Gå til innhold

Fullformat til under 10000!


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-83883

Man kjøper A850 kun hvis det dekker de behovene man har som fotograf, og man kan leve med dets "svakheter". Personlig kjøpte jeg A850 fordi:

 

- Det har samme enkle menysystem som min gamle A700. Quick Navi gjør det veldig raskt å endre de fleste innstillinger.

 

- Det har god batterilevetid.

 

- Det har en stor og lys søker, samt en god skjerm.

 

- Ingen feil i firmware. Alt bare fungerer som det skal.

 

- Det er et "enkelt" kamera. Ingenting av det jeg karakteriserer som unødvendig til mitt bruk, f.eks. LV, auto HDR, HD-filming osv.

 

- Det er solid bygget og veldig robust.

 

Jeg fotograferer lite eller ingenting sport eller konserter, og trenger derfor ikke skyhøy ISO eller mer enn 3 fps. Det eneste som plager meg litt er den proprietære blitsskoen og det at blitsen ikke skrus fast i skoen slik som hos Nikon og Canon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OKEY! A-850 har ikke LV, ingen vits å diskutere dette siden A-850 faktisk aldri har hatt det. Så.. who cares? nupe2.gif

Kom med noe fornuftig som har med A-850 å gjøre.

 

Hvilke objektiver bør man ha til en FF dSLR med 24Mp sensor?

Jeg kunne tenkt meg Sigma 50/1,4 HSM.

 

Personlig så er jeg interessert i A-850 p.g.a. søkeren. Er blitt altfor vant med Pentax ME/ME super søkeren.

Jeg bruker ISO 100-400 film, så det skal være null problem å holde meg innen disse verdiene på en A-850.

 

Har lest kjapt gjennom noen A-850/A-900 tester, den kommer godt ut i testene så lenge ISO-verdien holdes under 800.

 

 

Hvorfor skal man punge ut 10K for dette kameraet?

Kjøper man A-850 p.g.a. stor søker, FF og 24Mp?

 

Her er noen tester av A900( A850 er likt unntatt søker, skuddhastighet og at det ikke følger med fjernkontroll)

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=42190

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra900/

 

Fotografi 1/2009 testet A900 mot D3X og Canon 5D MkII og det kom meget godt ut.

Fotografi testet A850 nr 6 i år( er vel det som er i salg nå)

 

Når det gjelder gode objektiver til det, så er det mengder å lese om på www.dyxum.com

 

Det 28-75 F2.8 som selges og på JP til redusert pris er antagelig veldig bra.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man punge ut 10K for dette kameraet?

Kjøper man A-850 p.g.a. stor søker, FF og 24Mp?

Ja, ja og ja.

 

Brukt riktig (og med lav ISO), så er det mulig å få fantastiske bilder med dette kameraet.

 

Optikken behøver ikke å bli sådyr. Sigma 50mm f/1.4 er en god start.

 

Ettersom god ytelse på høy ISO, er det eneste jeg egentlig savner hos Olympus, er dette desverre ikke et alternativ for meg. Men prisen er veldig riktig.

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg Nikon D700, men den koster litt for meget.

Det hadde vært godt å kunne bruke ISO 3200 uten å tenke på ISO støy.

 

Jeg kommer ikke til å bruke digitalt kamera denne sommeren, liten vits å ha en A-850 liggende i esken helt til høsten.

 

Det er en kar som leser denne tråden som skal selge en Sony 50/1,4 + en del annet.

En ny A-850 + en brukt 50/1,4 blir bare 12000kr ;)

En brukt A-850 + en brukt 50/1,4 blir vel bare 8-9000kr :p

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg Nikon D700, men den koster litt for meget.

Det hadde vært godt å kunne bruke ISO 3200 uten å tenke på ISO støy.

 

Jeg kommer ikke til å bruke digitalt kamera denne sommeren, liten vits å ha en A-850 liggende i esken helt til høsten.

 

Det er en kar som leser denne tråden som skal selge en Sony 50/1,4 + en del annet.

En ny A-850 + en brukt 50/1,4 blir bare 12000kr ;)

En brukt A-850 + en brukt 50/1,4 blir vel bare 8-9000kr :p

 

Godt observert,skal ikke si hvem den karen er :whistle:

 

Iso-støyen på A850 er forøvrig betydelig overdrevet...

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Hva med A-850 kombinert med Tamron 28-75mm f/2,8 ?

 

Hvis JP Tønsberg har den inne imorra så er det 50/50 sjanse for at jeg legger ut 10K. En slik mulighet regner jeg ikke med å få til høsten. Jeg får tømme aksjefond greia :p

 

olar: Har ikke du hatt 5D, D700 og A-850?

 

 

Jo, og så E-3 for å være helt korrekt.

Det har blitt litt kjøp og salg. Imidlertid har det vært en sann fornøyelse å faktiske bruke alt dette utstyret.

 

Bruker D700 nå og beholder evnt. A850 med Sony 50 1.4. Time will tell..

Lenke til kommentar

Iso-støyen på A850 er forøvrig betydelig overdrevet...

Kan du komme med et ISO 1600 / 3200 eksempel?

 

Hva med A-850 kombinert med Tamron 28-75mm f/2,8 ?

Skal være en kurant kombinasjon det.

 

Leggetid nå, men her er ett på 5000 iso (fem tusen) og ett på 800 (lysene. Bildet på 5000iso er forøvrig tatt med "beercan" på 210 mm med lukkertid på 1/40, håndholdt selvsagt..

post-45747-1271801393,296_thumb.jpg

post-45747-1271801417,3141_thumb.jpg

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Wow - det var da en enormt bra pris!

 

Det må jo være et ypperlig kamera til f.eks. studiobruk der en jo ikke har noe som helst behov for annet enn manuelle innstillinger og høy iso-performance er uvesentlig.

 

Det klør i kjøpelysten nå; begynner å bli lei av å vente på at Nikon skal slippe noe mellom 12 og 24 mpix til en pris det går an å leve med.

 

Må si jeg vurderer denne sterkt; det er jo mindre enn jeg ga for min D300 i sin tid, og jeg tar så godt som aldri noe med høyere iso enn 400.

Lenke til kommentar

Snasen pris. Også med 25 mpx, da. Det krever sitt av både prosessor og harddisk - store filer som skal prosesseres ganske tungt. På pluss-sida så er den høye oppløsningen endel av grunnen til at støyen på høy ISO først og fremst er et pixelpeeper-problem, skulle jeg tro. Når du sampler ned til visningsformat så slås støyen sammen til et mindre støyete signal.

 

Her er en measurebating sammenligning av ytelsen på sensorene til Canon 5Dmk2, Sony A850 og Nikon D700. Det synes ikke som om man får så veldig mye ekstra ytelse for de ekstra kronene opp til CaNikon sine produkter.

Lenke til kommentar

Wow - det var da en enormt bra pris!

 

Det må jo være et ypperlig kamera til f.eks. studiobruk der en jo ikke har noe som helst behov for annet enn manuelle innstillinger og høy iso-performance er uvesentlig.

 

Det klør i kjøpelysten nå; begynner å bli lei av å vente på at Nikon skal slippe noe mellom 12 og 24 mpix til en pris det går an å leve med.

 

Må si jeg vurderer denne sterkt; det er jo mindre enn jeg ga for min D300 i sin tid, og jeg tar så godt som aldri noe med høyere iso enn 400.

 

Prisen er jo sinnsyk bra og stiger kanskje igjen når JP har solgt ut det de har på lager?

 

Ellers er A850 brukendes til det aller meste. Iso-egenskapene er gode, men ikke på nivå med D700. Det er heller ikke spesielt egnet til"actionfoto", men følgefokusen holder ganske god tracking på bevegelige mål, bedre enn 5DII som det kanskje er naturlig å sammenligne med.

 

God søker, høy oppløsning og bildestabilisering i huset, er A850`s store fortrinn.

Lenke til kommentar
...først og fremst er et pixelpeeper-problem, skulle jeg tro. Når du sampler ned til visningsformat så slås støyen sammen til et mindre støyete signal.

Det tror jeg også.

 

Og man kan jo ikke sammenligne per-pixel mellom f.eks. et 12mpix-kamera og et 24mpix-kamera sånn uten videre.

 

Da må man i så fall først enten resize 12mpix-bildet -> 24 eller 24mpix-bildet -> 12 for å få samme størrelse før man sammenligner. Og i den prosessen vil eventuell støy på kameraet på høyest oppløsning bli langt mindre fremtredende. Eventuelt kan man jo møtes på halvveien og forstørre/forminske slik at begge bildene blir f.eks. 16mpix. Jeg mistenker at et 24mpix-bilde redusert til 16mpix nesten alltid vil gruse et 12mpix-bilde blåst opp til 16mpix selv om eventuelle støyegenskaper (per pixel) er dårligere på 24mpix-bildet i utgangspunktet.

 

På samme måte som f.eks. D3x er dette selvfølgelig ikke primært et action-kamera, så å sammenligne med D700 eller D3 - som vektlegger helt andre egenskaper som f.eks. ytelse på høy iso - synes jeg blir litt søkt.

 

(Jepp, jeg er en av dem som blåser totalt i ytelsen ved iso 800 og oppover - det er helt irrelevant for meg)

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...