Gå til innhold

Feilmelding til "sikre nettsider"


Anbefalte innlegg

Hei

 

Når jeg prøver å gå inn på en "sikker" nettside får jeg opp følgende beskjed:

(her fra et eksempel til nordeas side)

 

 

 

Denne tilkoblingen er ikke pålitelig

 

Du har bedt Firefox om å koble til nettbanken.nordea.no med en sikker tilkobling, men vi kan ikke bekrefte at tilkoblingen er sikker.

 

Vanligvis når du kobler til med en sikker tilkobling vil nettsteder oppgi en sikker identitet, for å bevise at du besøker rett nettsted. Men identiteten til dette nettstedet er ikke bekreftet.

 

Hva bør jeg gjøre?

 

Dersom du vanligvis kobler til dette nettstedet uten å ha problemer, kan denne feilmeldingen bety at noen

forsøker å etterligne nettstedet, og da bør du ikke fortsette.

 

Få meg bort herfra (knapp man kan trykke på)

 

Tekniske detaljer

 

Jeg forstår risikoen

 

Bruker Ubuntu 9.10 og hadde ikke problemer med det før. Installerte så Ubuntu 10.04 men kom ikke kom ikke inn i nettbank ++. Gikk derfor tilbake til 9.10 og det var da var problemet der.

Prøvde også en "live" cd fra Fedora men det samme skjedde der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Jeg er tilbake til Ubuntu 10.04

 

Men blir litt i tvil hva hva jeg skal skrive. Man trenger vel en kode for Firefox plugin og en for java eller hva?

 

Og "kpolberg" bruker to koder. Den ene med en link i. Skal jeg skrive inn alt inkludert linken:

 

sudo add-apt-repository “deb http://archive.canonical.com/ lucid partner”

sudo apt-get install sun-java6-plugin

Endret av Dalon
Lenke til kommentar

Kan være at rot sertifikatene dine er forsvunnet på ett eller annet vis. Kanskje en liten rens av mozilla katalogen hadde vært på sin plass(obs, bookmarks og alt annet forsvinner.

 

rm -rf .mozilla i terminalen

 

Pass på at du faktisk sletter det du vil her. rm -rf vil ikke spørre om du har gjort riktig, den sletter bare uten spm.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Dropp terminalen.

- Gå til System -> Administrasjon -> Synaptic Pakkebehandler -> Innstillinger -> Arkiv -> Annen programvare, og hak av ved linjen som slutter på partner. OK.

- Trykk "Les på nytt".

- Finn sun-java6-plugin i listen. Merk, og trykk bruk. Java installeres og er klart til bruk etter at du har startet Firefox på nytt.

 

Sertifikat/sikker-greiene opplever jeg av og til i Firefox uavhengig av operativsystem. Trykk "Jeg forstår risikoen", og lag et unntak i menyene som dukker opp. Det er sannsynligvis Firefox som ikke liker sertifikatet den blir presentert for, eller så mangler Firefox et sertifikat den blir spurt om. Jeg er ikke særlig stødig på sertifikat-greiene, men alt fungerer fett når du lager et unntak.

Lenke til kommentar

Man bør ikke uten å tenke på det bare godta sertifikatfeil, iallefall ikke i bank/nettbank.

 

1. Kan du klikke på "Tekniske detaljer" og se om det står noe mer om hva som er feil når disse feilene oppstår? I noen tilfeller har jeg vært borti at disse oppstår når dato på brukers pc er feil med f.eks noen måneder til et år, og sertifikatet er satt til å være ugyldig før brukers dato.

 

Når du sier du gikk fram (til 10.04) og tilbake (til 9.10) er det da i begge tilfeller reinstallasjon? Legg merke til at direksjonene fra endrebjo er for 10.04. (men delvis kan fungere på 9.10 også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...