Gå til innhold

Sequenzing program for vokal


Anbefalte innlegg

Midi filer kan være genialt til Karaoke det da... Kommer bare helt ann på 2 faktorer...

1. Er midi filen godt laget...er den RIKTIG?

2. Er lydkortet den spilles på egnet for midi avspilling?

 

Begge faktorene kan greit oprettholdes om man skaffer et lydkort eller en ekstern midi-modul med XG midi... og selvsagt laster ned XG midi filer... XG er en standard Yamaha lanserte for endel år siden, som langt overgår den vanlig "General Midi" som er på de aller aller fleste lydkort. Selv Soundblaster Live! og nyere kan spille av MEGET bra midi, om man laster ned midifiler som benytter soundfonts... Hør midi versjoner av noen Jimi Hendrix låter på GM og XG utstyr og dere vil forstå hva jeg snakker om... På GM vil elgitaren låte som en dårlig generert synthlyd... på XG vil det låte som en elgitar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig med LunarG- men hvis det skal låte virkelig skikkelig, må man ikke stoppe med lydkort. Eksterne synther og MID brukes på det meste av den musikken du hører på, og det er ikke MIDI- standarden det er noe i veien med. Et lydkort til en tusenlapp eller mindre kan ikke konurere i lyd med skikkelige synther til mange tusen kroner..

 

Det finnes softsynther som også kan brukes, Rolands softsynt er ikke så værst. Den emulerer en stor ekstern modul (Roland SC88, tror jeg), og kan lagre MIDI- fila rett til Wav om ønskelig. Den lider litt av dårlig oppløsning av lyden, og kunne godt ha plassert instrumentene bedre i lydbildet. Uansett er det en rask og grei måde å få bedre MIDI- lyd på.

 

Et annet alternativ er å laste ned en stoor soundfont- det hjelper fælt.

 

Gitar vil bestandig låte litt "danskebåt" uansett hvordan man snur og vender på det, det samme vil blås til en viss grad.

 

Jeg har brukt MIDI- filer til karaoke på denne måten hvor folk har lurt på hvor jeg har fått tak i kompet- de har ikke hørt at det er "juks". Rolands MIDI- filer er bra, det samme med EDIROL og et dansk firma som begynner på b- klarer ikke å huske navnet i farten.. Disse filene er laget av proffer med mange års erfaring, og spiller veldig bra.

Lenke til kommentar
På GM vil elgitaren låte som en dårlig generert synthlyd... på XG vil det låte som en elgitar...

Vel, alt er relativt. El.gitar høres veeeldig skjeldent ut som el.gitar på utstyr til under 10.000 kr, og da kan man jo heller kjøpe et skikkelig karaoke-anlegg.... :wink:

Lenke til kommentar

Har Soundblaster Live nå, men regner med å ha et enda bedre på min framtidige nye pc.

 

Har hørt en del av de MIDI filene som er å få til Karaoke og det gir meg Absolute Gåsehud!! Det er rett og slett forferdelig, og minner meg om han som spiller på Titano festivalen i "Get ready to be Boyzvoiced". (For øvrig en fantastisk morsom film).

 

Dessuten er det jo morsomst med "skikkelig" musikk når du skal synge. Storband, for eksempel...

Lenke til kommentar

Ellers er jeg faktisk så tacky at jeg liker karaoke.... :oops:

Vet noen om et godt program for dette som ikke er ekkel MIDI musikk? Har lett men ikke funnet noe så langt.

 

Hmm.. - tenker du på Karaokesoftware for PC som ikke er MIDI? - Isåfall finnes det masse programmer for CDG filer, - bla.a. en CDG plugin til WinAmp ... - da kan du spille av Karaoke VCD'er på pc'en, og også frittstående CDG/MP3 filer som det finnes haugevis av rundt på nettet og i nyhetsgrupper..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...