Gå til innhold

Lyssterkt fastobjektiv til Canon


  

33 stemmer

  1. 1. Hvilket fastobjektiv til portrett (+baby)

    • Canon 50mm f/1.4USM
      14
    • Canon 35mm f/2
      1
    • Sigma 30mm f/1.4
      16
    • Annet, utdyp gjerne i posten under
      2


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ett lyssterkt objektiv til portrett (+baby/nyfødtfoto) med er usikker på hva jeg skal gå for til crop kamera.

 

Har Canon 17-55IS USM, men tenker god fastoptikk vil være bra her. Har sett på ulike alternativ, men setter pris på innspill og erfaringer om du vil dele? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

utsnittmessig er de helt identiske, så om du synes 50mm F/1.8 er for trang så er det ikke noe forskjellig med 1.4...

vet at 50mm er fast, men tenkte på lysstyrken om den er merkbar f.eks innendørs med lite naturlig lys.

 

Jeg forsøker å bruke mest mulig naturlig lys

Lenke til kommentar

Jeg har tatt en god del bilder av niesen min det siste halvåret. Det har vært fra nyfødt til nå et halvt år etterpå. Har brukt Sigma 50mm f/1.4 og Canon 100mm f/2.8 Macro, på cropkamera både med og uten blits. De beste bildene har jeg tatt i naturlig lys fra stort vindu, men blits i taket fungerer også fint (så sant det er hvitt tak). Hvis det har blitt litt for lite lys på den ene siden har jeg brukt en billig sammenleggbar 5 i 1 reflektor jeg har.

 

Eksempel 50mm, blits i taket

776770291_CjM6R-M.jpg

 

Eksempel 100mm, naturlig lys

831221817_upWe4-M.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

vil noen være så snill å oppklare noen saker for meg? :blush:

 

Som de fleste sikkert vet har FV kampanjer gående, så jeg tenkte å benytte sjansen til å skaffe meg 30/1.4, men får følgende svar i tråden:

 

Anew skrev 28. mai 2010 - 21:05:

 

Mulig jeg misforstår deg, men om du tror Sigma 30/1.4 er egnet til portrett, så tror jeg du bør tro om igjen... om du da ikke mener utelukkende helfigur?

 

Uansett så ville jeg sett meg om etter noe lengre. Headshots med 30/1.4 er ikke særlig smigrende.

 

Så jeg blir veldig usikker på hva jeg bør gjøre.

Hjemmestudioet mitt er ett rom på ca 8m2, og som tidligere nevnt har jeg brukt 50mm tidligere og syns det ble vel tett innomhus. Vil 30mm ville være ett bedre objektiv i så måte?

 

Tenker å kjøpe 50D med lyssterkt objektiv til portrett/studiofotografering primært av barn og familie.

Lenke til kommentar

Det står greit forklart i samme tråd litt lengere nedover.

Du kan si det sånn at hvis du tar rene hodebilder med en 30mm kan du få noen forvrenginger,til sånne skudd bruker jeg helst 70 til 200 mm.50mm blir en mellomting som kan brukes til begge deler men da er du avhengig av litt "space" for helfigur-bilder.

 

Hjemmestudioet mitt er ett rom på ca 8m2

 

Sett ditt nåværende objektiv på 50mm og se selv hvor mye du får med på bildene,det samme kan du også gjøre på 30mm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har jo 17-55/2.8 også, så jeg har forsøkt å stille inn på 50 og 30mm. Men forvrengte hoder kan man ikke forutse :whistle:

 

Ser for meg at 70-200mm blir vel trangt inne på ett 8m2 lite rom..

Endret av dSRL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...