Gå til innhold

3x nye pcer. hva bør vi gå for?


Anbefalte innlegg

Er egentlig enig i prioriteringen/kritikken til Itspersonal av oppsettet mitt - såfremt man ikke tenker å gå for eyefinity (3 skjermer). Til kun en skjerm vil HD 5870 yte så godt at du ikke har særlig behov for noe mer, mener jeg. Har du lagt til rette for muligheten å oppgradere til 2x HD 5870 i CF, kan det vel forsvares å kjøpe en SSD nå.

 

Nå bruker man jo ofte maskinen til litt annet enn gaming også, så selv om det skal være en kompromissløs gamingrigg ville jeg personlig kjøpt en SSD med det budsjettet. Men i ren gamingytelse er fortsatt HD 5970 framfor SSD er riktig valg. Hvilken oppgradering man velger senere får være litt opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker for mange bra oppsett og BRA tilbakemeldinger!

 

nå vurderer jeg amd og heller bruker mer penger på skjermkort slik som e-asy fåreslår.

 

etter å ha lest mer om eyefinity igår ble jeg nesten hekta..nå vill jeg ha 3x24" skjermer. men dette er ikke krav at skal gå innenfor budskjettet... får heller koste på meg 2 til skjermer litt senere evt spare litt.

 

ps: kjørte bilen til venstre.. grønne toyota corollaen.. og ja det smallt noe jævlig

 

Tusen takk for all hjelp til nå folkens.. skal se litt på forslagene inatt så får vi se hva vi kommer frem til (er litt intel fanboi men ser ut som det kan svinge mot amd nå..) var nvidia fan og en gang i tiden, men ser ut som det er ati som ruler gata nå.

Lenke til kommentar

da var nytt oppsett satt opp:

 

trykk her :)

 

noen formeninger om dette? ble litt over budsjett men med rabatter så ender vi opp på ca budsjett ihvertfall.. muligens litt over :>

 

vi prøvebygger på dustinhome.no nå for å se prisforskjell på samme oppsettet. så tar vi kontakt med de å hører om vi muligens kan få i havn noe rabbatter da vi skal bestille for over 40k++

 

får vi det billig nok i totalpris så smeller vi på med 4gb mer ram så tror jeg dette blir en grei spillemaskin :)

 

-----

 

se der ja.. 13.7k med studentrabbatt på dustinhome.. mot 15.7k hos komplett.. til og med med våre rabbatter (ca 1000kr per pc) blir det billigere på dustinhome.. og da har vi fortsatt ikke hørt om vi får noe fellesrabbatt siden vi bestiller for 40k+

 

her er listen fra dustinhome:

link

 

(mulig prisen viser høyere for dere som ikke er registrert som student)

Endret av shity
Lenke til kommentar

Det ser forsåvidt greit ut bortsett fra at maskinen kan oppleves som treg med den disken som eneste disk. Den er mer egnet til arkivering av filer enn til system/spill/programmer. Det er også rom for å gå ned et par hakk på PSU.

 

Du hadde fått mye bedre ytelse på systemet ved å gå for Intel X25-M G2 80GB + Samsung F3 1TB. Så kunne du heller kjøpe noe fler snurredisker på sikt til arkivering.

Lenke til kommentar

Enig i det BadCat sier.

Den disken du har valgt egner seg best som backup eller lagringsdisk og ikke spesielt som systemdisk.

Bytt ut den "grønne" disken med en Samsung Spinpoint F3.

 

Ellers ser det ut som du har valgt 2GB versjonen av 5870 på dustinhome, mens du har valgt 5970 på komplett. Jeg regner med du egentlig mente å velge 5970 på dustinhome også.

 

Sammen med 5970 blir jo dette er relativt heftig oppsett og bør fungere ypperlig i flere år fremover :)

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Hva blir forskjellen på for eks 2 sata disker i raid (300gb elns) vs en ssd disk? får jo mere plass på sata disken som systemdisk. men hva med hastighet? vill 2 disker i raid måle seg med en ssd? er skeptisk til ssd pga pris og lav lagringsplass

Lenke til kommentar

Må bare spørre om hvorfor du må kjøpe fra komplett jeg? Den eventuelle rabatten du kunne få tilsvarer ikke den ekstra prisen du som regel betaler kontra nettbutikken dustinhome.no

 

*Nei dette er ikke ett svar om hvor man bør handle*

Grunnen til at jeg nevner dette er fordi dere vil få bedre ytelse til samme prisen om dere ikke handler på komplett. Kanskje du kan begynne med 2 skjermer istedet for kun 1 skjerm om du går for fks dustinhome.no istedet?

 

:)

Lenke til kommentar

Må bare spørre om hvorfor du må kjøpe fra komplett jeg? Den eventuelle rabatten du kunne få tilsvarer ikke den ekstra prisen du som regel betaler kontra nettbutikken dustinhome.no

 

*Nei dette er ikke ett svar om hvor man bør handle*

Grunnen til at jeg nevner dette er fordi dere vil få bedre ytelse til samme prisen om dere ikke handler på komplett. Kanskje du kan begynne med 2 skjermer istedet for kun 1 skjerm om du går for fks dustinhome.no istedet?

 

:)

 

vi har gått over til dustinhome.no :) får rabatt der også nå! + studentrabatt + gratis frakt. not bad.

 

her er linken til den komplette listen av hva vi bestiller:

 

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=ceaea6f1a42940008fd6c355d4b220cf

 

47k med student rabatt. så får vi mer utenom.

 

harddisk oppsett blir 2x 500gb i raid til system disk. og 1x 2tb utenom (2 i min pc. derfor 4x på listen)

Lenke til kommentar

Hva blir forskjellen på for eks 2 sata disker i raid (300gb elns) vs en ssd disk? får jo mere plass på sata disken som systemdisk. men hva med hastighet? vill 2 disker i raid måle seg med en ssd? er skeptisk til ssd pga pris og lav lagringsplass

 

Ytelsesforskjellen ved SSD kontra en snurredisk er stor. Videoen nedenfor viser 51 programmer som blir åpnet samtidig og hvor stor ytelsesforskjellen er mellom en Intel X25-M og en WD Raptor disk.

 

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

 

Som BadCat foreslo tidligere, kan dere kjøpe en Samsung Spinpoint F3 nå og supplere med en SSD senere. Jeg er ellers helt enig i at størrelse i forhold til pris er drøy, men ytelsen du oppnår er stor. Når det er sagt vil jeg også gjenta at forskjellen i spill er liten med SSD kontra snurredisk.

Lenke til kommentar

Hvis jeg måtte velge mellom de tre hadde heg valgt i7-930 med A revisjonen av Gigayte UD3 hovedkort og 6 GiB DDR3 1600MHz.

 

En 1156-platform med 860 prosessor koster nesten det samme som å gå for et fullverdig 1366-system så da er valget enkelt IMO.

 

AMD er temmelig annenrangs for tiden. Rimelig på pris, men ytelsen er ikke helt på topp. AMD kommer nok sterkere i 2011 med Bulldozer, men da er jo Intel også ute med Sandy Bridge.

 

Kunne forsåvidt tenkt meg å teste en Phenom II x6, men nå har jeg en flunkende ny i7-980x som jeg er meget fornøyd med.

 

i7-930 klokker meget bra og den har høyere multiplikator enn forgjengeren 920 så da er det enda lettere å nå en grei klokk.

Overklokking har aldri vært lettere.

Bare å sette BCLK et sted mellom 160 og 200 og bittelitt (helst ikke mer enn 0.1v) opp med prosessorspenningen og VTT, så er man godt igang.

 

Her er det beste jeg får til for drøye 14 lapper på Dustin:

 

Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA 5010330472 På lager 179,00 kr

BENQ G2420HDBL 24# WIDE LED BLACK 5010364418 På lager 1 699,00 kr

CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC12800 1600MHZ CL9 (3X2GB) 5010198499 På lager 1 499,00 kr

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB 5010329452 På lager 609,00 kr

INTEL X25-M 80GB 2.5" SATA/300 MLC 34NM 5010329071 På lager 1 625,00 kr

CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V 5010314588 På lager 1 119,00 kr

ASUS RADEON HD5870 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP 5010333309 På lager 2 949,00 kr

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R2 BLACK PEARL 5010333581 På lager 679,00 kr

GIGABYTE GA-X58A-UD3R X58 S-1366 ATX 5010383800 På lager 1 569,00 kr

INTEL CORE I7 930 2.8GHZ 8MB S-1366 5010383103 På lager 2 289,00 kr

NOCTUA NH-U12P SE2 S-775/1156/1366/AM2+/AM3 5010332532 På lager 529,00 kr

 

Vareverdi

14 745,00 kr

Frakt 99,00 kr

Totalkostnad inklusive moms og frakt 14 844,00 kr

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvis jeg måtte velge mellom de tre hadde heg valgt i7-930 med A revisjonen av Gigayte UD3 hovedkort og 6 GiB DDR3 1600MHz.

 

En 1156-platform med 860 prosessor koster nesten det samme som å gå for et fullverdig 1366-system så da er valget enkelt IMO.

 

AMD er temmelig annenrangs for tiden. Rimelig på pris, men ytelsen er ikke helt på topp. AMD kommer nok sterkere i 2011 med Bulldozer, men da er jo Intel også ute med Sandy Bridge.

 

Nå vil Sandy Brigde ha ny sokkel, så den vil ikke gå i et hverken 1156 og 1366 sokler så vidt jeg vet. Bulldozer skal gå i AM3 sokler. AMD er etter min mening langt fra annenrangs - når vi ser systempris, dvs hovedkort og cpu vil jeg si det er et attraktivt kjøp. X6 er også relativt strømgjerrig, og slår alle 1366 baserte CPU-er. Men det er nok X6 1055T som er mest attraktiv når det gjelder pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Den raskeste x6 er svakere enn den laveste i7.

Enten så har man en overklokket 980x eller så har man det ikke.

Om så Phenom II x6 hadde vært gratis så hadde den fortsatt vært annenrangs.

Hvis man bruker 980x som referanse for hvordan en prosessor bør yte, blir konklusjonen for Phenom II x6 at den feiler på ytelsen men likevel er et alternativ for A.) De med stramt budjsett. B.) De som er fan av AMD.

 

 

"

Phenom II X6 1090TBE @ 3.2Ghz :

 

AIP : 63.59 GOPS

Dhrystone ALU : 64.45GIPS

Whetstone ISSE3 : 62.73GFLOPS

 

For comparison :

 

Core I5 750 : 52.26GIPS, 38.22GFLOPS

Core I7 860 : 70.69GIPS, 63.11GFLOPS

Core I7 920 : 70.67GIPS, 63.11GFLOPS

Core I7 930 : 74.05GIPS, 66.11GFLOPS

Core I7 950 : 84.14GIPS, 75.13GFLOPS

Core I7 975 : 90.88GIPS, 81.15GFLOPS

Core I7 980X @ 4.3Ghz : 162.3GOPS, 190GIPS, 134.61GFLOPS"

 

Dette er bare syntetiske tall og gir ikke noe bilde av praktisk bruk.

 

Phenom II x6 er i programmer og spill jevnt over grei sammenlignet med i7-920. Problemet med Phenom II x6 er at det snart kommer i7-970 Gulftown 6-kjerne til en grei pris og 970en er faktisk så kraftig at Phenomen blir til skam om de sammenlignes.

 

Jeg har selv brukt stramt-budsjett-argumentet mange ganger. Jeg hadde AMD hele perioden mellom 2001 og 2007. Da andre hadde Core-prosessor fra Intel, hadde jeg fremdeles en AMD Opteron i boksen. Da Core2 kom ble ytelsesforskjellen for stor til at jeg orket å sitte med en sliten AMD-boks.

 

Jeg håper virkelig at AMD kommer med med en sterk prosessor snart. Jeg er verken fan av AMD eller Intel, jeg kjøper det som gir best ytelse og en av de faktorene jeg ser mest på er chipset og hovedkort. Helst skulle jeg ha sett fler aktører på markedet, men det kunne ha blitt rotete igjen å sammenligne 3-4 ulike arkitekturer til en hver tid.

 

Hvis man har stramt budsjett/ ikke har noen pc man kan bruke mens man legger seg opp de 3000,- ekstra det koster for et i7-970 basert system så er nok Phenom II x6 et greit kjøp, men den vill fortsatt være annenrangs og til skam mot 970/980x. Da er det bare å gå ut og rope "Men den er billig." til vinden.

 

På den annen side, hvis Phenomen dekker ytelsesbehovet så er det jo ikke noe problem samme hva man kjøper og x6 yter helt greit i forhold til 45nm i7 men dårlig i forhold til 970 og 980. Ett av de store problemene med AMD er at de ikke per i dag har noe ekvivalent til hyperthreading. Dette kommer heldigvis i neste generasjon.

 

Jeg ville uansett heller hatt en flott 970-PC til sommeren/høsten enn å haste på med en x6 nå. Det må virkelig gå an på en eller annen måte å legge seg opp differansen på 3 lapper over sommeren. skjønner det blir helt annerledes i denne saken da det er snakk om å erstatte PCer som har gått tapt.

 

Prosessoren er kun en del av totalsummen av PCen men en stor del av ytelsen. Skjønner at hvermansen synes 980x er dyr og det er synd at 970 ikke er ute allerede. Intel burde få ut fingeren nå som AMD faktisk har en toppmodell som kan spise andeler av entry-level-segmentet til i7. Jeg hadde kjøpt 970 over 980x.

 

AMD har priser prosessorene sine lavt nå som de er annenrangs og selv Black Edition prosessorene selges rimelig men for de som husker tilbake så tok de seg kraftig betalt tidligere for høye modeller og FX-prosessorer og ville nok også gjort det nå dersom de var istand til å konkurrere på ytelse. Dersom man ikke ser på prisen finnes det få eller ingen argumenter for å kjøpe AMD.

 

Man kan snu og vende på dette i det uendelige.

Hovedargumentajonen min for å gjøpe Intel i dagens marked er den ekstreme kvaliteten og stabiliteten på X58-chipset og ikke minst SATA-ytelsen med tanke på å få utnyttet SSD.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

 

Phenom II x6 er i programmer og spill jevnt over grei sammenlignet med i7-920. Problemet med Phenom II x6 er at det snart kommer i7-970 Gulftown 6-kjerne til en grei pris og 970en er faktisk så kraftig at Phenomen blir til skam om de sammenlignes.

 

Hva er en grei pris?

Ser det snakkes om priser på €799 for i7-970 six-core,1000-1500kr lavere pris enn Core i7 980X,vil ikke akkuratt si at det er en "grei" pris sammenlignet med X6 vist det stemmer..

 

På en gaming maskin så har det uansett mye mere for seg å putte di pengene i skjermkort enn en rådyr CPU.

 

Hva er forskjellen mellom en 1500kr CPU og en til 8000kr i spill? 10-15 FPS..

 

Hva får du vist du legger 6000kr mere i skjermkort?

Endret av taz
Lenke til kommentar

@BadCat:

 

Etter din definisjon er altså i5 750, i7 920, i7 930, i7 860 etc også annenrangs. Eller for å sette det på spissen, om man ikke har i7 980X så har man annenrangs utstyr. Å bruke en CPU til 8000 kr som referanse er etter min mening aldeles bak mål, og faktisk ikke engang relevant for 99,5 % av PC-kjøpere. Det blir omtrent som å bruke Audi A8 eller BMW 7-serie som referanse for bilkjøp. Og så vidt jeg vet har flertallet av de som kjøper seg PC et relativt klart forhold til hvor mye man vil bruke. Og selv om man i realiteten kunne brukt så mye man ville, så vil jeg påstå at for 99,5 % av PC-kjøpere er kost/nytte ved i7 980X helt elendig. For det mindretallet som har PC som hobby, ønsker status etc er klart kost/nytten bra nok. For meg er kost/nytten av de 2 - 3 PC-ene jeg kan kjøpe/holde vedlike for merprisen på en i7 980X særdeles høy.

 

Og for flertallet av kjøpere er faktisk ikke forventet pris på i7 970 på noen måte en grei pris. Personlig bruker jeg aldri over 1 500 - 2 000 kr på en CPU, selv om jeg trolig kjører langt mer krevende oppgaver enn flertallet gjør. Lavere pris gir meg muligheten til å ha flere maskiner, slik at jeg kan kjøre disse oppgavene dedikert/distribuert. Da spiller det ingen rolle om encodinga av en film tar dobbelt så lang tid, eller simuleringsmodellene mine bruker 6 timer i stedet for 3.

 

Ellers så har så vidt jeg vet ikke Intel noen gang levert Core CPU-er til desktop, de gikk rett fra Pentium til Core 2 høsten 2006. Core ble så vidt jeg vet kun levert til bærbar.

 

Og at X6 1090T er svakere enn i7 920 er nå bare tull. Og da må man også poengtere at avhengig av testene man ser på, så slår en i3 530 også en i7 920 i enkelte tester. Så du finner omtrent like mange tester hvor X6 1090T slår i7 920 som motsatt. Faktisk finner man klart relevante tester hvor til og med X6 1055T slår i7 920. Et eksempel som kan være relevant for mange er 2-pass x.264 encoding (f.eks Handbrake). For mange er dette det mest krevende de bruker PC-en til utenom spill, og for spill er det bare unntaksvis særlig mye å hente på å kjøpe CPU til mer enn 1 500 kr.

 

Det er klart at driver man med tung 3D, spiller mange spill samtidig etc er de 3 000+ det vil koste for i7 970 kanskje verd det. Men for det store flertallet av brukere vil faktisk ikke de 3 000 kr merkes på ytelse i daglig bruk, annet enn at lommeboka ble tommere.

 

Og du kan gjerne vri og vrenge, men for meg er dine preferanser svært langt unna mainstream PC-kjøpere - og i det segmentet er etter min mening AMD langt unna å være annenrangs. Mainstream bruker, også flertallet av de som spør om råd her - har aldri reell bruk for i7 970 og ønsker heller ikke å bruke så mye penger.

 

PS! Jeg var faktisk definert som Intel-fan av mange om vi går noen år tilbake - og kjøpte bare Intel. I dag kjøper jeg konsekvent det som for meg gir mest for pengene relatert til bruken. Med unntak av en Dell PowerEgde R210 kjøpt for en måned siden, har det gitt AMD som resultat. Noe jeg ikke angrer på, da begge de rimelige maskinene kjøpt/bygd for ca 1 år siden kan oppgraderes med X6.

Lenke til kommentar

Tja, grunnen til at jeg synes AMD er annenrangs for tiden er at toppmodellen deres kun kan konkurere med det laveste hos Intel. Ikke hvorvidt alle prosessorer på markedet som ikke er "best" er annenrangs. Ta feks i5-670 (i5-650 gir mer per krone), det er en fin prosessor til spilling og den går høyt med turbo på stock og klokker fint. Kan vel diskuteres siden den kun har 2 kjerner + hypter-threading, men til jevn spilling kan den i mange tilfeller være vel så bra som 980x (sannhet med modifikasjoner siden 980x faktisk kan tilordne hele cachen på 12 MiB til 1 kjerne) så lenge det ikke er snakk om store Crossfire- eller SLI-oppsett. Jeg startet med en W3520 i denne PCen og hadde det et halvt år før jeg konstanterte at det ikke gav nok ytelse. Jeg kjøper ikke alltid det dyreste, men jeg gjør det dersom jeg trenger ytelsen og noe tilsvarende ikke er oppnåelig til en lavere pris.

 

Jeg tror faktisk du bør prøve en PC med Gulftown, dersom du ikke har gort det. Ytelsen er helt fantastisk. Spesielt hvis man tar det helt ut med en god vannkjøling og får klokket ut hele potensialet. Tunge flertrådede operasjoner går som en drøm. Jeg var lenge i tvil om ytelsen ville svare seg oppgraderingen og prisen siden jeg allerede hadde en grei Xeon prosessor. Jeg overveide faktisk kjøpet i flere måneder. I de applikasjonene jeg bruker til daglig så har jeg faktisk en ytelsesøkning på 60%. Det er en verdi som ikke kan måles i penger. Det er første gang jeg har brukt så mye penger på PC. Det er også første gang jeg har kjøpt en ekstremprosessor. Jeg kjøpte en rimelig 1366-prosessor i starten selv om jeg hadde budsjettert med 975.

 

Det er først og fremst svakheter i chipset spesielt mtp SATA og mangel av hyperthreading som utelukker AMD for min del i denne omgang. Hadde nok vært mer aktuelt dersom jeg ikke hadde 1366 hovedkort og minne fra før.

 

Skjønner du prioriterer å få mye for pengene men det vil ikke alltid si å kjøpe det som er rimelig. Du kan ikke si at jeg får lite for pengene for hva hjelper det meg å ha rimeligere utstyr hvis det ikke gir tilstrekkelig ytelse. Da måtte jeg eventuelt hatt en til PC og det svarer seg iallefall ikke i forhold til å bytte prosessor. Hadde fått mer for pengene ved å vente på 970 selvsagt, men det er for lenge for min del.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hva skal dere gjøre med at 5970 ikke er på lager? Jeg har også lyst til å kjøpe ny PC nå, men 5970 er jo ikke mulig å få tak i. Jeg lurer også på om det ville være smart for meg som har PC og vente på Sandy Bridge i oktober.

Endret av Reactions
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...