Gå til innhold

Lavere skatt når man har lån på hus og bil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner at du har vanskelig for å forstå hva folk svarer deg, så jeg skal forklare det med teskje.

 

Når du bestiller et skattekort oppgir du forventet inntekt, og forventede fradrag.

Fradrag er alle tall du kan trekke fra inntekten din. Slik at grunnlaget for skatteutregningen din blir mindre. Gjeldsrenter på lån er et fradrag. Derfor er det om å gjøre å finne flest fradrag ved gjennomgang og innlevering av selvangivelse. "Alle" kostnader du har ifb jobb/næring kan du føre som fradrag. Reisefradrag, barnepass, bompenger, etc etc..

 

 

Praktiske eksempler:

___________________________

Scenario 1: Uten lån.

Inntekt: 450.000

Lån: 0

gjeldsrenter: 0

 

Du må her skatte av alle 450.000 (tar ikke med minstefradraget). Skattekortet vil derfor ta høyde for at du skal skatte (28%) dvs 128.000 i løpet av et år.

--------------------------

Scenario 2: Lån på 2 mill.

Inntekt 450.000

Lån: 2.000.000

gjeldsrenter: 100.000 (5%)

 

Her vil du kunne trekke fra 100.000 på inntekten din, slik at du kun skal skatte av 350.000, i løpet av et år utgjør skal du da skatte (fortsatt 28%) dvs 100.000.

 

Altså man skatter mindre totalt sett, men prosenten er den samme, da inntekten man skatter av blir forskjellig. Selvfølgelig kan du si at prosenten blir mindre ved å skrive det slik

scenario 1: 128.000 av 450.000 = 28% skatt av brutto månedslønn.

scenario 2: 100.000 av 450.000 = 22,2% skatt av brutto månedslønn.

 

Skjønner?

 

Ta en kikk på denne, så kan du selv leke litt med å dytte inn forskjellige tall, så ser du resultatene.

http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/Enkel2010_26032010.htm

Endret av semtex
Lenke til kommentar

Tilbake til spørsmålet TS hadde i sta om man kan velge hvor mye skatt man vil betale i mnd:

 

Ja det kan man velge, jeg kan selv bestemme om jeg foreksempel vil betale 20% eller om jeg vil betale 35%. Tabelltrekk er kun et hjelpemiddel!

Lenke til kommentar

Nei, det lånet betaler man lett med en slik månedslønn. Med mindre man sløser eller bruker penger på tull å tøys.

 

Har selv 2.7mill i lån med en samlet mnds utbetaling på ca 55000. Ingen problemer.

 

Edit : da med 3.65% rente.

Endret av Login
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...