Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC finner ikke Harddisk / bootdevice


Anbefalte innlegg

hei, jeg har et litt kinkig problem. kom akkurat hjem fra en 3 ukers ferie og satt på pcen, den fungerte som vanlig. dagen etterpå fikk jeg derimot følgende feilmelding: "Reboot and Select Proper Boot Device or Insert Boot Media in Selected Boot Device and Press Any Key".

 

Har prøvd alt for å fikse dette inkludert:

 

Default BIOS

Reset tid og dato i BIOS

Forandre boot priority

Teste harddisk drive settings (ACHI, RAID og IDE)

forandre inngang for kabel fra HDD til HK

 

Til slutt fant jeg ut at BIOS fakisk ikke finner den spesifikke HDD, det står under SATA, at SATA drive not found. I tillegg står det under boot priority kun Harddisk drive, ikke navnet på den faktiske harddisken jeg har.

 

 

Har søkt rundt på diskusjon.no, og finner mange liknende saker, men ingen som passer helt til denne så jeg håper derfor på litt hjelp!

 

 

Er harddisken min kaputt eller er det en måte å finne ut av dette på?

 

 

 

 

PC spec:

ASUS P5E DELUXE S775 X48 ATX GLN+1394 SATA2R FB1600 DDR2 IN (90-MIB590-G0EAY00Z)

 

CORSAIR TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL4 2GB Dimm's, E.P.P and DHX (TWIN2X4096-6400C4DHX)

 

SEAGATE HD Cuda 7200.11/ 500GB 3.5'' SATA 7200rpm32MB (ST3500320AS)

 

PINE/XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI, Core 216, w/ FARCRY2 (GX-260N-ADFF)

 

INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb Retail Boxed (BX80570E8400)

 

 

Med vennlig hilsen

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, ikke bra.

Har du en sata cd/dvd spiller? evt mulighet for å få låne ett eller annet som kan kobles til en sata port?

Er vel fire muligheter, hdd er død, hk/sata port er død, sata kabel er død eller psu sata power er død.

Har du en fungerende cd/dvd stasjon som maskinen finner kan du sjekke hdd ved å koble strøm og sata kabel i den i stedet. Har du ikke blir det litt værre, kan prøve å bytte kabel fra psu, bytte sata kabel og sata port på hk.

Lenke til kommentar

Det samme har skjedd meg flere ganger, alltid med bytte av hd på garanti som resultat. Test disken i annen maskin eller i ekstern sata/usb enhet for sikkerhets skyld. Sjekk også løs/deffekt sata kabel samt om den spinner opp!

 

takk for svar av alle.

 

gode tips, men hvordan sjekker jeg om HD spinner opp? hva betyr det..?

Lenke til kommentar

hvordan sjekker jeg om HD spinner opp? hva betyr det..?

Inni harddisken sitter det en elektrisk motor som snurrer diskplatene rundt (med en fart på 7200 omdreininger pr. minutt, som oftest) når den er i gang. Du vil som regel både høre det og føle det (gjennom metallet) når strømmen til disken er slått på.

Lenke til kommentar

hvordan sjekker jeg om HD spinner opp? hva betyr det..?

Inni harddisken sitter det en elektrisk motor som snurrer diskplatene rundt (med en fart på 7200 omdreininger pr. minutt, som oftest) når den er i gang. Du vil som regel både høre det og føle det (gjennom metallet) når strømmen til disken er slått på.

 

Hvordan kan jeg gjøre dette med en bærbar? Garantien forsvinner sikkert hvis jeg begynner å skru på den.

 

Men det er også litt rart at den virker helt fint når jeg tar en snarvei rundt boot`n.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg gjøre dette med en bærbar? Garantien forsvinner sikkert hvis jeg begynner å skru på den.

1) De fleste klarer å høre/merke en elektro-mekanisk harddisk selv når den er innmontert i en laptop.

2) En solid state-disk lager ikke lyd, så hvis du har det er det ingen vits i å lytte etter den.

3) Mange laptop'er har en egen luke på undersiden der du kan komme til harddisken for evt. å bytte den ut. Å ta av dette dekselet medfører normalt ikke et brudd på garantibestemmelsene, og da burde du komme så nær disken at du kan få tatt på den. Men det burde ikke være nødvendig - ref. punkt 1.

 

Men det er også litt rart at den virker helt fint når jeg tar en snarvei rundt boot`n.

Ja, hvis du får til å boote på én måte, så er det vel ganske sannsynlig at disken snurrer og fungerer helt fint, er det ikke? Så da ligger nok problemet ditt et helt annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...