Gå til innhold

Alternativ til markløft


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å bytte ut markløft, siden hver gang jeg løfter knaser det i høyre kne.

 

Det gjør ikke så veldig vondt, men det er ubehagelig nok til at jeg rett og slett ikke gjør øvelsen lenger.

 

Programmet jeg kjører er basert på grunnprogrammet i release your potential:

 

knebøy

(markløft)

benkpress

nedtrekk

sittende roing

arnoldpress

biceps med manualer

dips

mage

 

hvis markløft skal bort, hva bør jeg gjøre isteden?

 

jeg har også litt klikking i høyre hofte/lår når jeg gjør knebøy. Er dette noe å bry seg om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre kan man ikke finne en like god øvelse som markløft. Markløft er en naturlig øvelse for kroppen, så hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg funnet feilen i knet istendenfor å droppe markløft.

 

Ellers så har vi forskjellige varianter av roing som er veldig like markløft.

Lenke til kommentar

hmm, jeg ser for meg at det er dyrt og tidskrevende å finne ut av sånne kneproblemer, dessuten er jeg litt redd for operasjoner.. Hva tror dere? Jeg er 25, vet ikke hva som har forårsaket det, men det høyre kneet mitt suger!

 

Jeg er egentlig i ganske dårlig form: Jeg har så korte sener bakpå beina at jeg så vidt klarer å ta meg selv på tærne med krum rygg og strake bein. Både strake og rumenske markløft er dermed vanskelige å gjennomføre uten å krumme korsryggen, og dermed gjøre øvelsen feil.

 

glute ham raises vet jeg ikke om det er tilrettelagt for der jeg trener, dette skal jeg finne ut av.

 

Men jeg kom over to øvelser på denne siden:

http://sandvikstraining.com/markløft-og-teknikk-sex/

 

sumomarkløft: ja, bruker knærne, men i en annen vinkel, så det er verdt et forsøk

markløft på ett bein: her bøyes ikke knærne, så denne ser brukbar ut.

 

hva tror dere om disse øvelsene?

 

hvilke varianter av roing kan jeg bruke? jeg føler at overdelen av ryggen blir trent ganske greit av nedtrekk og "vanlig" roing. Jeg ønsker fokus på korsryggen, da jeg tidligere har hatt plager der, og vil ikke at de skal komme tilbake.

Lenke til kommentar

For det første bør du kanskje vurdere å begynne å iverksette tiltak både for å strekke ut og forlenge hamstrings, men også få undersøkt kneet hvis det er problematisk. Av alle styrkeøvelser så er kanskje markløft den som er mest naturlig og med størst overføringsverdi til hverdagslige ting. Dersom du har problemer som hindrer utførelsen av øvelsen så er dette ting som fort kan manifestere seg i det daglige, og da begynner det å bli litt surt.

 

Når det gjelder alternative øvelser, så kan du f.eks. prøve strake markløft med en noe kortere løftebane, f.eks. senke stangen ned til ca. knehøyde, eller rack pulls. (sjekk youtube hvis du lurer på hva jeg mener)

 

Ellers kan du prøve å vurdere teknikken din, synes egentlig det høres litt rart ut å ha kneproblem i markløft. En måte jeg kan se det for meg er dersom du setter deg alt for dypt i løftet, slik som fyren i blå skjorte (nederst) i denne artikkelen: T-nation (Sammenlign f.eks. med fyren i videoen på samme side som har en mye mer oppreist stilling) Jeg vet at man er "oppdratt" til dette med å skulle løfte med bena og ikke ryggen, men den husmorgreia funker ikke så bra i markløft.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hmm, jeg ser for meg at det er dyrt og tidskrevende å finne ut av sånne kneproblemer, dessuten er jeg litt redd for operasjoner.. Hva tror dere? Jeg er 25, vet ikke hva som har forårsaket det, men det høyre kneet mitt suger!

 

Jeg er egentlig i ganske dårlig form: Jeg har så korte sener bakpå beina at jeg så vidt klarer å ta meg selv på tærne med krum rygg og strake bein. Både strake og rumenske markløft er dermed vanskelige å gjennomføre uten å krumme korsryggen, og dermed gjøre øvelsen feil.

 

glute ham raises vet jeg ikke om det er tilrettelagt for der jeg trener, dette skal jeg finne ut av.

 

Men jeg kom over to øvelser på denne siden:

http://sandvikstraining.com/markløft-og-teknikk-sex/

 

sumomarkløft: ja, bruker knærne, men i en annen vinkel, så det er verdt et forsøk

markløft på ett bein: her bøyes ikke knærne, så denne ser brukbar ut.

 

hva tror dere om disse øvelsene?

 

hvilke varianter av roing kan jeg bruke? jeg føler at overdelen av ryggen blir trent ganske greit av nedtrekk og "vanlig" roing. Jeg ønsker fokus på korsryggen, da jeg tidligere har hatt plager der, og vil ikke at de skal komme tilbake.

 

Da får du bare gi opp treninga å bare sitte i sofaen hele dagen lang. Problemene fikser seg ikke av seg selv. Hvis du ikke gjør noe med problemet så vil det bare bli verre og verre. Det er sikkert et fleksibilitetsproblem. For mye sitting sånn at baksiden av bena slutter å fungere. Starte å tøye hver dag 5-10 minutter

 

Ris%C3%B8y-beveglighet%20hamstring.jpg

legg deg mot et hjørne på en vegg sånn at det benet du ikke tøyer ligger rett frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...