Gå til innhold

trenger hjelp ASAP! angående 1600mhz eller 1333mhz ram


fredrikoz

Anbefalte innlegg

Trenger svar fort siden ordren min står åpen fortsatt.

Bestilte nettopp ram til mitt Asus p6x58d Premium hk med i7-930 cpu

 

Jeg bestilte akkurat: denne rammen

 

Men så såg jeg i siste liten da jeg kikket på et "review" av hk, da står det skrevet slik:Triple Channel DDR3 2000 (OC)/1333/1066 support

 

Står ingenting om 1600mhz ram er støttet der :S men det var i lista på asus sin memory support på hjemmesida deres.

 

Vil det gå greit at jeg bestiller denne rammen eller bør jeg gå for 1333 eller 1066 siden det er den rammen som står der?

 

Takker meget for hurtigt svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint ha 1600 MHz RAM uten problem, men det vil ikke kjøre på mer enn 1333 MHz siden det er maks hovedkortet støtter rett ut av boksen. Derimot, så kan du overklokke systemet (hovedkortet) opptil 2000 MHz uten at hovedkortet skal ta store skader av dette (derfor 2000 (OC)). Men, minnet er bare godkjent for å bli kjørt på 1600 MHz, over dette er ikke anbefalt av OCZ.

 

Så, kort og greit: Skal du overklokke er 1600 MHz å foretrekke (*eller 2000 for den saks skyld). Ellers er 1333 MHz nok, og i ditt tilfelle så kjører minnekontrolleren bare på 1066 MHz, så egentlig er 1333 MHz "for mye", men såvidt jeg har skjønt er det ikke noe problem å kjøre minnekontrolleren på 1333 MHz i stedet for :)

 

Edit:*

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Det skal hovedkortet ta seg av, men kan være greit å sjekke at det faktisk kjøres på korrekt hastighet i CPU-Z eks. Har vært ute for at minnet ble kjørt på lavere enn maks hastighet når innstillingene i BIOS sto på auto :)

 

Derimot, prøver du å putte inn minnebrikker som har lavere hastighet enn støttet, så må det tukling til i BIOS bare så det er nevnt ;)

 

Ellers kjenner eg ikke til Memtest-knappen noe særlig selv, men forsto det slik at dersom du hadde problemer med minnet kunne du trykke på denne og så ville hovedkortet prøve å fikse feilen selv. Men skal ikke banne på dette....

Lenke til kommentar

Tjener lite til ingenting på å kjøre raskt minne.

Forsvinnende lite å hente bare på raskere minne i dagens konfigurasjoner, forskjellene var større ved overgang fra Vanlig gammeldags SDRAM til DDR, bruk heller ekstra pengene på bedre GPU eller CPU eller muligens større harddisk, en investering som betaler seg om du ikke skal klokke og vil at RAMen ikke skal være den begrensede faktoren.

Lenke til kommentar

Hastighet på RAM er ALDRI en flaskehals, mengden kan derimot bli det, viktig regel å huske på.

Eneste gangen minnet kan bli flaskehals er om du vil ha buffet opp de siste ekstra tallene på benchmarken, maks inntjening i spill fra dårligste DDR3 RAM på høy latency til raskeste DDR3 RAM på ultra tynet latency? 1 hel FPS :p

Lenke til kommentar

Hastighet på RAM er ALDRI en flaskehals, mengden kan derimot bli det, viktig regel å huske på.

Eneste gangen minnet kan bli flaskehals er om du vil ha buffet opp de siste ekstra tallene på benchmarken, maks inntjening i spill fra dårligste DDR3 RAM på høy latency til raskeste DDR3 RAM på ultra tynet latency? 1 hel FPS :p

 

 

Hehe da trenger jeg ikke og bekymre meg for at jeg kjøpte ram med 8-latency isteden for 7 med andre ord :p

Lenke til kommentar

Hehe da trenger jeg ikke og bekymre meg for at jeg kjøpte ram med 8-latency isteden for 7 med andre ord :p

 

Latency vil påvirke ytelsen i en viss grad og over 1066MHz minne så er det latency som vil utgjør en forskjell (med mindre det er snakk om overklokking og benchamarking).

Jo lavere lantency, jo bedre.

Når det er sagt så er det som flere nevner her er det ikke mye ytelse å hente på dette og minnebrikker på 1600MHz med CL8 vil absolutt ikke være en flaskehals.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Hehe da trenger jeg ikke og bekymre meg for at jeg kjøpte ram med 8-latency isteden for 7 med andre ord :p

 

Latency vil påvirke ytelsen i en viss grad og over 1066MHz minne så er det latency som vil utgjør en forskjell (med mindre det er snakk om overklokking og benchamarking).

Jo lavere lantency, jo bedre.

Når det er sagt så er det som flere nevner her er det ikke mye ytelse å hente på dette og minnebrikker på 1600MHz med CL8 vil absolutt ikke være en flaskehals.

 

Takker for svar, godt og høre at jeg ikke har bommet på rammen da jalfal :)

Lenke til kommentar

Jo lavere lantency, jo bedre.

 

Den er jo litt misvisende, for der glemmer man å fortelle om at frekvensen har mye å si også. Det som er mest interessant er jo total latency i nanosekunder, ikke antall klokkesykler.

 

Kan lett regnes ut v.h.a. følgende formel:

 

1000*CAS/MHz (effektiv)

 

Eksempler:

CL7 1066 MHz blir: 1000*7/1066=6.57 Nanosekunder

 

CL8 1333 MHz blir: 1000*8/1333=6 Nanosekunder

 

CL8 1600 MHz blir: 1000*8/1600=5 Nanosekunder

 

Altså, egentlig er både CL og MHz avgjørende, vinneren over var ikke den med lavest latency ;)

Lenke til kommentar

Jo lavere lantency, jo bedre.

 

Den er jo litt misvisende, for der glemmer man å fortelle om at frekvensen har mye å si også. Det som er mest interessant er jo total latency i nanosekunder, ikke antall klokkesykler.

 

Kan lett regnes ut v.h.a. følgende formel:

 

1000*CAS/MHz (effektiv)

 

Eksempler:

CL7 1066 MHz blir: 1000*7/1066=6.57 Nanosekunder

 

CL8 1333 MHz blir: 1000*8/1333=6 Nanosekunder

 

CL8 1600 MHz blir: 1000*8/1600=5 Nanosekunder

 

Altså, egentlig er både CL og MHz avgjørende, vinneren over var ikke den med lavest latency ;)

 

Så det du fremlgegger her betyr at 1600mhz cl8 er faktisk de brikkene man BØR gå for, er jo akkurat sånne jeg har bestilt :)

Jeg kjøpte ocz sine dd3 brikker som skal være optimalisert for i7, vil jeg merke ytelsesforskjeller mellom i7 otimaliserte brikker kontra vanlige brikker? eller går det kun på kompabiliteten? :)

Lenke til kommentar

Som vi har konkludert med ovenfor: Du merker neppe noe særlig ytelsesforbedring, men det kan slå ut litt i benchmarks, og om du skal overklokke mye og ikke vil at minnebrikkene skal holde deg tilbake, så ja :p

 

Og nok en gang så vil jo minnekontrolleren begrense hastigheten uansett. Og nanosekunder er ikke det du merker mest av i denne verdenen. 1 ns=1*10^-9 s=0.000000001 s. Du kan jo selv avgjøre hvor mye det har å si for deg ;)

 

Det jeg ville med ovenforstående var bare å vise at påstanden om lavest latency er best, er en påstand som ikke er helt korrekt, for som jeg viste ovenfor har frekvensen til minnet noe å si også! Men nå er vi inne i en pirkeverden altså.... Tror du vil bli fornøyd uansett hva du har som minne, det være seg 1066 MHz, 1333 MHz eller 1600 MHz ;)

Lenke til kommentar

Det jeg ville med ovenforstående var bare å vise at påstanden om lavest latency er best, er en påstand som ikke er helt korrekt, for som jeg viste ovenfor har frekvensen til minnet noe å si også! Men nå er vi inne i en pirkeverden altså.... Tror du vil bli fornøyd uansett hva du har som minne, det være seg 1066 MHz, 1333 MHz eller 1600 MHz ;)

 

Selvfølgelig er det ikke kun latency som avgjør ytelsen, men som jeg skrev vil latency gjøre en større forskjell på minne over 1066MHz når det kommer til faktisk ytelse. Anandtech tester blant annet dette hvor 1066MHz CL5 er testvinneren.

 

http://www.anandtech.com/show/2792/2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...