Gå til innhold

Knøttliten ikke-Live-distro uten GUI?


Anbefalte innlegg

Jeg ser på muligheten for å bruke et par tynnklienter som printserver eller webcamserver (én klient til hver oppgave. de skal stå på forskjellige plasser.).

Hardware-messig er de grei nok, bortsett fra den knøttlille SD-plassen (128 MB). Jeg har derfor eksperimentert litt med små distroer de siste dagene uten å bli helt fornøyd. Grunnsystemet i både Debian og Arch er alt for stort. Jeg har også prøvd å installere DSL til disk (ikke-frugal installasjon), men den trengte minst 200 MB. Jeg liker ikke tanken på å ha en frugal/Live distro kjørende som en server. Men jeg prøvde likevel en frugal-installasjon av TinyCore og det fungerte relativt greit bortsett fra at de installerte tjenestene (samba og cups) ikke starter automatisk ved boot (de blir installert/lastet automatisk, men ikke startet, sikkert bare en konfigurasjonssak). Dette har selvfølgelig med frugal-greiene, og det er litt derfor jeg ikke ønsker å ha en slik løsning.

 

Men hvorfor klarer jeg ikke å finne en knøttliten drittdistro uten GUI? Når TinyCore bruker 6 MB på kjerne og GUI (med komprimering selvfølgelig), så må det vel være mulig å finne en liten basisdistro uten GUI på 30-40 MB? Etter hva jeg kan se, så tar ikke en stor 64-bits Ubuntu-kjerne mer plass enn 11,6 MB.

 

Og jeg er i utgangspunktet ikke interessert i å kompilere "hue og ræva" av meg. Eller er det ikke så mye som må kompileres hvis systemet skal være såpass minimalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...