Gå til innhold

Inkassokrav fra treningssenter


Anbefalte innlegg

Jeg meldte meg inn i xxx treningssenter i august 08. Sommeren 09 skulle jeg begynne å studere og måtte flytte. Det hadde ennå ikke gått 12 mnd (hadde 12 mnd binding), så jeg valgte å dra før jeg meldte meg ut. Da 12 mnd var gått sendte jeg en e-post til xxx hvor jeg ønsker å melde meg ut, og får beskjed om å møte opp fysisk og levere utmeldingsskjema. Jeg hadde jo allerede flyttet så dette ble vanskelig for min del, og det ble noen mailer frem og tilbake. I oktober 09 fikk jeg et utmeldingsskjema fra xxx pr. e-mail, og i etterkant av dette sendte jeg medlemskort og utmeldingskjema til xxx.

Saken er at jeg i denne uken har fått et inkassokrav på kr. 2907 (1500 utenrettslige kostnader) ,-hvor jeg skylder betaling for oktober, november og desember 09.

Jeg syntes dette kravet er urimelig på bakgrunn av at;

 

Jeg sendte den første mailen til XXX i august 09 hvor jeg beskriver at jeg har flyttet. I en mail datert 16. okt 09 får jeg beskjed om at XXX har sendt utmeldingsskjema til meg, men at de ikke har fått dette i retur. Jeg mottok aldri noen e-post fra XXX med skjema (før jeg etter den beskjeden sa at jeg ikke hadde fått skjema)Jeg regner derfor med at dette har blitt sendt som brev til postadressen som var registrert hos XXX. På bakgrunn av at jeg hadde gitt XXX opplysninger i tidligere mail om at jeg har flyttet, og at XXX hadde verifisert dette, så syntes jeg dette er urimelig. Det gikk over 1,5 mnd fra min første mail til jeg fikk utmeldingsskjema som e-post og kostnadene har blitt deretter.

 

2. Jeg henvendte meg konkret om utmeldingsprosessen flere ganger (til samme mail hver gang). Og fikk blant annet ikke svar på en e-post jeg sendte 11. sept 09, hvilket gjorde at jeg måtte henvende meg med ny e-post 14. okt når jeg så at det lå en ny regning til forfall. Dette gjorde at utmeldingen tok mye lengre tid enn nødvending.

 

3. Jeg betalte depositum for nøkkelkortet, men kan ikke se å ha mottatt penger eller at dette er tatt i betrakting ved inkassoen til tross for at jeg sendte kortet sammen med utmeldingsskjema når jeg gjorde dette i oktober.

 

4. Jeg kan heller ikke se å ha mottatt noen form for purring for oktober og november, men jeg fikk en e-post for manglende betaling for desember måned. Siden jeg ikke hadde hørt noe de to foregående månedene tenkte jeg at dette var en "feil". Jeg hørte heller ingenting mer før jeg ble oppringt av inkassoselskapet i februar/mars. Jeg hadde gitt XXX min nye adresse som e-post, så hvis XXX har sendt purringer og tidligere inkassovarsler til min gamle adresse, så kan ikke jeg lastes for dette.

 

Les gjerne under "formkrav" i denne teksten FORBRUKEROMBUDETS RETNINGSLINJER – TRENINGSSENTRES AVTALEVILKÅR OG MARKEDSFØRING

 

Jeg sendte jo en skriftlig oppsigelse som e-post i august og har betalt oppsigelsestiden som da blir september. I tillegg skal det sies at jeg har prøvd å kontakte de pr. tlf en rekke etter at jeg fikk kravet, men ingen som tar tlf (jeg la også igjen tlfsvar-melding om at jeg ønsket å bli oppringt). Fikk kjæresten min til å ringe når hun hadde lunsj på jobb og hun ble oppringt 2-3 ganger i løpet av dagen, men hadde ikke mulighet til å ta telefonen da hun ble oppringt. Jeg ringte siste gang kl 20.30 på fredag (stod på nettsiden at daglig leder var tilgjengelig da fra 17-21, men fikk SMS fra daglig leder kl 2110 om at hun hadde tatt helg. Useriøst spør du meg!

 

Jeg lurer ekstremt på hva jeg skal gjøre. Har ikke betalt kravet som hadde forfall på søndag, men har i ettertid kontaktet både Inkassoselskapet, treningssenteret (ikke pr. tlf for de tør ikke snakke med meg som tidligere nevnt. Så ble sms og e-post) og kommet med innsigelser. Har også lagt fram saken for forbrukerrådet som ikke skjønne annet enn at jeg hadde en bra sak. Har spart på alt av mailer etc.

 

Sendte også mail i helgen hvor jeg la fram alle opplysninger i saken for XXX, samt retningslinjene fra Forbrukerombudet, men de mener fortsatt at jeg skal betale. Fikk da svar tilbake om at de fortsatt ville ha pengene, og at JEG måtte ta saken til forlik hvis jeg ville "klage". Det er jo strengt tatt den som krever pengene som må det?! Noen som har tips? Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...