Gå til innhold

Politiet på Iphone-raid hos Gizmodo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står heller ikke noe om at Powell mistet den, og det var jo det som var spørsmålet.

Riktig. Som ikke besvares i det hele tatt med det brevet. Det står bare at Apple vil ha den tilbake, noe som ikke er mer enn naturlig...

Med teskje:

Spørsmålet var: "Har ikke Apple innrømmet at Gray Powell mistet den?"

 

Jeg svarer da at jeg ikke tror at Apple har innrømmet at Powell mistet telefonen, ut fra det jeg leser av korrespondansen mellom partene på Gizmodo. Spørsmålet besvares altså indirekte ved at en slik innrømmelse ikke står i brevet, og det som ellers står i artikkelen. Gizmodo ville vel heller ikke forsøkt seg med en ansvarsfraskrivelse som: "Was burning a hole in our pockets. Just so you know, we didn't know this was stolen", hvis Apple hadde sagt at den bare var mistet. ;)

Lenke til kommentar

Apple prøvde å få mer fokus på at det var en spinn-off i diskusjonen med GIZMODO.

Apple kan så visst anmelde GIZMODO for helleri av piratvarer, men i en rettsak tror jeg nå det vil komme tydelig frem om dette faktisk er en spinn-off eller ikke.

 

Uansett hvor mye jeg er missfornøyd med produktene til Apple kan jeg ikke gjøre noe annet enn å si meg enig i at det er et tyveri. Så vidt jeg vet, kan ikke mediene være aktivt delaktig i en kriminell handling. GIZMODO betalte 5000USD, noe som gjør det til et tyveri og ødelegger sjangsen til å levere tilbake den tapte gjenstanden. Tilbakelevering gjøres ikke noe bedre av at GIZMODO demonterer hele telefonen.

Lenke til kommentar

Loven i California er slik at hvis man finner noe, er man pliktig til å forsøke å levere det tilbake

 

Flere kilder hevder at finneren kontaktet apple for å levere mobilen tilbake, men ble avvist.

 

Grey Powell might be the guy that lost the prototype, but Apple screwed up big time by dismissing the anonymous person who tried to return it. The company is bearing the fruits of their own arrogance

 

Apple driter seg ut når de behandler gizmodo på denne måten, spørs hvordan det påvirker applelojaliteten de er kjent for...

Lenke til kommentar

Det er virkelig fascinerende hvordan enkelte fortsatt får seg til å tro at dette er et PR-stunt.

 

Det må være den samme gjengen som tror at jorda er flat og at Elvis lever.

 

Du må jo være født bak et juletre?

Han bare tilfeldigvis "mistet" en prototype av en telefon millioner av fanboys klør etter å få vite de minste detaljer om... å ikke nok med det? på toppen av kaka havner den i fanget til GizmodO... Gizmodo og Apple folkens, våkn opp...

Lenke til kommentar

Apple sitt våpen er og har alltid vært "The Element Of Surprise".

 

Dette har de brukt i alle år, og dette vil ikke endre seg. Apple er Apple, og de vet at hele verden følger med når de lanserer nye produkter. De har ikke "lekket" iPhonen. De trenger ikke å ta i bruk slike metoder.

 

Gratulerer, dere har selv blitt lurt av konspirasjonsteoretikerne.

 

Edit: Jeg ser også at noen nekter å tro at et menneske, som forresten er det mest perfekte vesenet i universet, ikke kan miste en telefon. Please.. Det er folk som mister bilene og barna sine.

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

Apple sitt våpen er og har alltid vært "The Element Of Surprise".

 

Dette har de brukt i alle år, og dette vil ikke endre seg. Apple er Apple, og de vet at hele verden følger med når de lanserer nye produkter. De har ikke "lekket" iPhonen. De trenger ikke å ta i bruk slike metoder.

 

Gratulerer, dere har selv blitt lurt av konspirasjonsteoretikerne.

 

Edit: Jeg ser også at noen nekter å tro at et menneske, som forresten er det mest perfekte vesenet i universet, ikke kan miste en telefon. Please.. Det er folk som mister bilene og barna sine.

Konspirasjonsteoretikere? haha! jaja det.... nei glem det xD

Lenke til kommentar

Ja, jeg gir meg med det. Jeg har fått sagt mitt :ph34r: Det er uansett lov å bruke hodet selv.

 

Har Apple dratt slike "stunts" før, bortsett fra de kjente små lekasjene (gjerne et bakdeksel o.l).

 

Trenger Apple en slik lekasje? Er svaret ja, forklar hvorfor.

 

 

Med det, så sier jeg takk for meg.

Lenke til kommentar

Loven i California er slik at hvis man finner noe, er man pliktig til å forsøke å levere det tilbake

 

Flere kilder hevder at finneren kontaktet apple for å levere mobilen tilbake, men ble avvist.

 

Grey Powell might be the guy that lost the prototype, but Apple screwed up big time by dismissing the anonymous person who tried to return it. The company is bearing the fruits of their own arrogance

 

Apple driter seg ut når de behandler gizmodo på denne måten, spørs hvordan det påvirker applelojaliteten de er kjent for...

 

Det er helt irrelevant at han kontaktet Apple support. Finner man noe, skal det leveres til eier, innehaver av lokal eller politiet. Ellers er det tyveri.

 

Det er ganske spesiellt at folk syns tyveri, salg/kjøp av tyvegods er greit når det er Apples eiendom det er snakk om.

 

Å ja, stakkars Gizmodo, som offentliggjør all privat informasjon om en Apple ansatt, i et forsøk til å gjøre han til latter. Merkelig nok, klarte drittsekkene å sladde av personalia til sin egen ansatt da de viste frem ransakelsesordren....

Lenke til kommentar

Han ringte supportlinja, og snakket med en person som ikke vet en dritt om telefonen. Det er IKKE et forsøk for å få levert telefonen tilbake, men en unskyldning for å kunne selge den. Han kontaktet IKKE Grey Powell, selv om Facebook addresen, e-post addressen , etc...var tilgjengelig. Han informerte IKKE innehaver av lokalet, som i ettertid ble opringt flere ganger av Grey Powell. Han prøvde ikke å levere den direkte til Apple, som ligger 20min unna. Han sendte ikke e-post til noen som har noe med telefonen å gjøre( som f.eks. Scott Forstall, J. Ive, Steve Jobs, ...).

 

Og det aller viktigste, han leverte din IKKE til politiet, noe han er pliktig til å gjøre.

 

Gizmodo betalte $5000 for telefonen, for å kunne kjøre en nyhet. Å kjøpe tyvegods, noe de vet dette var( de sa det selv på nettsiden), er ulovlig. De forsøkte IKKE å levere den tilbake til Apple, men la ut all mulig info om en hemmelig prototype på nettet, i tillegg til personlig informasjon om Grey Powell, der de gjør han til latter. Det var Apple selv som måtte kontakte Gizmodo for å få telefonen tilbake.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvordan det skal kunne bevises at den ble stjålet, ikke gjenglemt. Og enda mer spennende å finne ut hvorfor man må inndra datamaskiner for å kunne bevise det...

Vis du gløymer noko ein plass, er det fritt fram for kven som vil og ta den då?? Det sies at den er gløymt igjen på ein bar..... vis nokon tar han så stjeler dei han vel??? ;)

 

Buitre: så sant så det kan bli!

Endret av Sigurdl
Lenke til kommentar

Han ringte supportlinja, og snakket med en person som ikke vet en dritt om telefonen. Det er IKKE et forsøk for å få levert telefonen tilbake, men en unskyldning for å kunne selge den. Han kontaktet IKKE Grey Powell, selv om Facebook addresen, e-post addressen , etc...var tilgjengelig. Han informerte IKKE innehaver av lokalet, som i ettertid ble opringt flere ganger av Grey Powell. Han prøvde ikke å levere den direkte til Apple, som ligger 20min unna. Han sendte ikke e-post til noen som har noe med telefonen å gjøre( som f.eks. Scott Forstall, J. Ive, Steve Jobs, ...).

 

Og det aller viktigste, han leverte din IKKE til politiet, noe han er pliktig til å gjøre.

 

Gizmodo betalte $5000 for telefonen, for å kunne kjøre en nyhet. Å kjøpe tyvegods, noe de vet dette var( de sa det selv på nettsiden), er ulovlig. De forsøkte IKKE å levere den tilbake til Apple, men la ut all mulig info om en hemmelig prototype på nettet, i tillegg til personlig informasjon om Grey Powell, der de gjør han til latter. Det var Apple selv som måtte kontakte Gizmodo for å få telefonen tilbake.

http://www.itavisen.no/841209/iphone-razzia-var-ulovlig :)

Lenke til kommentar

Noen hevder at razziaen var ulovlig, og har sine egne motiv for å gjøre det.

Jeg er rimelig sikker på at dommeren som ga ransakingstillatelsen var kjent med såpass elementære ting som journalisters kildevern og tok det i betraktning - selv jeg vet at kildevernet eksisterer. Jeg vet også at kildevern ikke er noe man kan dekke seg bak for å slippe å stå til ansvar for egne kriminelle handlinger. I dette tilfellet er det anklager om kjøp av tyvegods (i lovens forstand) og avsløring av industrihemmeligheter ("trade secrets", som også har en særskilt lovbeskyttelse i California). Men i rettssikkerhetens navn så er det fint at man etter å ha sikret bevis på korrekt måte faktisk tar en gjennomgang og vurdering av de juridiske innsigelsene som har kommet, før man går videre med å eventuelt gjennomgå materialet som er beslaglagt. Vil tro at det er nokså vanlig prosedyre i slike saker, det ville jo vært nokså nytteløst om man skulle ta dette juridiske spillet med anklagedes advokat osv. før beslaget og dermed gi anklagede mulighet til å forspille alle bevis.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...