Gå til innhold

Staten Israel - hvis _ikke_ ? -hypotetisk refleksjon


Requi

Anbefalte innlegg

Opprettelsen av staten Israel (14. mai 1948) utløste bl.a. et angrep fra de arabiske nabolandene dagen etter.

 

Jeg har lest mye om Israel nå i det siste, og har begynt å gruble litt på tankevekkere slik som dette. Veldig interessante spørsmål som har svirret rundt i hodet mitt lenge. Det er sikkert mange historikere og nysgjerrige folk her også, så jeg valgte å dele disse tankene med dere, for å se hva dere tenker om denne saken.

 

1. Hvordan tror dere at landet har utviklet seg hvis denne hendelsen ikke hadde funnet sted?

2. Hvilke andre mulige hendelsesforløp kunne ha skjedd? (noen sansynlige og velbegrunnede)

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprettelsen av staten Israel (14. mai 1948) utløste bl.a. et angrep fra de arabiske nabolandene dagen etter.

 

Jeg har lest mye om Israel nå i det siste, og har begynt å gruble litt på tankevekkere slik som dette. Veldig interessante spørsmål som har svirret rundt i hodet mitt lenge. Det er sikkert mange historikere og nysgjerrige folk her også, så jeg valgte å dele disse tankene med dere, for å se hva dere tenker om denne saken.

 

1. Hvordan tror dere at landet har utviklet seg hvis denne hendelsen ikke hadde funnet sted?

2. Hvilke andre mulige hendelsesforløp kunne ha skjedd? (noen sansynlige og velbegrunnede)

Vi ville vell ikke hatt Desert Eagle og UZI :)

Lenke til kommentar

Tja, hva hvis er jo rene terningkasting. Men tar et forsøk.

 

1. Syria, Egypt og Jordan hadde nok delt det opp til "sine" respektive områder.

2. Libanon vært i krig med Syria angående nordlige deler, og Syrias ønske som stor-Syria som aldri falmer hen (som også inbefatter Libanon).

3. Palestinerne ville vært rævkjørt.

4. Jødene ville vært rævkjørt.

5. Mulig "sammenkomst" mellom palestinerne og jødene for motstand mot Egypt og Syria.

 

Mitt store "spørsmål" er hvordan Jordan hadde reagert oppi denne suppa.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprettelsen av staten Israel (14. mai 1948) utløste bl.a. et angrep fra de arabiske nabolandene dagen etter.

 

Jeg har lest mye om Israel nå i det siste, og har begynt å gruble litt på tankevekkere slik som dette. Veldig interessante spørsmål som har svirret rundt i hodet mitt lenge. Det er sikkert mange historikere og nysgjerrige folk her også, så jeg valgte å dele disse tankene med dere, for å se hva dere tenker om denne saken.

 

1. Hvordan tror dere at landet har utviklet seg hvis denne hendelsen ikke hadde funnet sted?

2. Hvilke andre mulige hendelsesforløp kunne ha skjedd? (noen sansynlige og velbegrunnede)

Området hadde fortsatt vært under Britene, noe det var fra 1920–1948

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Palestinamandatet

 

Ingen Midtøsten-konflikt

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Har du slått deg? Under mandatstyret var det terror, opprør og misnøye blant både jødar og arabarar. Det hadde framleis vore konflikt.

 

Det vil alltid vere ei hug til sjølvstende blant folkegrupper som føler seg undertrykka. Dette ville utan tvil prege utviklinga av situasjonen. Britane var ikkje særleg interessert å vere barnevakt lenger og eg trur heller ikkje det ville vore mogleg særleg lenge.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, og hadde ikke USA blitt dannet så hadde det aldri vært krig i verden og alle hadde levd i fred og fordragelighet. Get a grip. Kontrafaktualitet kan være interessant, men når det er basert på grove ideologiske skylapper så har det sjeldent rot i virkeligheten.

 

Til informasjon:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Kfar_Etzion_massacre

http://en.wikipedia.org/wiki/Haifa_Oil_Refinery_massacre

http://en.wikipedia.org/wiki/Hadassah_medical_convoy_massacre

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...