Gå til innhold

Ny bærbar til eldre brukere!


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Som emne tittelen sier leter jeg etter en pc til eldre brukere, alle er over 55 år. Flere av de ser dårlig, lærer ikke like fort som oss ungdommen :dontgetit:

 

Krav:

- Bærbar

- Lett å bruke

- Store knapper?

- God og oversiktlig skjerm

- maks 7000,- pr.

 

Begrunn gjerne hvorfor akkurat ditt forslag er et godt alternativ og legg ved link.

 

MVh

Bjørnar Aassveen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg kan få komme med ett synspunkt så ville jeg anbefalt å gå for en leverandør med over snittet servicenivå.

Dell og Lenovo er vel 2 av de som er best i klassen på service, at de også leverer noen av de beste maskinene om dagen er vel heller ikke en direkte bakdel.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kan få komme med ett synspunkt så ville jeg anbefalt å gå for en leverandør med over snittet servicenivå.

Dell og Lenovo er vel 2 av de som er best i klassen på service, at de også leverer noen av de beste maskinene om dagen er vel heller ikke en direkte bakdel.

 

Okei, så du vil velge dell eller lenovo på grunn av service, godt argument! Kan du vise direkte til en pc du kanskje kunne tenkt deg? :)

Lenke til kommentar

Min mor fyller 64 i år og kjøpte seg en Macbook Pro i fjor. Hun har aldri vært så fornøyd med en laptop, og sier det er noe av det mest brukervenlige hun har hatt.

Hun har før hatt en HP laptop, Toshiba og en Dell.

 

Hun jobber som lærer, hvor det eneste problemet hun har møtt på var at hun måtte lagre word og excel filer i et annet format.

 

Det var dog en MBP hun kjøpte, vet ikke hvor mye en vanlig Macbook ligger på nå om dagen. Siden det også er en 13" er det vel ikke den mest oversiktlige skjermen.

Men tastaturet er opplyst da, så man ser knappene litt bedre når det er mørkt.

Lenke til kommentar

Min mor fyller 64 i år og kjøpte seg en Macbook Pro i fjor. Hun har aldri vært så fornøyd med en laptop, og sier det er noe av det mest brukervenlige hun har hatt.

Hun har før hatt en HP laptop, Toshiba og en Dell.

 

Hun jobber som lærer, hvor det eneste problemet hun har møtt på var at hun måtte lagre word og excel filer i et annet format.

 

Det var dog en MBP hun kjøpte, vet ikke hvor mye en vanlig Macbook ligger på nå om dagen. Siden det også er en 13" er det vel ikke den mest oversiktlige skjermen.

Men tastaturet er opplyst da, så man ser knappene litt bedre når det er mørkt.

 

Macbook eller Apple generelt er nok et godt valg. Men dette er noe jeg skal stå å forsvare forran en forsamling, og jeg har ingen erfaring selv med Apple så føler det blir litt bakmål :p Så skulle gjerne vært noe i Dell/Lenovo rettningen :)

Lenke til kommentar

Jeg har en Lenovo T500 nå. Kan ikke si den utmerker seg sånn spesielt i forhold til andre bærbare.

Lenovo er kanskje litt mer solid og robust bygget enn enkelte andre merker. Den er jo også billigere enn de fleste Macbooks og man har et lite lys som opplyser tastaturet når det er mørkt :p

Tror jeg betalte rundt 6.000,- for den i fjor sommer. Min har også en matt skjerm, noe som jeg syns er litt bedre enn en glossy skjerm.

 

Vet ikke om man kanskje skal opp i 17" for å få mest oversiktlig skjerm og tastatur?

 

"Lett å bruke" kommer vel ann på hva de har av erfaring fra før. Har man aldri rørt en PC skal man jo uansett sette seg inn i et nytt system osv.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Det kommer an på oppløsning i forhold til skjermstørrelse. Jeg vil mene 1680 x 1050 er maks oppløsning på en 17-toms skjerm, hvis man har litt dårlig syn. Med mindre skjerm, proporsjonalt lavere oppløsning.

 

Jeg begynner selv å få dårlig syn, og med briller synes jeg at 1680 x 1050 er en behagelig oppløsning på min 20-tommers eksterne skjerm - til lesing av websider og sånt. Med tanke på hva som faktisk er å få av oppløsning i dagens skjermer, så vil jeg si at jo lavere oppløsning, jo bedre. Det er ikke mulig i dag å få en oppløsning som er for lav, faktisk. Da holder jeg spillfreaks og grafikere utenom. Vi snakker her om eldre mennesker, som gjerne vil lese bokstavene på skjermen godt.

Det er selvsagt mulig å stille om på dpi og sånt, og ihvertfall med IE8 er det veldig enkelt å zoome.

Lenke til kommentar

Jeg kan og bare snakke for meg selv, jeg har veldig ujevn synshemning på øynene og er helt avhengig av briller for å lese. På skjerm så finner jeg oppløsning over 1280x1024 veldig smått og er helt avhengig av zoom funksjonen hvis jeg ikke skal sitte med øya klin inni skjermen. Ctrl +/- er ett kjempehjelpemiddel for meg og jeg bruker det hele tiden hvis jeg har oppløsningen over 1152x900.

Lenke til kommentar

Ja riktig - men 1280 x 1024 på la oss si en 30 tommers skjerm - da blir jo alt veldig stort igjen, ikke sant? Og med dårlig utnyttelse av arbeidsflaten. Så derfor oppløsning i forhold til skjermstørrelse. Og så er det det med at når du kjører en annen oppløsning enn det som er skjermens egen, så har f.eks. bokstaver en tendens til å bli litt utydelige igjen. Det beste er å finne en skjerm som har lav nok oppløsning, slik at du slipper å zoome eller å senke selve oppløsningen. Da får du maks skarphet.

Men jeg er klar over at temaet lesbarhet - her er mennesker veldig forskjellige, det som passer meg passer gjerne ikke en annen.

Lenke til kommentar

En macbook kan være et meget godt valg; lett å administrere, lett å bruke, og en ekstraordinært god zoom-funksjon innebygd i OS-et. (Ved behov er vel også OSX hakket kvassere på tilpasning for blinde, innebygd skjermleser og talegjenkjenning osv.)

 

Hold in ctrl på en mac, og dra på musehjulet, og man får zoomet skjermen helt automagisk.

 

Uansett; høy kontrast er viktig for eldre brukere med dårlig syn - en god og lyssterk glossy skjerm er derfor et lite must. (Ikke start en stor debatt med matt vs glossy; det er et ubestridelig faktum at glossy skjerm gir vesentlig høyere kontrast og lesbarhet under ideelle lysforhold.)

 

Mye ligger også i softwaretilpassning. Sett deg inn i hjelpemidler for synshemmede, ctrl + -/+ i nettleser er ikke nok om brukeren sliter med å se ui-elementene i menyen og resten av os-et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...