Gå til innhold

Bil-bilder - trenger noen tips..


Anbefalte innlegg

Hei

 

Trenger noen tips angående bil-bilder om kvelden/natta. Å ta de på dagen fungerer greit, men når det begynner bli mørkt har situasjonen lett for å bli slik:

-Selve bilen ser "normal" ut, men lys og liknende brenner ut

-Bilen blir altfor mørk, om lysene ser normale ut

 

Noen som har noen gode tips å komme med her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsningen er nok som allerede foreslått og ta to bilder og sette de sammen i photoshop.

Evt kan du bruke parklys i stedet for hovedlys, de er ikke like sterke og du kan ha lengre eksponeringer for de brenner ut.

 

Finnes ingen "mirakel" innstilling dessverre =)

 

-Fredrik Otterstad

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-83883

De beste bilbildene synes jeg er det som er tatt i naturlig lys. Å lyssette en bil er ikke lett, særlig hvis du vil bruke blits. Som allerede nevnt, er nok faste lys veien å gå hvis du vil bruke kunstig belysning. Å sette sammen flere eksponeringer i PS vil også gi deg stor fleksibilitet når det kommer til å lage den rette stemningen.

 

Her er litt inspirasjon fra en bilfotograf som jeg synes treffer utrolig bra med sine bilder. Så vidt jeg kan forstå ut fra fotografens postinger på et annet forum, bruker han ikke blits på noen av sine bilder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Parkere bil ved vei

Kamera + stativ

Lang lukketid

+ekstern manuell blitz

 

..skal gi noen fine bilder :)

 

Dette fungerer best med lyse biler som ikke "svelger" lyset. Men, har tatt noen gode bilder med denne metoden. I spoileren finner dere ett av dem.

 

 

post-45726-1273000749,3528_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Parkere bil ved vei

Kamera + stativ

Lang lukketid

+ekstern manuell blitz

 

..skal gi noen fine bilder :)

 

Dette fungerer best med lyse biler som ikke "svelger" lyset. Men, har tatt noen gode bilder med denne metoden. I spoileren finner dere ett av dem.

 

 

post-45726-1273000749,3528_thumb.jpg

 

 

Fint bilde. Hvordan styrke snakker vi om på blitzen? Ett flash eller litt flere på ulike steder?

Lenke til kommentar

Parkere bil ved vei

Kamera + stativ

Lang lukketid

+ekstern manuell blitz

 

..skal gi noen fine bilder :)

 

Dette fungerer best med lyse biler som ikke "svelger" lyset. Men, har tatt noen gode bilder med denne metoden. I spoileren finner dere ett av dem.

 

 

post-45726-1273000749,3528_thumb.jpg

 

 

Fint bilde. Hvordan styrke snakker vi om på blitzen? Ett flash eller litt flere på ulike steder?

 

Jeg gikk rundt bilen og fyrte av flere ganger helt manuellt, kameraet sto på stativ med lang eksponering målt ifht. mørket. Det tok ikke mange forsøkene - jeg måtte bruke 30s eksponering, f/6.3 for å få akseptabelt med tid på meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...