Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge om/skifte fra MAF til MAP


Anbefalte innlegg

Altså, bygge om fra luftmengdemåler (MAF) til luftmassemåler (MAP).

Grunnen er det at jeg har en gigantisk halvkule som ligger i innsuget mitt og sperrer delvis for. En luftmassemåler derimot, er bare en sensor, en wire eller liknende (spørs hvilken type man vil ha).

 

Er fortsatt snakk om Mazda RX7en :p Som jeg alltid spør om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er enten hot wire, eller en annen type sensor. Hot Wire bruker temperatur og strøm for å måle. Fins kit til ombygging fra MAF til MAP (APM). Men hvor bra det blir, det vet jeg ikke, men er sammen med bedre eksos, innsug, intercooler, polert innsug et godt sted og hente mer fra.

Lenke til kommentar

Du tar feil vedrørende MAP såvidt jeg kan se. En MAP er som nevnt tidligere en _trykksensor_, altså i grunn et barometer, hvor motorstyringen kan måle hvor mye undertrykk det er i manifolden (som den kan bruke sammen med hvor stor åpningen i spjeldet er til å bregne volumet av luft som kommer inn). Disse fungerer bare i kombinasjon med en temperatursensor (dvs. en temperaturfølsom resistor i innsuget, ikke en oppvarmet tråd), som kan stå hvor som helst der hvor lufta som går inn i manifolden passerer forbi. Kombinasjonen av MAP, spjeldsensor og temperatursensor lager i en veldig pålitelig MAF.

 

Man kan veldig lett gjenkjenne en MAP fordi det er en sensor som er montert utenfor selve innsuget (kan selvsagt monteres internt også), med en slange tilkoblet manifolden etter spjeldet.

 

Luftmassemåler = MAF (Mass Air Flow).

Manifoldtrykkmåler = MAP (Manifold Absolute Pressure)

 

En "hot wire" er en MAF.

 

Luftmengdemåler brukes ikke på biler såvidt jeg vet, og er isåfall bare noe mekanisk som måler hvor mye luft som passerer (ikke verdien på lufta). Disse begrepene ser ut til å være veldig tilfeldig brukt forøvrig om hverandre.

Lenke til kommentar

Kan se sånn ut, men luftmengdemåler brukes i biler iallefall. Har en gigantisk halvkule som er fjæra, som blir dyttet inn etter hvor mye trykk det er, og deretter justeres bensintilførselen.

 

Så spørsmålet er heller da fra luftmengde til luftmassemåler.

Lenke til kommentar

Ikke MAP, men om jeg skal ha hot wire, eller annen type MAF som ikke krever mer ombygging enn bytting. De skal jo i teorien sende samme signal med 0-5V til ECUen. Jeg må jo klare å hente inn noe bare der vel? Spjeldet sperrer som faen på luftstrømmen, kan sikkert ta bilde senere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...