Gå til innhold

Rotter er fine kjæledyr =)


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke bedre (små)kjæledyr enn rotter! Fikk min første for kanskje fem år siden, nå har jeg Isak og Albert pipende i bokhyllene det meste av dagen. Disse gnagerne er renslige, kommer når du roper på dem, kosete, og fantastisk underholdende. De biter heller ikke om de ikke provoseres.

 

Til sammenlikning har jeg aldri sett en hamster, dverghamster eller mus bli helt tam, og utekaniner får man jo ikke sett like mye til som smågnagere som kan bo inne i bur...

 

Å si at alle rotter er ekle, fordi kloakkrottene er det, er som å si at alle hunder er ekle, fordi man ikke liker f.eks. pudler... (!)

Driver rotter og gnager på ledninger og slikt?

Lenke til kommentar

Noen gjør, på lik linje med at noen hunder biter puter og noen katter klorer sofaen. Jeg hadde 4 rotter, den ene likte ledninger. Jeg tror likevel jeg var rimelig heldig med mine, jeg tror ganske mange er glad i rett gummiblanding.

 

To ting en bør ha i bakhodet med tanke på ledninger: 1. sørg for at de har noe hardt å tygge på for å trimme tennene sine. Rottetenner vokser konstant, så får de ingenting å bruke de på, vil det gå ut over andre ting. Og ha minst mulig ledninger liggende, gjerne oversiktlig slik at det er lett å følge med dersom du ikke kjenner dyrene dine godt nok. Det holdt med å si bestemt 'nei' til hun som tygget ledning dersom hun stoppet for lenge ved siden av kabelen. Det gikk gradvis over.

 

Hun har tygget gjennom én kabel. Jeg satt å surfa på nettet da lyset på musa plutselig gikk ut. Jeg begynte å sjekke usb tilkoblingen og røsker litt i der kabelen er festet i musa. Så bøyer jeg meg frem og ser at kabelen henger ned på gulvet, og i en liten krøll som går under sofaen. Bøyer meg enda lengre frem, og oppdager to små rottehender med et hode på midten midt på kabelen som grafser ivei på min kabel. Nå hun oppdager meg fryser hun til og ser dumt opp på meg med 'hva har jeg gjort galt'-blikket, og alt biterusket rett under kabelen : p

Lenke til kommentar

Du bør ikke basere et ønske om å ha kjæledyr på pris. Husk at dyrlegebesøk kan koste mye, og må en operere, bør en iallefall ha noen tusen i bakhånd. Men jeg kan gi deg et røffly overblikk:

 

Husk at rotter alltid må være to eller flere. Jeg tar et utgangspunkt i to stykker:

 

Innkjøp:

rotter: 300 kr

bur: Nytt: 1000-3000 kr, brukt: 500-1000 kr.

hus, klatregjenstander, hengekøyer etc: 500 kr.

 

Forbruk hver måned:

Bunnstrø: 200-300 kr/mnd

Fór: 100-150 kr/mnd

 

Dyrlegebesøk er ikke en fast utgift, men regn med å måtte ta en eller flere til dyrlegen ved ulike situasjoner. Hvert besøk ligger på mellom 200-3000 kr.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Var det jeg mente,

altså et ca. snitt på alle utgifter,

så utifra det du har sagt,

ca. 1300 - 3800 i startutgifter

(300 + 500 + 500 / 300 + 3000 + 500)

og ca. 300 - 450 i måneden på fòr + bunnstrø,

pluss at jeg har noen tusen i bakhånd i tilfelle et veterinærbesøk.

Endret av malmern
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Dere kan diskutere om rotter er fine kjæledyr til krampa tar dere, ALLE har forskjellig mening i sånn vil det alltid være :)

Å sitte å krangle og diskutere om hvilket dyr som er best er meningsløst.

 

Personlig liker jeg rotter, kjæresten hater dem. Sånn er det bare :)

 

(Edit: Til de som diskuterte

i de første postene)

Endret av Yurhoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...