Gå til innhold

BK: Et barneportrett


Anbefalte innlegg

Heisann folkens, her er et bilde jeg tok nettopp. Etterbehandlet i Lightroom2 og føler jeg er inne på noe mht portretter av jenta mi...

 

Etterbehandlingen består i endel grep jeg følte for å ta for å finne rette temperaturer, utsnitt, skygger, de-saturering, kontrastøkning, clarity og noise reductioning.

 

Vet ikke om det kun er pga jeg ikke tar så mye andre bilder for tiden og ikke har noen andres meninger, men i dette bildet (der mora er i bakgrunnen som en rar "engel" av noe slag) føler jeg at der ligger mye følelse. Er jeg på bærtur?

 

Bildet er som vanlig tatt med mitt Pentax K10d

 

Exif er som følger:

 

50mm fastobjektiv,f/1.7

1/50 sek lukker

f/2.8

ISO 800

post-179066-1272659742,204_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aller først, nydelig jente du har :)

 

2nd: Første jeg legger merke til er at øyet, det venstre er ikke i fokus. Hadde likt at begge ligger i fokus da øyne er det første man fokuserer på når man møter nye mennesker.

Forøvrig så er komposisjonen knall! Liker helheten i bildet, ikke mer å sette fingeren på! :thumbup:

 

Edit: Leif

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Koselig med barnebilder og utfordrende.

 

Enig at øynene må være i fokus. Jeg ville prøvd med blenderåpning f/11 for å gi mest mulig skarphet og dybde i hele ansiktet. Videre ville jeg gått over til en brenvidde mellom 85-100mm. Dette gjør at du bl.a. kan stå i ro med stativet (som er et must) og alikevel endre komposisjonen.

 

Videre syntes jeg at bakgrunnen virket distraherende.

 

Ellers bra;-)

Lenke til kommentar

 

..... i dette bildet (der mora er i bakgrunnen som en rar "engel" av noe slag) føler jeg at der ligger mye følelse. Er jeg på bærtur?

 

post-179066-1272659742,204_thumb.jpg

 

Man skal være litt obs når man legger ut bilder av egne unger. For andre er dette en helt vanlig unge, for fotografen er det antakelig det mest dyrbare man "har". Man ser derfor også på bildet med forskjellige briller. Greit for fotografen å være klar over dette.

 

boos

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Koselig med barnebilder og utfordrende.

 

Enig at øynene må være i fokus. Jeg ville prøvd med blenderåpning f/11 for å gi mest mulig skarphet og dybde i hele ansiktet. Videre ville jeg gått over til en brenvidde mellom 85-100mm. Dette gjør at du bl.a. kan stå i ro med stativet (som er et must) og alikevel endre komposisjonen.

 

Videre syntes jeg at bakgrunnen virket distraherende.

 

Ellers bra;-)

 

Helt enig med ovenstående. Før du endrer på brennvidde og/eller blender anbefaler jeg at du plotter inn aktuelle tall her og ser hvor mye dybdeskarphet det gir: http://www.dofmaster.com/dofjs.html Du vil nok ha minst 20cm dybdeskarphet ("Total depth of field") for slike barneportretter.

 

Ellers skulle jeg ønske at vi så hele hodet, gjerne med hals og litt skuldre. Utsnittet nå fungerer ikke for meg, blir alt for trangt.

Lenke til kommentar

Ja, du må ikke finne på å prøve å endre brennvidde og blender før du har vært på internett og sjekket hvordan det blir. Det er også å anbefale å starte en tråd på ett fotoforum for å få godkjennelse til endringene, siden det ikke er så enkelt å gjøre solide objektive foranderinger når det er eget barn det er snakk om. Fotografering handler jo ikke om følelser.

Lenke til kommentar

Hei dere og tusen takk for tilbakemeldinger i fleng :new_woot:

Jeg skrev dessverre feil, hadde ikke beskjært bildet noe, så dette er "originalen" mht utsnitt.

 

uenig med han over meg. mener måten du kutter på er ganske klein. ha med mere av halsen, og mindre av toppen.

 

Så derfor vil jeg nok ikke kunne gjøre noe med kuttinga av hals.

 

Koselig med barnebilder og utfordrende.

 

Enig at øynene må være i fokus. Jeg ville prøvd med blenderåpning f/11 for å gi mest mulig skarphet og dybde i hele ansiktet. Videre ville jeg gått over til en brenvidde mellom 85-100mm. Dette gjør at du bl.a. kan stå i ro med stativet (som er et must) og alikevel endre komposisjonen.

 

Videre syntes jeg at bakgrunnen virket distraherende.

 

Ellers bra;-)

 

Ja takk for kritikken!

Jeg brukte f/2.8 for å ha lite fokusområde, men det jeg mener ble feil her med dette fokuset er at venstre øye er i fokus men ikke høyre. Skulle nok finstillt litt til, men guuuud det er vanskelig med manuellfokus-objektiver og relativt stor blender! Desto mer moro med noen treff i ny og ne :!:

Brukte nok ikke stativ, dette er øyeblikksfoto med en -for meg- heldig komposisjon da skyggen bak er såpass blurrete og den rotete bakgrunnen blir litt utvasket.

Dette er tatt med et 50mm, ikke zoomobjektiv.

 

 

..... i dette bildet (der mora er i bakgrunnen som en rar "engel" av noe slag) føler jeg at der ligger mye følelse. Er jeg på bærtur?

 

post-179066-1272659742,204_thumb.jpg

 

Man skal være litt obs når man legger ut bilder av egne unger. For andre er dette en helt vanlig unge, for fotografen er det antakelig det mest dyrbare man "har". Man ser derfor også på bildet med forskjellige briller. Greit for fotografen å være klar over dette.

 

boos

 

Det er jo derfor jeg legger det ut her til kritikk, ellers kunne jeg jo ringt mamma og spurt om det var fint og fått det svaret jeg ville... :roll:

 

Koselig med barnebilder og utfordrende.

 

Enig at øynene må være i fokus. Jeg ville prøvd med blenderåpning f/11 for å gi mest mulig skarphet og dybde i hele ansiktet. Videre ville jeg gått over til en brenvidde mellom 85-100mm. Dette gjør at du bl.a. kan stå i ro med stativet (som er et must) og alikevel endre komposisjonen.

 

Videre syntes jeg at bakgrunnen virket distraherende.

 

Ellers bra;-)

 

Helt enig med ovenstående. Før du endrer på brennvidde og/eller blender anbefaler jeg at du plotter inn aktuelle tall her og ser hvor mye dybdeskarphet det gir: http://www.dofmaster.com/dofjs.html Du vil nok ha minst 20cm dybdeskarphet ("Total depth of field") for slike barneportretter.

 

 

Greit å vite om denne kalkulatoren men jeg hadde ikke tid til å regne ut dette da bildet skulle tas..

 

Ja, du må ikke finne på å prøve å endre brennvidde og blender før du har vært på internett og sjekket hvordan det blir. Det er også å anbefale å starte en tråd på ett fotoforum for å få godkjennelse til endringene, siden det ikke er så enkelt å gjøre solide objektive foranderinger når det er eget barn det er snakk om. Fotografering handler jo ikke om følelser.

 

:thumbup:

 

Ellers takk for tilbakemeldinger!

 

P.s, jeg har et annet bilde (fra samme serie) som kona sier er mye bedre. Jeg kommer nok til å legge det ut til kritikk. Så er dere advart ;)

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Jeg er enig i det som et par andre har kommentert at dybdeskarpheten burde vært større slik at begge øynene ble skarpe. Men jeg for stor dybdeskarphet ville ødelagt ideen med den uskarpe figuren i bakgrunnen, så det er viktig å finne et brukbart kompromiss. Og når det gjelder bakgrunnen synes jeg denne er med å gjøre bildet til mer enn "bare et bilde av et barn".

 

Komposisjonen synes jeg ikke sitter helt som den skal; jeg ville foretrukket at du tok med hele haken og i tillegg hadde litt mer luft over hodet.

 

-trygve

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Ja, du må ikke finne på å prøve å endre brennvidde og blender før du har vært på internett og sjekket hvordan det blir. Det er også å anbefale å starte en tråd på ett fotoforum for å få godkjennelse til endringene, siden det ikke er så enkelt å gjøre solide objektive foranderinger når det er eget barn det er snakk om. Fotografering handler jo ikke om følelser.

 

Nemlig, fotografering er for menn og menn spør aldri om hjelp og gir aldri råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...