scythe Big Shuriken

Den kjøler ned ikke bare cpu, men sprer lufta over hovedkortet også.

Jeg fant ut at det interne grafikkortet, på hovedkortet faktisk ikke holdt mål når jeg skulle spille av bluray filmer, så jeg måtte kjøpe et grafikk kort også, som også var helt stillegående. Da ble det dette:

Asus Radeon HD EAH 4850

4850 er veldig overkill til Bluray-avspilling, sikker på at du aktiverte Hardware-acceleration når du spilte av blu-ray på din interne grafikkort? (det skal sies at det er diverse interne skjermkort som ikke drar blu-ray film).

Er ikke nødvendig med noe annet en stock-kjøler på lav hastighet til og begynne.

Lenke til kommentar

Du trenger en cpu vifte som kjøler mye, og støyer minimalt.

Jeg kjøpte Scythe big shuriken til min antec fusion kasse, som også står i stua, designet for gaming og HD video.

Scythe Big Shuriken

Den kjøler ned ikke bare cpu, men sprer lufta over hovedkortet også.

Jeg fant ut at det interne grafikkortet, på hovedkortet faktisk ikke holdt mål når jeg skulle spille av bluray filmer, så jeg måtte kjøpe et grafikk kort også, som også var helt stillegående. Da ble det dette:

Asus Radeon HD EAH 4850

4850 er veldig overkill til Bluray-avspilling, sikker på at du aktiverte Hardware-acceleration når du spilte av blu-ray på din interne grafikkort? (det skal sies at det er diverse interne skjermkort som ikke drar blu-ray film).

Er ikke nødvendig med noe annet en stock-kjøler på lav hastighet til og begynne.

 

Nei jeg er ikke sikker på det gitt. Takk for tipset.

Får sjekke det litt nøyere kanskje. Hardware acceleration er vel noe du setter i BIOS isåfall?

Det grafikk kortet er iallefall stillegående.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du trenger en cpu vifte som kjøler mye, og støyer minimalt.

Jeg kjøpte Scythe big shuriken til min antec fusion kasse, som også står i stua, designet for gaming og HD video.

Scythe Big Shuriken

Den kjøler ned ikke bare cpu, men sprer lufta over hovedkortet også.

Jeg fant ut at det interne grafikkortet, på hovedkortet faktisk ikke holdt mål når jeg skulle spille av bluray filmer, så jeg måtte kjøpe et grafikk kort også, som også var helt stillegående. Da ble det dette:

Asus Radeon HD EAH 4850

4850 er veldig overkill til Bluray-avspilling, sikker på at du aktiverte Hardware-acceleration når du spilte av blu-ray på din interne grafikkort? (det skal sies at det er diverse interne skjermkort som ikke drar blu-ray film).

Er ikke nødvendig med noe annet en stock-kjøler på lav hastighet til og begynne.

 

Nei jeg er ikke sikker på det gitt. Takk for tipset.

Får sjekke det litt nøyere kanskje. Hardware acceleration er vel noe du setter i BIOS isåfall?

Det grafikk kortet er iallefall stillegående.

Hardware acceleration styres i de enkelte avspillingsprogrammene, ikke alle som har støtte for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...