Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mine erfaringer med veien til Kl.A


Vial

Anbefalte innlegg

Uhm.

Så grunnen til at jeg lovlig kan kjøre en bil med 1000 hester, men ikke en mc med 40 hester er fordi mc-en lettere går på hjulet og at dette er farligere for meg? Jeg vil nå heller si at en 18-åring i, f eks en bakhjulsdreven turbobil med 400 hk er langt farligere, ihvertfall for andre i trafikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi var bare på vegvesenet i fylket, et åpent område der hvem som helst kan prøve seg utenom når folk har oppkjøring. Så det koster ingenting å kjøre de 4 øvelsene der. Hadde heller ingen teori, foruten at kjørelærer fortalte hva som var bra/dårlig osv etter hver øvelse. Men jeg bryr meg ikke nevneverdig, jeg trodde bare at jeg skulle få prøvd meg litt skikkelig på bane liksom. :p

Lenke til kommentar

Kjøregårdsøvelser altså?

 

Man må skille mellom banekjøring og kjøregård ;) Men det var dyrt for to timer kjøregård, her på Wright betalte jeg for vanlig kjøretime da vi var i kjøregården :)

 

Man må vel ha "Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk" på skikkelig bane, det praktiseres iallefall her! :thumbup:

Lenke til kommentar

Vi var bare på vegvesenet i fylket, et åpent område der hvem som helst kan prøve seg utenom når folk har oppkjøring. Så det koster ingenting å kjøre de 4 øvelsene der. Hadde heller ingen teori, foruten at kjørelærer fortalte hva som var bra/dårlig osv etter hver øvelse. Men jeg bryr meg ikke nevneverdig, jeg trodde bare at jeg skulle få prøvd meg litt skikkelig på bane liksom. :p

 

Lurer på om du har blitt bittelitt lurt.. Forøvrig er en kjøreskoletime bare 45 min så 2 timer er nok ikke så langt unna. At dere bare kjørte vanlige kjøregårdsøvelser høres forøvrig litt rart ut.. når jeg hadde banekurs fikk vi prøve oss på høyere hastigheter og nye øvelser, kjørte bl.a i 80 mot bremseøvelsen og øvde på låsing av hjulet osv. Øvde på brems i sving i rundt 40, en modifisert versjon av unnamanøveren som vi skulle utføre i rundt 50 og svingøvelse + brems i sving. Alt i alt er det en av de timene jeg husker aller best som en lærerik og interessant time. Å kunne sprenge litt grenser gjør at man blir mye tryggere i lavere hastigheter. Etter å ha mestret bremseøvelsen i 80 var det 0 problem å mestre den i 50.

 

Oppkjøring i August :cry:

 

Forbanna drit...

 

Ring trafikkstasjonen hver eneste dag flere ganger om dagen. Jeg fikk først 08.Juli noe som var helt uaktuelt, ringte tilbake en stund etterpå og vips fikk jeg 23.Juni. Da var det faktisk 3 oppkjøringer tilgjenglig..

 

 

Jeg har vært MAX uheldig og er nødt til å kjøpe ny bil (et inferno av rust) så da er jeg i den fantastiske situasjonen at jeg har MC-lappen men ikke en økonomisk forsvarlig grunn til å kjøpe MC. Tror imidlertid ikke det er så ille egentlig, prisene er vel litt lavere off-season. Det som er trist er at jeg taper mye erfaring og ikke minst den fantastiske kjøregleden en bike gir!

 

Jeg betalte forøvrig 3200 for banekurs og 3800 for langkjøring. Var nok litt ekstra heldig for nestemann som skulle ha time kom litt sent så da fikk jeg noen ekstra minutter gratis kjøring. Servicen hos Tempo var upåklagelig og nå som jeg vurderer å ta BE er det ingen tvil om hvor jeg tar den, selv om det kanskje koster noe mer enn en annen skole.

Endret av Vial
Lenke til kommentar

Hei, driver og skal ta lett motorsykkellappen, tok teori prøva idag og bestod. Har ikke tatt noen kjøretimer enda, siden det er lang kø. Lurer bare på noen ting

 

1. Skal man alltid bruke kontastyring når man kjører motorsykkel? Tenker da på sitvasjoner som å stoppe helt i et kryss og skulle svinge til venstre, skal man bruke kontrastyring da? Eller blir det for liten fart?

 

2. Når man nærmer seg et kryss, skal man gire ned fra f.eks 4 når man nærmer seg? Skal man gire fort ned? Er ikke det skadelig for motoren?

 

Kjører litt med pappa, som har lang motorsykkel erfaring, men han suger til å lære bort. Så tenkte å få noen litt klarere svar her.

Lenke til kommentar

1. Nei, man skal ikke alltid bruke kontra-styring. Jeg bruker det hvert fall ganske sjeldent. Du kan bruke det hvis svingen er skarpere en hva du trodde. I kryss fungerer det dårlig ja, kontra-styring fungerer ikke i så liten fart.

 

2)Jeg vet ikke helt fasiten på dette, men jeg bremser ned til en passelig hastighet, så girer jeg ned til 1. eller 2. Tror jeg, dette har blitt automatikk.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei, driver og skal ta lett motorsykkellappen, tok teori prøva idag og bestod. Har ikke tatt noen kjøretimer enda, siden det er lang kø. Lurer bare på noen ting

 

1. Skal man alltid bruke kontastyring når man kjører motorsykkel? Tenker da på sitvasjoner som å stoppe helt i et kryss og skulle svinge til venstre, skal man bruke kontrastyring da? Eller blir det for liten fart?

 

2. Når man nærmer seg et kryss, skal man gire ned fra f.eks 4 når man nærmer seg? Skal man gire fort ned? Er ikke det skadelig for motoren?

 

Kjører litt med pappa, som har lang motorsykkel erfaring, men han suger til å lære bort. Så tenkte å få noen litt klarere svar her.

 

1. Man kan godt bruke kontrastyring i vanlige svinger på landevei i hastigheter iallefall over 60 km/t. Bruker du kontrastyring i ett kryss vil du mest sannsynlig aldri gjøre det igjen :p

 

2. Etterhvert lærer du deg hvilket gir som passer til hvilken fart, dvs. hvor mye du kan gire opp/ned (de færreste holder tellinga med girene tror jeg). 2. giret er et fint gir i kryss og rundkjøringer når du kjører lett mc, fordi det gjør at du kan holde en jevn fart i en passende hastighet (uten rykking), i tillegg til at du kan motorkraft nok til å akse ut av krysset/rundkjøringen.

Det er ikke skadelig for motoren at du girer raskt ned, feks. rett fra 5 til 2, men du må tilpasse farten til giret du lander på. Du kan ikke komme i 70 og gire rett fra 5 til 2 og slippe clutchen i 2. giret uten å ha redusert farten betraktelig først. Det er ikke bra for motoren med sååå mye motorbrems :p I tillegg vil det bli en ubehagelig tur..

 

;)

 

Kom hjem fra Hellas idag forresten, og har sett litt hvordan de kjører der.

De kjører ofte bare i sandaler med beina subbende nedi bakken og bruker ofte mc mer som en sparkesykkel...:D

 

En teori er at mange av de som kjører er turister. Jeg forhørte meg litt rundt for å høre om utleiemuligheter, og de hadde ikke noe under 125 kubikk, men fikk tilbud om å leie en Suzuki 1000 SV... jeg forklarte mannen det at jeg kun hadde førerkort for 125 kubikk eller lavere, og da fikk jeg til svar: "If you can drive the car, you can drive the moto", og da jeg forklarte ham det at jeg heller ikke hadde bilsertifikat fikk jeg til svar: "it's very nice moto. If you can drive the car OR the bikecycle, i teach you to ride the moto. 15 minutes, you'll be great! Very nice! 15€!".

 

...Vet ikke om det var kommunikasjonen som feilet, men virker ikke som om de tar sertifikatet så høytidelig der nede utpå øyene :p

 

Vet ikke helt hva jeg ville frem til men uansett - det er en grunn til at vi har så grundig opplæring som vi har her i Norge, og det er jeg glad for :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har oppkjøring på A1 om 2 uker.. Er den sikkerhetskontrollen (de trekke spørsmåls-greiene) veldig viktig å klare for å bestå? Og skal man bare si svaret eller demonstrere det?

 

Tror kjøringen går bra, men er litt usikker på det andre tingene hvis jeg blir veldig nervøs den dagen..

Lenke til kommentar

Har oppkjøring på A1 om 2 uker.. Er den sikkerhetskontrollen (de trekke spørsmåls-greiene) veldig viktig å klare for å bestå? Og skal man bare si svaret eller demonstrere det?

 

Tror kjøringen går bra, men er litt usikker på det andre tingene hvis jeg blir veldig nervøs den dagen..

 

Et tips er å ta oppkjøringa som en ordinær veiledningstime, ikke tenk så mye på at det er oppkjøring men ikke mist fokuset!

 

Når det gjelder sikkerhetskontrollen så er det ikke avgjørende for prøven om du gjør litt feil, det viktigste, som ofte går igjen, er at du kan det grunnleggende. Bommer du helt totalt på sikkerhetskontrollen vil det nok gå mer utover prøven.

Gjør du en perfekt sikkerhetskontroll vil du antakelig ha "mer til overs" å gjøre feil på når du er ute å kjører. Slik som sensoren sier, så er det helhetsintrykket av prøven som e avgjørende, ikke enkelthendelser (bortsett fra om de er veldig grove såklart).

 

Edit: Ja, du skal demonstrere det og gjerne forklare litt rundt emnet samtidig ;)

 

Gjett hvem som ikke får sove før oppkjøring :ermm:

Jeg hadde samme problemet :p

Endret av LysDiode
Lenke til kommentar

Whoho! Sto med null feil :new_woot:

 

Det var ikke perfekt dog, gjorde det dårlig på bremseøvelsen, men jeg fikk bare 15 minutter i kjøregården fordi vi først måtte hente ny pære til nærlyset, for og så bruke 10 minutter på å skifte det...

 

Noe jeg glemte på rutinesjekken var å sjekke luftrykket i dekkene, det kan være lurt og huske.

Lenke til kommentar

Wohoo! Gratulerer med lappen!!!

 

 

fikk bare 15 minutter i kjøregården fordi vi først måtte hente ny pære til nærlyset, for og så bruke 10 minutter på å skifte det...

Når jeg hadde oppkjøring var det så lite bensin på sykkelen at lyset lyste.. Tror egentlig det er helt ok med noen sånne distraksjoner, man får noe annet å tenke på og alvoret siger litt ut.

 

Sjekker man lufttrykk på rutinesjekken? Det ble ikke vi lært til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...