Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Klokken på maskinen 'lagger' gradvis for plutselig å gå minutter tilbake i tid


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt faglig og ufaglig råd: Jeg har en Multicom laptop (Compal JFL92) maskin som akkurat er på tampen av garantien, så jeg henvender meg her fordi jeg trenger veiledning for en evt. rask avgjørelse om å sende maskinen for reparasjon. Vil derfor forklare hva problemet er:

 

Oppdaget for over et halvt år siden at internettklokken var et minutt tilbake fra tekst-tv klokken på TV og sjekket da manuelt å oppdatere klokken på internett og da ble tiden korrigert med et minutt. Siden da har jeg vært usikker på om det var software eller hardware. På Multicoms serviceavdeling mente den ene jeg pratet om at dersom biosklokken også lagget tilsvarende så var det noe med hardwaren. Og det gjør biosklokken.(Jeg har ikke funnet full støtte om dette på internett, men joda, jeg hadde lest at det er typisk at det da er et batteri på hovedkortet som holder på å ryke om klokken 'lagger' på den måten.) Uansett: Serviceavdelingen på Multicom sa at jeg ikke kunne skifte batteriet selv på en enkel måte, siden det på dette hovedkortet må loddes.

 

Det er typisk at klokken fortere blir feil ved hardt kjør av CPU (ved videoredigering/omkoding av opptak fra VOB til XviD - noe jeg gjør mye av.)

 

Jeg har ventet og ventet med å sende inn maskinen pga. at jeg trengte en 'ny' maskin før jeg ville sende inn Compal maskinen.

 

I løpet av den siste måneden gjorde jeg en test med å skifte ut harddisk (jeg hadde en harddisk med Windows 7 liggende på lur, mens den haddisken jeg originalt har benyttet har XP installert.) Med Windows 7 så det tilsynelatende ut som om klokken var korrekt. (Men viktig: Jeg glemte å sjekke om harddisken med Windows 7 var korrekt på sekundet!) Etter noen dager med bruk skiftet jeg tilbake til harddisken med XP, og gikk ut i fra at det var noe galt med en software. Så jeg reinstallerte XP på 'hoveddisken' jeg bruker.

 

Så har jeg fulgt med argusøyne. Etter en dag var klokken feil med tre sekunder. Etter tre eller fire dager gjorde den et ganske plutselig byks med et halvt minutt over natten. (Det er kun oppdateringer nedlastet og ingen andre programmer enn et omkodingsprogram kalt StaxRip installert og AVG Free. Ellers var maskinen svært naken.)

 

Gjorde ny installasjon som en dobbelsjekk. Samme ting skjedde.

 

Så har jeg i går byttet tilbake til harddisken med Windows 7 for å se om den 'lagger' med sekunder etter hardkjør med CPU. Og det gjør den. Med 4 sekunder over natten = at jeg forventer at tiden vil plutselig bli verre om jeg kunne ha gitt meg tid til å bruke den i en uke. (Men den tiden til å sjekke det har jeg som sagt ikke pga. garantien som renner ut.)

 

Før jeg gjorde alle testene med reinstallering og bytting av harddisk med Win7, så ble klokken i løpet av månedene forsinket med nesten fem minutter (hver dag) - så det var et progressivt problem. Nyinstallering ser ut til å gjøre problemet mindre (altså bare noen sekunder feil de første dagene og så et halvt minutt etter noen dager, men det ser ikke ut til reelt å fikse problemer. Her blir jeg veldig forvirret: Hvorfor er problemet der men ikke like stor som før reinstalleringen?

 

Har nå ikke tid til å vente i flere dager til for å se om Win7 også gradvis vil 'lagge' enda verre på tiden slik at sekunder blir minutter etc., siden fristen for å sende inn til Multicom faktisk er nå.

 

Så jeg ville være takknemlig med innspill fra amatør og ekspertøyne - dvs. om problemet jeg beskriver med sannsynlighet er batteriet på hovedkortet (eller annen hardware), eller om det er noe annet som jeg har har oversett og kan gjøre noe med selv?

 

Har drevet mye med selvdiagnostisering av maskinen fordi jeg ønsker ikke 'bot' fra Multicom om det skulle vise seg å være noe jeg selv kunne ha gjort.)

 

Og ja, andre opplysninger som muligens er relevante: Biosen ble oppdatert til den nyeste versjonen for en del måneder siden. Også er det forskjellige drivere fra XP til Win7, så jeg mener man kan i utgangspunktet kan eliminere driverproblem, eller..?

Også er maskinen helt ren innvendig med ny termalgrease mellom CPUen og vifta, og maskinen er ellers uten støv. Meget lave temperaturer selv ved hardt kjør. (Maskinen står på kjølevifte.)

 

Skriver som sagt her fordi den dag i dag må jeg bestemme meg for om jeg skal sende den inn til service hos Multicom - eller ikke.

 

Takker for råd og hjelp :)

 

Ha en god dag.

 

Med hilsen fra Alexander

Endret av NorseGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...