Gå til innhold

Excel, Hvordan finner man renter fra funksjonen AVDRAG?


Anbefalte innlegg

Hvordan finner man renter fra funksjonen AVDRAG? Jeg prøvde med funksjonen AMORT, men det ble feil tror jeg. Jeg prøver å etterligne nedbetalingsplanen på billånet mitt, som er et annuitetslån med nominell og effektiv rente der renteutgiftene blir mindre hver måned og avdraget går opp. Slik jeg forstår utregningen av renten fra banken min så er effektiv rente renters rente på månedlig basis, hvis det har noe å si :hmm: Terminbeløpene jeg har fått frem med AVDRAG og 5% rente stemmer temmelig bra overens med det jeg betaler. Håper noen kan hjelpe :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...

Legger ved et ark fra kollega Geir. Døp om fra Laan.txt til Laan.xls

 

HTH. Beste hilsen Harald

Heisan

Takker jeg og :-)

 

Men om man har engelsk utgave av office, hva skal det stå her da, tenker på det som jeg har uthevet i rødt?

 

sum renter #NAME? =-SAMLET.RENTE(rpt;sumterm;lan;H8;H9;0)

sum avdrag #NAME? - =-SAMLET.HOVEDSTOL(rpt;sumterm;lan;H8;H9;0)

sum gebyrer 420

sum periode #NAME?

gjsn sum pr mnd #NAME?

gjsn renter+gebyrer pr mnd #NAME?

gjsn avdrag pr mnd #NAME?

terminbeløp =-PMT(rpt;sumterm;lan)+xxx!H7

Endret av Ray001
Lenke til kommentar

Men om man har engelsk utgave av office

Jeg har min egen lille kalkulator som jeg tror skal fungere uansett språk. Se om den fungerer for deg. Omdøp til .xls

 

Lanekalkulator.txt

 

Filen inneholder en makro, men denne er på ingen måte essensiell, så den kan du godt la være å aktivere om du vil. Det eneste makroen gjør, er å gange opp lånebeløpet med 1000 dersom du taster inn et tall som er lavere enn kr 10.000. Altså, skal du taste inn et lånebeløp på 1 mill, da kan du taste "1000" eller "1000000".

 

If Target = Cells(3, 3) And Target.Value < 10000 Then Target.Value = Target.Value * 1000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...