Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tvangstanker, jeg sliter tungt


gerrardo

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sliter med vonde tanker, tvangstanker!

Har gått mye på dette rundt gud, om jeg kan bli straffet og sånne ting, men det er ikke et så stort problem lenger, har kommet fram til at jeg ikke tror på noen form for gud.

Men sliter nå med tanker rundt tallet 2 og 5.

 

Et eksempel er : Jeg snuser, tok min andre variant av snus nå, det blir da 2 forskjellige merker. Da begynner jeg å føle uro og blir nervøs. Går til psykolog, men er fortsatt ikke noe bedring.

 

Hva syns dere? Hvorfor blir jeg sånn av å tenke på dette?

Hvis jeg da feks nå tar den 3 forskjellige snusen for dagen, så blir jeg rolig igjen, men vil ikke slite med dette for alltid :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Petter S

Første skritt til bedring er å innse at man kanskje har et lite problem..

Personlig har jeg ingen tvangstanker.. Eller, jeg velger å ikke kalle det det..

Dvs, når jeg spiser sjokolade, non-stop f.eks. Så MÅ jeg spise lik farge på hver side hele tiden.. Spiser jeg en hel sjokolade, så prøver jeg å dele den helt nøyaktig på midten, slik at høyre og venstre side får like mye..

Ingen tar skade av slike ting..

På samme måte som at ingen tar skade av om man tror på Gud eller ikke..

Du tar ikke noe mer eller mindre skade av å snuse 2-3-4 eller 5 slag.. Om det er et problem, så sammenlign det å slutte, med å bare ta 1 slag..

 

Klarer ikke helt å se at det skulle være noe problem. Ikke nok til å kontakte psykolog å snakke om ihvertfall..

 

Prøv å vær kronisk, uhelbredelig syk i 5 år.. Uten jobb, uten venner, uten mulighet til å gjøre ting i mer enn 30-60minutter daglig.. (Hvis formen i det hele tatt tillater det da.)

Ser ting forfaller rundt deg i huset ditt, og du har ikke råd til å få noen til å gjøre noe for deg, og du orker ikke å gjøre det selv.. Jippi kan du si da...

Jeg har nesten ukentlig bedt om å få dø.. Orker ikke å gjøre det selv.

Lenke til kommentar

Om du er seriøs Gerrardo så burde du oppsøke hjelp.

 

Dette er din 4 tråd (som jeg har sett hittil).

 

I den ene så får du angst etter en slurk med brus.

I den andre får du angst om du snuser.

I denne får du angst om du tar 2 forskjellige(?) typer snus på en gang.

Og i den siste så spør du om det er bra for deg og starte å bole selv om du har angst..

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Tvangstanker er jo per dags dato svært normalt, og mange sliter med det.

Jeg hadde dette på den tiden jeg var rundt 10 år, men det barre forsvant etter hvært.

Tror hjernen ble lei av å lure seg selv egentlig.

 

Det som er tingen med tvangstanker er at en tenker på akkurat det en ikke vil tenke på.

Men det er da det første bud er å:

- Godta at man har tvangstanker.

- Analysere tankene (på en god måte)

- Dra frem logikk

- Tenke positivt

 

Det som er viktig å tenke, er bla. å sette seg i den posisjonen der man faktisk bare tenker; "kommer det virkelig til å skje noe med meg om jeg tar meg 2 eller 5 eller 6 snus?"

En annen ting som faktisk skal være hjelpende er å utfordre denne angsten.

Tror du at du dør av 2 snus? ta 2 snus.

La det siste du gjør før du legger deg være en aktivitet du gjør 2 eller 5 ganger.

For å bevise for deg selv at du ikke er dø når du våkner neste dag.

 

Om du vil ha annen hjelp, vil jeg tipse deg til å lese denne boken HER.

En annen ting du kanskje vil prøve er akkupunktur.

For nå bruker du veldi mye bare en hjernehalvdel, da du ikke tenker logisk i det hele, og da kan du bruke akkupunktur for å kompansiere, noe som vil føre til mindre- og mer logisk -tenking.

 

Lykke til med tankene! :)

 

- Marre

Lenke til kommentar
Gjest ambv

Hei!

 

Tvangstanker er forholdsvis normalt og det er vel ca 1% av befolkninga som lider av det.

 

For mer info kan du lese denne artikkelen på TV2:

 

http://www.tv2nyhetene.no/dokument2/tvangslidelser-rammer-titusener-av-nordmenn-2989741.html

 

De sendte også en god dokumentar der viste hvordan god behandling gjennomføres. Behandlingsmetoden som fungerer er eksponeringsterapi med responsprevensjon, men det er ikke alle behandlere som mestrer denne metoden. Dersom du ikke er fornøyd med behandlingen du får hos psykologen går det an å be om å få en ny.

 

For å se hvilke psykologer/psykiatere som er spesialister på denne formen for behandling kan du se denne siden:

 

http://www.ananke.no/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=17

 

Ananka er forøvrig en god side for å lære mer om tvangstanker. Hvis du vil lære mer kan du også lese denne bitte lille boken:

 

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8251919495

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...