Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindlet for 50 000 kroner - hva nå?


Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie så kort som mulig:

 

Jeg gjør en del handler med en selger fra Ebay gjennom en periode på 6 måneder. Disse går knirkefritt, og det handles for rundt 70 000,-

 

For 3 uker siden, bestiller jeg mere varer fra samme selger, dette uten å gå igjennom Ebay, men jeg betaler 30 000 gjennom Paypal, og de resterende 20 000 gjennom Western Union. Ettersom at jeg har gjort såpass mange handler med denne fyren (som er bosatt i statene) tidligere, ser jeg ingen problemer med å sende disse pengene på forskudd. Hva jeg kjøper, og hvilken pris vi avtaler på disse varene (PC- utstyr) blir registrert gjennom email. Betalingskvittering fra Western union og Paypal er selvsagt beholdt.

 

I går mottar jeg en pakke. Med det første skjønner jeg ikke helt hvor den kommer i fra, ettersom at det bare er en liten konvolutt. Den bestillingen jeg hadde gjort med den fyren skulle være på rundt 30 Kg. Jeg gliser litt for meg selv, og tenker kanskje dette er en overraskelse fra noen kjente og da eksploderer huet mitt, pakken er fra USA, og avsenderen er fyren jeg nettopp hadde overført 50 000 hardtsparte kroner til. Hva finner jeg i konvolutten? En liten Pc veske for 100 spenn. BRAAAAAAAS. Jeg følte meg som Eddy i Lock stock, verden rundt meg gikk i slow -mo, samtidig som en fæl Iggy Pop låt gikk i bakgrunnen. Jævelen hadde lurte meg. Han snakket tidligere om å flytte fra USA og til Europa og sa at dette ville være hans siste handel, men ettersom at jeg hadde såpass stor tillitt til avskummet, gikk ikke varsellampene. Får ikke kontakt med han lengere (selvsagt).

 

I dag får jeg mail fra Paypal. De vil ikke gjøre en jævla dritt. Ettersom at handelen ble gjort utenfor eBAY, vil ikke de involveres. Avskummet vil gå fri (han er sikkert uansett rømt til Europa slik han sa).

 

Spørsmålet mitt blir da; Er dette noe som er verdt å anmelde? Paypal sier de har full info på fyren, men at de ikke vil utlevere det. Tror dere det ressursvake og late politivesenet her til lands faktisk vil kreve denne infoen av dem ved en ameldelse? Og kan jeg få tilgang til disse personopplysningene? Kan jeg få banker til å spore opp fyren elektronisk (bankkort osv) eller er slik detektivarbeid bare begrenset til myndighetene? Hvis han har flyttet til Europa, burde han fortsatt ikke være mulig å spore opp ved at han må reise med passet sitt og under fullt navn? Hvor blir slik info registrert? Er det noen deler i landet hvor anmeldelser har en mindre sannsylighet for å bli henlagt?

 

Jeg driter egentlig i pengene, jeg har egentlig bare lyst å få klørne i fyren. Begge delene hadde dog vært supert.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner... Kjip situasjon dette, du har lov til å være hevngjerrig nå.

 

Det er ikke stort jeg kan hjelpe med. Men sikre deg alt av bevis og indisier du bare kan. Kan du på noe vis dokumentere at du har inngått en kjøpsavtale med denne fyren, betalt 50K til ham og ikke fått det du hadde krav på? Kanskje banken din har noe info om transaksjonen?

 

Du gjør også lurt i å kontakte politikammeret ditt. De burde kunne hjelpe. Nå har jeg ikke særlig erfaring med politiet, men tror det kan være lurt å være litt pågående overfor dem.

Lenke til kommentar

Og du er sikker på at du er svindlet?

Varene kan jo være på vei, kan det tenkes du er litt raskt ute?

Les hva jeg har skrevet, jeg har mottatt en pakke fra han, men i motsetning fra å være en stor eske på 30 Kg, var dette en lusen konvolutt med en enda mere lusen veske i. Han kunne egentlig gitt faen i å sendt meg noe som helst, men han ville sikkert bare gjøre det hele enda mere tragikomisk. At jeg ikke får kontakt med fyren, gjør ikke saken bedre.

 

Det som er overraskende dog, er at han valgt å lure meg når han må ha visst at Paypal sitter på hans personopplysninger. Han tror vel at bare fordi han har flyttet til Europa, gjør at han ikke kan bli tatt. Derfor lurer jeg også på hvordan det er å spore opp denne lusa elektronisk, og hvor mye jeg kan forvente å få i hjelp av myndighetene. Når voldsmenn og langt værre søppel går fri her til lands pga ressursmangler hos politiet, ser det meget dårlig ut for min del.

 

Men sikre deg alt av bevis og indisier du bare kan. Kan du på noe vis dokumentere at du har inngått en kjøpsavtale med denne fyren, betalt 50K til ham og ikke fått det du hadde krav på? Kanskje banken din har noe info om transaksjonen?

Jeg har bare emailene som han sendte, men regner med at dette holder som bevis? Jeg har også konvolutten jeg mottok fra han, hvor den er merket med "computer" - en konvolutt på noen gram, tragisk...

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...