Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ujevn hjerterytme/hjertebank


Gratwhol

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I den siste uka har jeg merket at jeg ofte får hjertebank av å gjøre lite eller ingenting. Det kan være når jeg sitter å ser på tv eller bare går opp trappa. Det føles ut som det kommer i bølger, at rytmen går jevnt til den plutseligt blir litt raskere for å så gå ned i normal rytme igjen.

 

Jeg er da en frisk (for alt jeg vet) 20 år gammel mann, som aldri har hatt noe som dette før. Hjerteproblemer ligger heller ikke i familien. Dette problemet, om jeg kan kalle det, har jeg blitt veldig oppmerksom på i det siste. Viss jeg driver med gjøremål som gjør at jeg tenker på andre ting, så merker jeg det nesten aldri. Men slik som i går kveld når jeg skulle sove, så klarte jeg ikke å drive hen til drømmeland fordi jeg bare lå å tenkte på dette. Naturlig nok kjenner jeg disse svingingene i hjerterytmen mye bedre når ikke har så mye annet å tenke på.

 

Har ikke blitt kvalm, svimmel eller uvel som følge av disse "anfallene". Spørsmålet mitt er om jeg burde oppsøke lege, eller burde jeg vente for å se om det går over av seg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok tatt en tur til legen. Legen hører fort om det er noen uregelmessigheter og kan evt. ta en EKG-test for å sjekke om oksygenopptaket er optimalt.

 

Selv om hjerteproblemer ikke ligger til familien er ikke en insnevring feks. I blodårene inn til hjertet en umulighet. Stress, lite søvn og dårlig døgnrytme kan også veldig lett påvirke hjerterytmen. Ellers forbindes jo høy puls ved lav anstrengelse med dårlig form og kondisjon. Drar du til legen, så får du en profesjonell konsultasjon og det koster jo sjelden mer enn en hundrings. Best av alt kan legen stille en diagnose og da blir det nok enklere å sove om natta også:)

Lenke til kommentar

Gå til en lege.

 

Jeg har selv dette. For min del kommer det av at jeg drikker for mye kaffe, men det skjedde også hyppig da jeg gikk på et kosttilskudd kalt kre alkalyn.

Ja for mye koffein kan også ha veldig uheldige effekter. Jeg drakk en del kaffe, og energidrikker som red bull og battery på natta, da jeg jobbet to år som nattevakt. Erindrer at jeg syntes hjerte levde sitt eget liv den perioden.

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med at hjertet plutselig kan bynne banke superraskt og i uttakt. Noe som skyldes el ledning for mye i hjertet. For min del er det ikke noe farlig før jeg blir gammel.

Jeg har vertfall blitt anbefalt en liten operasjon, men tviler på at jeg blir og gjøre det med det første. 

 

Når jeg får et anfall kjenner jeg meg uvel. Jeg begynner og kald & varmsvette samtidig, svimmel, vont i hode, ør i hodet, sting i hjertet,

Min taktikk for og få hjertet til og roe ned, er at jeg tar hodet ned (gjerne i kalt vann). Holder for nese og munn, og blåser så hart jeg kan. Det får hjertet ofte til og roe seg ned.

 

 

For og få en diagnose på dette. Krevde det for min del at man tok EKG under et anfall. Målte man hjertesignalene uten at anfallet var der, så så de ikke noe. 

Når jeg var mindre hadde jeg det slik i over 24timer. Da fikk de dokkumentert dette. 

I senere tid var jeg på kontroll, da måtte jeg gå 1uke i strekk med et berebart måleapparat på brystet. Siden jeg ikke fikk annfall da, så måtte jeg prøve flere ganger helt til at jeg fikk det. 

 

 

 

Jeg annbefaler deg, hvis du skulle få et annfall. Ring legevakta, få dem til og gjøre klar EKG maskina, slik at du kan ta det med en gang. Så slipper du stresset med og gå rundt med et på brystet hele tiden.

 

Ring legen!

 

Er det ofte du får et slikt annfall?

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Synes det har blitt bedre i de siste dagene. Men føler meg litt tung i brystet av og til. Anfallene kommer ikke med noen faste mellomrom, egentlig kommer de til veldig tilfeldige tider.

Tar kontakt med lege i løpet av morgendagen.

 

Noe jeg glemte å nevne var at moren har en hjertefeil som gjør at et av hjertekamrene ikke er helt tett, slik at det hele tiden lekker litt blod gjennom, noe som gjør at hun fort blir sliten. Vet ikke om dette er arvelig, men jeg kommer antageligvis til å ta dette opp med legen.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Synes det har blitt bedre i de siste dagene. Men føler meg litt tung i brystet av og til. Anfallene kommer ikke med noen faste mellomrom, egentlig kommer de til veldig tilfeldige tider.

Tar kontakt med lege i løpet av morgendagen.

 

Noe jeg glemte å nevne var at moren har en hjertefeil som gjør at et av hjertekamrene ikke er helt tett, slik at det hele tiden lekker litt blod gjennom, noe som gjør at hun fort blir sliten. Vet ikke om dette er arvelig, men jeg kommer antageligvis til å ta dette opp med legen.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok tatt en tur til legen. Legen hører fort om det er noen uregelmessigheter og kan evt. ta en EKG-test for å sjekke om oksygenopptaket er optimalt.

 

Det er dessverre vanskelig å oppdage paroxysmale frekvensforstyrrelser med ECG, da de er nettopp paroxysmale. En Holterundersøkelse vil nok være veien å gå i så fall.

 

TS: Det er flere ting som kan forårsake en paroxysmal frekvensforstyrrelse. Ettersom du er så ung som du er, er det meget liten sannsynlighet for at du har en atherosklerotisk sykdom som har "progressed" så langt at det har noe å si på oksygenopptaket i hjertemusklaturen. O2-opptak har heller ikke (så vidt jeg kjenner til) først og fremst med elektrisitetsforstyrrelser å gjøre, da dette vanligvis skjer først etter et evt. infarkt.

Mulige årsaker kan være en overaktiv sympatikusdrive -> du tenker på at det er noe i veien med hjertet ditt -> du blir nervøs/stressa -> økt sympatikusflow -> økt hjertefrekvens/svetting/ol.

 

Når jeg får et anfall kjenner jeg meg uvel. Jeg begynner og kald & varmsvette samtidig, svimmel, vont i hode, ør i hodet, sting i hjertet,

Min taktikk for og få hjertet til og roe ned, er at jeg tar hodet ned (gjerne i kalt vann). Holder for nese og munn, og blåser så hart jeg kan. Det får hjertet ofte til og roe seg ned.

 

Denne øvelsen du gjør har med "valsalva manøveren" å gjøre, og øker parasympatikusdriven som motvirker sympatikusdriven -> altså net effekt er "mindre" sympatiske symptomer som hjertebank ol. Dette er ofte (ca 1/3 av tilfeller så vidt jeg husker) en god metode, og brukes i klinikken for å diagnostisere enkelte hjerteproblemer.

 

Noe jeg glemte å nevne var at moren har en hjertefeil som gjør at et av hjertekamrene ikke er helt tett, slik at det hele tiden lekker litt blod gjennom, noe som gjør at hun fort blir sliten. Vet ikke om dette er arvelig, men jeg kommer antageligvis til å ta dette opp med legen.

 

Det er stor sannsynlighet (men kan så klart være andre ting) at dette er en såkalt PFO, "persistent foramen ovale". Dette er et physiologisk hyll mellom forkamrene i hjertet som er essensiel for intrauterint liv. Det er estimert at omtrent 25% av voksne har en PFO, og i de fleste tilfeller er ikke denne stor nok til at den fører til nedsatt livsglede eller at den fører til symptomer (asymptomatisk), og det gjøres ikke noe med den.

 

Sist men ikke minst: jeg er ingen lege, og dette er derfor kun til veiledning. Gå ikke god for at alt jeg sier er riktig, og hør på legen din.

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...