Gå til innhold

Hvordan får jeg svart bakgrunn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
eg har sett mange bilder der man har en objekt, et dyr eller en modell, og bakgrunnen er svart. Jeg vet at det har noe å gjøre med Photoshop, men kan noen vær så snill og hjelpe meg å oppnå denne effekten?

 

I de fleste tilfeller så er nok ikke dette gjort i PS. Men, med mørk bakgrunn - eller liten blender og stor avstand til bakgrunn.

 

edit : med blits også selvsagt

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar

En annen mye brukt metode er ved å bruke blitz, hvor scenen settes opp slik at blitzen slår ut kraftig på det du skal ta bilde av mens den ikke rekker til (eller peker mot) det som er bak objektet (som da vil bli eksponert som sort). Denne metoden er ofte brukt for å ta bilder av planter/dyr/insekter i skog. En forutsetning er god kjennskap til blitzteknikk og at man har blitzen frigjort fra kameraet, gjerne med en off-shoe camera cord eller annet fjernstyringsutstyr.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Ja, glemte å si at en enkel måte å få det til på, er jo da å fotografere objektet mot en mørk bakgrunn, da gjerne med stor blenderåpning som gir lite dybdeskarphet. (Bruker ofte denne metoden for macro jeg)

 

Hvorfor vil du ha liten dybdeskarphet på sort bakgrunn når bakgrunnen allikevel er sort og ikke vises? Det er enklere å blende ned og stille blitslampene svakere for å gjøre en mørk bakgrunn sort. På macro burde man også kanskje holde en liten blender for å få skarp tegning i hele motivet.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det har noe å gjøre med Photoshop, men kan noen vær så snill og hjelpe meg å oppnå denne effekten?

 

Takk på forhånd!

 

Når du møter på utfordringer med fotograferingen og tenker: "Jeg fikser det i post" Da bør du stoppe med det du driver med og slå deg selv hardt i bakhodet tre ganger.

Endret av To be honest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...