Gå til innhold

Michael Knight's treningslogg!


Anbefalte innlegg

Hei, har så smått begynt å trene igjen etter et lite opphold. Kondisen er dårlig, styrken har gått tilbake og jeg har fått en fin kulemage.

 

Om meg

- 24 år

- 85 kg

- 179 cm.

 

Jeg har ikke noen spesifikke mål, men skal komme meg igang med trening igjen, satser på fem økter i uka. To kondis og tre med styrke.

 

Har trent en del tidligere og synes det er gøy.

 

På styrke blir det en enkel tre-splitt med følgende opplegg

1. Rygg/Biceps

2. Bryst/Triceps

3. Bein/Skuldre

 

Jeg er ikke så veldig nøye med å følge treningsprogrammer osv, trener litt som jeg føler for hver gang, men prøver selvsagt å få framgang.

 

På kondis satser jeg på å få til 3000m på 13min.. Nå ligger jeg på horrible 18min.. Sånn ca.

 

Så da er det bare å komme med kommentarer og tips. Dette blir kjempegøy!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får begynne med første treningsdag hvor jeg kjører rygg/biceps.

 

Oppvarming!

Jogga til trening.

 

Markløft

10x 80kg

8 x 100kg

6 x 120kg

6 x 120kg

4 x 130kg

3 x 140kg

 

Stangroing med underhåndsgrep.

8 x 60kg

8 x 60kg

6 x 70kg

4 x 70kg

 

Chins

4x4 egen kroppsvekt. Her må det jobbes!

 

Nedtrekk

8 x 60kg

4 x 70kg

 

Stående biceps-curl med ez stang.

8 x 27kg

8 x 27kg

 

Bicepscurl i benk

8 x 10kg

8 x 10kg

8 x 10kg

 

Er relativt fornøyd med mark og stangroing, men ganske missfornøyd med nedtrek og chins.

 

I morgen blir det jogging :)

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer :)

 

Har løftet mer på mark tidligere (på alle øvelser egentlig), men når man slutter å trene å vier livet sitt til grandiosa og øldrikking må man regne med at kroppen forfaller litt.

 

Trener knebøy på bendagen min. Det blir først i neste uke.

 

I dag blir det en liten joggetur :)

Lenke til kommentar

Da var det mandag og jeg begynner uka med en kort bryst/triceps-økt.

 

Oppvarming

 

Benkpress

 

15 x 40kg

10 x 60kg

8 x 80kg

4 x 90kg

4 x 90kg

4 x 90kg

4 x 90kg

 

Crossover kabler

 

8 x 10kg

8 x 12,5kg

8 x 12,5kg

4 x 15kg

4 x 15kg

 

Dips

 

8 x kroppsvekt

4 x kroppsvekt + 15kg

4 x kroppsvekt + 15kg

 

Triceps pushdowns, enarms.

 

8 x 10kg

8 x 10kg

8 x 15kg

8 x 10kg

 

Ble litt kort trening da jeg hadde dårlig tid + litt venting. Alt i alt en helt grei trening.

Lenke til kommentar

Takk for kommentar baBuShKa! :D

 

Det er onsdag og jeg har vært på trening.

 

Oppvarming

 

Knebøy

12 x 40kg

10 x 60kg

8 x 80kg

6 x 100kg

4 x 100kg

4 x 110kg

4 x 120kg

 

Dette gikk lett, kommer til å kjøre alle fire siste settene på 120kg +++ neste trening.

 

Benpress

10 x 80kg

8 x 120kg

6 x 150kg

4 x 185kg

 

Hater denne øvelsen, skadet leggen for noen år siden i benpressmaskin og har blitt livredd denne øvelsen.

 

Leg curl

8 x 60kg

6 x 75kg

 

Leg extension

Husker ikke hva jeg tok her.. :S Kjørte to sett på ca 75kg.

 

Millitærpress

15 x 20kg

10 x 30kg

8 x 40kg

4 x 50kg

4 x 50kg

4 x 55kg

4 x 55kg

Øker de tre siste settene med 5kg neste trening.

 

Arnold press

6 x 22kg

6 x 22kg

4 x 22kg

4 x 24kg

 

Calf raise, seated

10 x 30kg

6 x 40kg

Fikk krampe i leggen på siste settet :(

 

Alt i alt en god trening :)

Lenke til kommentar

Takk for det.

 

Har fulgt med på loggen din også Alekz88. Du løfter tungt og jeg synes du gjør det bra i alle øvelser egentlig. Imponert :)

 

Jeg hevder meg 3-4 øvelser, men så har jeg noen områder jeg henger etter, spesielt på øvre del av rygg og legger.

Lenke til kommentar

Jo takk, hevder meg også i noen øvelser, men tror ikke knebøyen er noe glad i meg (har vel mer med at jeg ikke har trent dette så mye opp igjennom) :)

 

Men at du kjører 4 sett på såpass høy vekt syns jeg er bra!

 

Sittende roing, facepulls og chins er jo fantastiske ryggøvelser synes jeg, fikk iallefall god progresjon de 4-5 ukene jeg kjørte opplading til styrkedelen, absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar

Ser bra ut dette og det er tydelig at du har løftet godt før gradiosa og øl ble moteriktig ;) (Hvordan er det med kostholdet nå?) Men jeg lurer på hvorfor du tar så mange på noen av øvelsene.. Både benkpress og knebøy har du jo 7 set, virker litt mye for min del..

 

Og alekz, tipper du sliter med mer teknikken enn vekten. Knebøy, benkpress og markløft (som armheving, kroppløft og dips) går veldig mye på teknikk.

Lenke til kommentar

Har du forresten trent litt lite bakside av lår i forhold til beinpress/bøy?

 

Ja, mulig det ligger litt på teknikk, men spotteren (kamerat) sier det ser bra ut når jeg kjører, men syns det er TUNGT med 5x120 feks. Menmen, kommer vel kanskje med tiden :)

Lenke til kommentar

Hva er egentlig målet med treningen; styrkeøkning eller muskelvekst?

 

Ser også at du bruker ez-stang når du trener biceps. Gjorde dette tidligere, men leste at en vanlig rett stang gir mye bedre fokus på biceps, og endret treningsmetode. Denne er derimot noe hardt for håndleddene.

 

Kom så i snakk med en litt eldre bodybuilder som nevnte at en skal helst ikke ha vekter på bicepsøvning med stang. Stang = mange og lette reps., manualer= færre, men tyngre reps.. Han viste meg så en utrolig god bicpesøvelse, hvor du tar stangen helt inntil nedre av brystkassen, og senker den opp og ned mellom nedre del av mage og nedre del av brystkassen. Stangen skal da være nesten helt inntil kroppen under hele øvelsen.

 

Etter noen uker med trening hvor jeg hadde et Biceps-program á la:

 

Hantelcurl 1x10 - 18 kg hantler

Konsentrasjonscurl 1x8 - 15 kg hantel

Den overnevnte curl med stang 1x25-30

 

(Dette programmet kjører jeg 2 ganger.)

 

Merket jeg en signifikant muskelvekst, med en mye større "peak" (grunnet den nye øvelsen) en tidligere.

Endret av ProXhimo
Lenke til kommentar

ProX, den øvelsen du snakker om er utrolig god for skuldre og nakke hvis du fullfører og tar stangen til nakkehøyde med albu over stang.. :)

 

Det er sant, men den blir jo utført på en helt annen måte. Øvelsen jeg snakker om står armene i vinkel ut bak og underarmen beveger seg opp og ned inntil kroppen, noe som fører til sterkt fokus på biceps.

 

EDIT: Lurer også på effektiviteten av å ta rygg/biceps og bryst/triceps kontra rygg/triceps og bryst/biceps. Selv bruker jeg den sistnevnte for å få fordelt treningen på bicepsen og tricepsen ut på to forskjellige dager, noe som jeg selv syns har fungert veldig bra.

Endret av ProXhimo
Lenke til kommentar

Ser bra ut dette og det er tydelig at du har løftet godt før gradiosa og øl ble moteriktig ;) (Hvordan er det med kostholdet nå?) Men jeg lurer på hvorfor du tar så mange på noen av øvelsene.. Både benkpress og knebøy har du jo 7 set, virker litt mye for min del..

Kjørte et ganske hardt kosthold og treningsregime i en god stund. Men etter en stund fant jeg ut at det tok for mye tid av hverdagen min og at det fins bedre ting å bruke tiden sin på en trening. Jeg sluttet nesten helt å trene. Så tok det litt overhånd med mye drikking og junkfood.

 

Jeg fokuserer ikke noe særlig på kostholdet mitt annet en at jeg kjører en proteinshake etter trening. Jeg har et over gjennomsnittlig sunt kosthold og er VELDIG glad i mat. Spiser mye kjøtt. Så jeg får nok i meg nok proteiner, kanskje litt mye fett og karbohydrater, men det får så være.

 

Jeg kjører 7 sett ja :) Tre oppvarmingsset og fire arbeidsset.

 

 

Har du forresten trent litt lite bakside av lår i forhold til beinpress/bøy?

 

Ja, mulig det ligger litt på teknikk, men spotteren (kamerat) sier det ser bra ut når jeg kjører, men syns det er TUNGT med 5x120 feks. Menmen, kommer vel kanskje med tiden :)

Trener ikke så hardt på bakside på lår på beindagen min mtp at det da bare er to dager til jeg skal trene rygg og løfte mark. Jeg restituerer meg tregt og hvis jeg kjører på med hard trening på bakside lår så går det veldig hardt utover markløftet mitt. Føler at baksiden av låret for kjørt seg nok der.

 

Trener du knebøy med joggesko? Jeg får verken til markløft eller knebøy i joggesko, løfter mye bedre i sokkelesten.

 

 

Hva er egentlig målet med treningen; styrkeøkning eller muskelvekst?

 

Ser også at du bruker ez-stang når du trener biceps. Gjorde dette tidligere, men leste at en vanlig rett stang gir mye bedre fokus på biceps, og endret treningsmetode. Denne er derimot noe hardt for håndleddene.

 

Kom så i snakk med en litt eldre bodybuilder som nevnte at en skal helst ikke ha vekter på bicepsøvning med stang. Stang = mange og lette reps., manualer= færre, men tyngre reps.. Han viste meg så en utrolig god bicpesøvelse, hvor du tar stangen helt inntil nedre av brystkassen, og senker den opp og ned mellom nedre del av mage og nedre del av brystkassen. Stangen skal da være nesten helt inntil kroppen under hele øvelsen.

 

Etter noen uker med trening hvor jeg hadde et Biceps-program á la:

 

Hantelcurl 1x10 - 18 kg hantler

Konsentrasjonscurl 1x8 - 15 kg hantel

Den overnevnte curl med stang 1x25-30

 

(Dette programmet kjører jeg 2 ganger.)

 

Merket jeg en signifikant muskelvekst, men en mye større "peak" (grunnet den nye øvelsen) en tidligere.

 

Fokus er styrke, må bygge meg opp en litt større grunnstyrke. Så blir det kanskje litt mer fokus på muskelvekst mot sommeren 2011.

 

Akkurat nå er bicepsøvelser bare noe jeg slenger på etter å ha trent rygg. Men det blir vel mer fokus på slikt mot vinteren, skal huske på denne posten til da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...