Gå til innhold

Fullformat til under 10000!


Anbefalte innlegg

Jeg må holde meg i skinnet nå. Hadde egentlig tenkt å gå over til fienden etter sommeren, men dette tilbudet er nesten umulig å si nei til dribble.gif

 

Jeg kommer ikke til å bruke digitalt kamera denne sommeren, liten vits å ha en A-850 liggende i esken helt til høsten.

 

 

Nå har jeg lagt av en Sony A-850 ermm.gifscared.gif

Du er en mann med liten selvdisiplin :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kjøper A850 kun hvis det dekker de behovene man har som fotograf, og man kan leve med dets "svakheter". Personlig kjøpte jeg A850 fordi:

 

- Det har samme enkle menysystem som min gamle A700. Quick Navi gjør det veldig raskt å endre de fleste innstillinger.

 

- Det har god batterilevetid.

 

- Det har en stor og lys søker, samt en god skjerm.

 

- Ingen feil i firmware. Alt bare fungerer som det skal.

 

- Det er et "enkelt" kamera. Ingenting av det jeg karakteriserer som unødvendig til mitt bruk, f.eks. LV, auto HDR, HD-filming osv.

 

- Det er solid bygget og veldig robust.

 

Jeg fotograferer lite eller ingenting sport eller konserter, og trenger derfor ikke skyhøy ISO eller mer enn 3 fps. Det eneste som plager meg litt er den proprietære blitsskoen og det at blitsen ikke skrus fast i skoen slik som hos Nikon og Canon.

 

Underskriver 100% på det du sier her. Det meste er sagt! Men blitsen sitter som et "skudd", skjønner ikke helt det du sier der.

Kritikk har gått på "for mange knapper". Det er synd for enklere kamera å holde oversikt på skal en lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Underskriver 100% på det du sier her. Det meste er sagt! Men blitsen sitter som et "skudd", skjønner ikke helt det du sier der.

Kritikk har gått på "for mange knapper". Det er synd for enklere kamera å holde oversikt på skal en lete lenge etter.

 

Min HVL-56AM sitter godt fast, men jeg savner litt den trygghetsfølelsen man får når man skrur fast blitsen i skoen. Det er ikke noe problem bruksmessig, men er vel mer å regne som en personlig hang-up.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett eksemplene til olar_0701 og kikket litt på nettet, så ser det ut for meg at det er ingenting i veien for å bruke dette til konsertbruk - ISO 3200 er helt klart spiselig.

 

Men hvor rimelig kan man anskaffe en god optikk pakke for konsert-foto?

 

Sigma eller Sony sin 50mm f/1.4 er jo selvskreven.

Men man trenger jo også en 85mm og noe rundt 135mm som ikke koster det hvite ute av øyne.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett eksemplene til olar_0701 og kikket litt på nettet, så ser det ut for meg at det er ingenting i veien for å bruke dette til konsertbruk - ISO 3200 er helt klart spiselig.

 

Men hvor rimelig kan man anskaffe en god optikk pakke for konsert-foto?

 

Sigma eller Sony sin 50mm f/1.4 er jo selvskreven.

Men man trenger jo også en 85mm og noe rundt 135mm som ikke koster det hvite ute av øyne.

 

Av en eller annen grunn var jeg heldig, mitt i "valgets kval" rundt kamerakjøpet, vel...litt etter kjøpet, dukket brukt 135 mm opp på Foto.no og saken var klar. Men sant skal sies, det er skjeldent at slikt skjer. Tror nok at 1,4 står på lista men neppe før om ett år.

Endret av Allart
Lenke til kommentar

Du er en mann med liten selvdisiplin :p

Jeg vet...rolleyes.gif

 

Det er dumt å ikke kjøpe til 10K og så begynne å angre seg i august. Jeg kan la den ligge på hylla til august og da bestemme meg om jeg sakl selge den eller kjøpe noen objektiver og minnekort :)

 

 

Men man trenger jo også en 85mm og noe rundt 135mm som ikke koster det hvite ute av øyne.

 

Ebaykonservativ_woot.gif

Det er mange Minolta objektiver i meget god stand.

 

 

 

Lenke til kommentar

Ebaykonservativ_woot.gif

Det er mange Minolta objektiver i meget god stand.

Det er ikke alle som handler på eBay eller brukt, vettu ;)

 

Det er mange bra objektiver til konsertbruk: du kan få en brukt beercan til drøyt 1000-lappen, men den har størsteblender på bare 4.

Alternativet kan være å gå for en sigma eller tamron 70 - 200 /2,8 - de ligger på ca 6.000 i butikk.

f/2.8 er nok minimum av blender. Jeg fotograferer stort sett på mørke blues hull hvor ISO 3200 + f/2.8 gir 1/25s eller lengre i lukkertid ...

Lenke til kommentar

Nå må Nikon svare på disse prisene her. D700 til under 10 laken hadde vært en god ide.. :whistle:

 

Jepp. Det blir spennende å se hvor godt A850 selger til denne prisen, det kan godt være at Canon og/eller Nikon ser seg nødt til å svare på utfordringen etterhvert om de skal beholde markedsandeler. Sony må nesten være attack dog, det er tydelig at Canon og Nikon er fornøyde med prissettingen på FF-kameraene sine.

Lenke til kommentar

Noen her inne som har slått til på dette tilbudet?

 

Jeg er fortsatt usikker og tenkeboksen er snart utslitt hmm.gif

Tenkte det skulle komme noen fornuftige ord fra Anew, men han er vell utilgjengelig?

 

 

Har sett etter objektiver som jeg har løst på og samtidig har råd til.

 

Ser for meg Tamron 28-75mm f/2,8 som "all-around start-up kit".

 

Sony/Minolta 20mm f/2,8 til landskap/by/arkitektur etc.

Sigma 50mm f/1,4 som lyssterk normal.

 

Tele og makro har jeg ikke tenkt på ennå.

Lenke til kommentar

Jeg teller på knappene ...

 

Tamron 28-75m og Sigma 50mm blir isåfall objektivene ...

 

Makro/Tele - Sigma 150mm f/2.8?

Det er jo ille for deg, du må nesten selge unna alt Canon utstyr eller?

JP hadde 15stk. i hele JP-systemet igår og det skulle komme inn flere iløpet av uka.

 

Bruke Sigma 150/2,8 som tele går sikkert bra :)

 

Tamron 28-75mm skal holde en god stund. Har lest gode ting om dette objektivet. Er det denne Anew bruker?

Jeg har sjelden bruk for noe videre enn 28mm. 50mm fast blir mest brukt. 28 og 100mm brukes når det er behov.

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Jeg teller på knappene ...

 

Tamron 28-75m og Sigma 50mm blir isåfall objektivene ...

 

Makro/Tele - Sigma 150mm f/2.8?

Hadde ett i hendene i går, hadde det bare ikke vært for at noenlunde det samme beløpet må ut i restskatt, så hadde jeg ryki på det. Får prøve å finne noen skattetriks i løpet av helgen ;)

 

Tomsi; Får du Sigma 150 i Sony versjon?

Ellers så har FV tilbud på makropakke med Sigma 105 og blits

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Noen her inne som har slått til på dette tilbudet?

 

Jeg er fortsatt usikker og tenkeboksen er snart utslitt hmm.gif

Tenkte det skulle komme noen fornuftige ord fra Anew, men han er vell utilgjengelig?

 

 

Har sett etter objektiver som jeg har løst på og samtidig har råd til.

 

Ser for meg Tamron 28-75mm f/2,8 som "all-around start-up kit".

 

Sony/Minolta 20mm f/2,8 til landskap/by/arkitektur etc.

Sigma 50mm f/1,4 som lyssterk normal.

 

Tele og makro har jeg ikke tenkt på ennå.

 

Jeg gikk over til A850 i mars, så jeg var nok litt for tidlig ute når det gjelder dette tilbudet. Er veldig godt fornøyd med kameraet, og gir det en varm anbefaling. Når det gjelder optikk bruker jeg en Zeiss 16-35 f2.8 som allroundobjektiv. Har også en 50 f1.7 og en Tamron 70-200 f2.8 som fungerer veldig bra. Sigma sin 70mm f2.8 macro gir også veldig gode resultater, men kan bli litt kort på FF. Du kommer uansett langt med A850 + Tamron 28-75 f/2.8.

 

For tiden ligger det en Zeiss 24-70 f2.8 på bruktmarkedet til foto.no. Den hadde jeg vurdert hvis prisen kom ned under 10k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...