Gå til innhold

Kjekt å vite før man kjøper : MSI 875P NEO-FIS2R


DePress

Anbefalte innlegg

MSI 875P NEO-FIS2R

 

Etter å ha hatt dette noen dager, og støtt på problemer som ikke er spes. kule, har jeg følgende råd til de som vurderer å kjøpte kortet. Her er litt av mine dyrtkjøpte erfaringer med kortet.

 

BIOS-oppgradering

- BIOS-oppgradering er et sjansespill. Selv om man følger prosedyren til punkt og prikke er det ingen garanti for at maskinen kommer opp igjen.

- Hva enn du gjør - styr unna BIOS 1.3x. Denne er offisielt fjernet fra hjemmesidene til MSI grunnet bug.

- Gå for BIOS 1.4

- Hvis maskinen er DØD, etter flash-update av BIOS, er det en viss mulighet for å "reversere" BIOS-update på følgende måte:

  • 1. Last ned BIOS v. 1.2

2. Pakk ut BIOS-rom'en, legg den på en diskett og rename den til amiboot.rom

3. Når maskinen booter - press og hold ctrl-home til maskinen begynner å lese fra disketten

4. Når maskinen piper 4 ganger er oppdatering ferdig

5. Reboot

 

Hvilke minnebrikker?

- Kortet sliter med Corsair TWINX1024-3200LL minnemoduler, antakeligvis pga de aggressive settingene på brikken. Dette er en av flere mulige årsaker til at BIOS-oppgradering feiler.

-Hvis du har denne typen minnebrikker, bytt dem ut under BIOS-oppdatering, hvis du har tilgang til andre brikker da. Låne av en kamerat? :p

- Hvis maskinen er død etter update, prøv å boote med andre minnebrikker. Det kan rett og slett være at den ikke klarer å boote med minnebrikkene du bruker.

- Juster ned minne-settingene, og prøv å boote med Corsair-RAM'en igjen.

- Enkelte rapporterer om at dette faktisk funker.

 

"Clear CMOS"

MSI nevner også at det er verdt et forsøk å cleare CMOS'en. Sjekk manualen for hvordan du gjør det. Husk å slå av strømmen før du flytter jumperen.

 

 

Det var mine 10 cents worth. De som ikke har problemer med kortet virker svært fornøyde med det - hvilket jeg kan forstå. Men vi som har støtt på "the BIOS update death", er ikke like glade. MSI sier svææært lite om problemet, og leverandører som Komplett påstår at garantien bortfaller etter en BIOS-oppgradering.

 

Alt i alt - MÅ du ha MSI - kjøp det for all del. Men trekk pusten når du oppdaterer BIOS. Det KAN nemlig være det siste kortet ditt gjør... på en laaaaang stund.

 

... og hvis kortet dør og du må returnere det - drit i å nevne BIOS-oppdatering til leverandøren. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...