Gå til innhold

Hva burde jeg spise før 3000-meteren?


Anbefalte innlegg

Jeg skal løpe 3000-meteren førstkommende fredag. Hva burde jeg spise/drikke i forkant for å kunne yte maksimalt, og når på dagen skal jeg spise det? Jeg ser at det har blitt lansert en rekke produkter under navnet "Yt". Er dette lurt å få i seg før jeg skal løpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3000 meteren er ikkje så fysisk krevande at du må planlegge matinntaket så veldig nøye. Skal mykje til for at du går fullstendig tom for energi under 3000 meteren for å seie det slik.

 

Sjølv anbefaler eg å ete meir eller mindre normalt, et og drikk i moderate mengder. Om du et for mykje vil du berre føle deg tung og uvell når du starter å springe.

 

Når det gjeld desse "Yt" produkta så er det meir eit markedsføringstriks en det er ein mirakelkur for å kunne yte meir.

Du yter ikkje meir sjølv om du fyller magen med havre og yoghurt.

Lenke til kommentar

For meg er det fysisk krevende, jeg har ikke veldig god kondis. Noen dager føler jeg at jeg kan yte mer enn andre dager. Dette tror jeg har noe å gjøre med hva jeg spiser. Spiser jeg en loffskive med nugatti føler jeg meg slapp, mens hvis jeg spiser en grov skive med f. eks. jordbærsyltetøy føler jeg meg mer stand til å trene.

Lenke til kommentar

Det er nok mest psykisk.

 

Som forberedelser til ein 3000 meter er det faktisk meir nyttig å ete ei loffskive med nugatti sidan det er rask næring, medan ei grovskive tar tid (og litt energi å fordøye). Skulle du lagt ut på ein maraton så blir det ei heilt anna sak sidan då er poenget å passe på at du har nok næring til å gjennomføre heile løpet, derfor er det ein fordel med næring som kroppen bruker litt tid på å ta opp.

 

Tviler sterkt på at du kollapser på grunn av energimangel sjølv om du dropper frokosten den dagen.

Så et det du sjølv ønsker å ete, og pass på at du ikkje et for mykje eller for tung mat rett før du skal starte 3000 meteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...