Gå til innhold

Karaktersystemet i UK


askerix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På de forskjellige prøvene får du bare et prosenttall som det regnes ut et gjennomsnitt av. Karakterene første året teller ingen ting på den endelige graden din såfremt du består. Andre året teller 40% og tredje 60%. Det totalet gjennomsnittet regnes ut, og du får en grad basert på dette.

 

1:1 (First) er 70%-100%

2:1 (Upper second) er 60%-69%

2:2 (Lower second) er 50%-59%

Third class honours er 40%-49%

 

Er verdt å påpeke at hvis du får under 2:1, blir graden nærmest verdiløs. Det er svært få universiteter som aksepterer studenter til masterstudier hvis de ikke har en 2:1 eller høyere og så og si ingen arbeidsgivere. Er også verdt å nevne at i enkelte programmer gis det i praksis ikke høyere karakter enn 70% hvis ikke ekstraordinære egenskaper og kunnskap vises av studenten. Dette gjelder fag som engelsk literatur, filosofi o.l, men praksisen varierer stort fra universitet til universitet.

Endret av eimelb
Lenke til kommentar

På de forskjellige prøvene får du bare et prosenttall som det regnes ut et gjennomsnitt av. Karakterene første året teller ingen ting på den endelige graden din såfremt du består. Andre året teller 40% og tredje 60%. Det totalet gjennomsnittet regnes ut, og du får en grad basert på dette.

 

1:1 (First) er 70%-100%

2:1 (Upper second) er 60%-69%

2:2 (Lower second) er 50%-59%

Third class honours er 40%-49%

 

Er verdt å påpeke at hvis du får under 2:1, blir graden nærmest verdiløs. Det er svært få universiteter som aksepterer studenter til masterstudier hvis de ikke har en 2:1 eller høyere og så og si ingen arbeidsgivere. Er også verdt å nevne at i enkelte programmer gis det i praksis ikke høyere karakter enn 70% hvis ikke ekstraordinære egenskaper og kunnskap vises av studenten. Dette gjelder fag som engelsk literatur, filosofi o.l, men praksisen varierer stort fra universitet til universitet.

At første året ikkje teller stemmer ikkje, kva som teller varierar frå studie til studie, i psykologi er det, f.eks berre første semester som ikkje teller, med mindre du stryker. 40/60 fordelinga di stemmer heller ikkje, dei fleste studiene er delt inn i forskjellige modular/oppgåver som vektlegges i forskjellig grad.

 

Okei, så det du sier er at det ikke gis høyere enn 70%, og om du har under 60% er graden verdiløs?

Det er lett å få over 60%, men for å få over 70% må du yte ekstra, har same systemet i Noreg, du må ha over 5 for å bli ansatt der du vil og 6-ar er reservert for dei som yter ekstra. I vitenskapelege fag kan du sjå på 70+ som materiale som er godt nok til å publiserast, naturleg at det er få som er på det nivået. Poenget med å sette lista så høgt er gjerne å la dei beste få vise kva dei kan.

Lenke til kommentar

Okei, så det du sier er at det ikke gis høyere enn 70%, og om du har under 60% er graden verdiløs?

 

Jo det gis høyere enn 70%, men i enkelte essay-baserte fag (der vurderingen er relativ) må du skrive det som kreves for å få full pott + litt til for å få over 70% ved enkelte universiteter. I fag som baserer seg på matematikk f.eks., er det selvsagt vanligere med over 70%, ettersom man selvsagt må få full pott på en oppgave hvis den er rett.

 

Og ja, hvis du får under 60% i snitt er graden nesten verdiløs. Det er imidlertid verdt å nevne at omtrent 55% av alle studentene i UK får 2:1 (ca.45% 2:1), så det skal ikke alt for mye til for å oppnå dette.

Lenke til kommentar

Ja, 40% er verdilose.

 

Men her er greia, det som blir sagt over om at 70% skjelden blir gitt til annet enn eksepsjonelle svar stemmer godt. Karakterer er viktig i UK men Universitet du gaar paa teller like mye. Med en 2:1 fra Oxford eller Cambridge stiller du like sterkt som en med en 1st fra et hvilket som helst annet universitet (kanskje med hederlige unntak av London universitetene UCL, King's College og LSE). Men det er klart at dette gjelder internt i Storbritannia og det sies at det krever samme innsats for like karakter uansett universitet. Av erfaring vil jeg si at dette ikke nodvendigvis stemmer.

 

Men poenget, 2:2 og lavere er verdilost i noen sammenhenger er ogsaa lave 2:1 (sub-65) ogsaa ubrukelig.

Endret av Lillestrutts
Lenke til kommentar

Det er vel i Storbritannia og USA i større grad enn i Norge mange som etter fullførte studier, og ikke bare innenfor humanities, har store problemer med å skaffe seg en relevant jobb. Mange tyr dermed til jobber som ikke krever høyere utdanning, eller finner seg noe helt annet å gjøre. I Norge er du jo heller ikke på noen som helst måte garantert relevant jobb dersom du fullfører et studie som "Antikk kultur og klassisk tradisjon" eller "Utviklingsstudier" (og egentlig de fleste studier) med dårlige karakterer...

Endret av operg
Lenke til kommentar

Hvis man går utifra at de aller fleste på et studie ønsker å få seg relevant jobb etterpå er det vel det, ja. Selvsagt har man alltid et læringsutbytte fra et studie samt at det kan hjelpe i framtidige jobber (dog er det liten nytte i å ha studert utviklingsstudier hvis man jobber på McDonald's) men hvis det utelukkende er læringsutbyttet, uten å ta hensyn til jobbmuligheter, man er ute etter er det vel unødvendig å bry seg om karakterene i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Er "det å ikke få de jobbene de har mest lyst på" synonymt med at graden er ubrukelig?

 

Nei, det vil jeg ikke si. Det jeg mente med at 40% av gradene i Storbritannia er ubrukelige (jeg vet ikke nok om hvordan dette er i Norge) er at graden din bidrar i liten eller ingen grad til jobben du har etter endt studie. Altså hvis du kunne fått jobben uten å ta graden i førsteomgang da er graden, om ikke ubrukelig, verdiløs. Så ekstremt er systemet her, men tar du graden med hjem til Norge kan det jo fort hende at dette ikke nødvendigvis stemmer.

Lenke til kommentar

Er det generelt lettere å få gode karakterer i UK enn i Norge? 70% er ikke akkurat vanskelig å oppnå. Det tilsvarer en middels C her i Norge.

 

Jeg som skal ta en master i sciense skal for det meste svare på matematiske spørsmål hvor en kun har ett enkelt rett svar. Er det likt også her -f.eks at 30% av oppgaver er astronomisk vansklige?

 

Forstår jeg det rett: Jeg vil kun få karakterer i form av prosentdel heler studiet(2 år), før en tar gjennomsnittet av disse og blir klassifisert inn i Upper osv.. Vitnemålet vil altså ikke bestå av annet enn prosentdeler med og en "koklusjon" i form av Upper o.l. ?

 

En arbeidsgiver i Norge som ser at jeg ikke har klart mer enn 70% i NOEN av fagene vil ikke akkurat stråle av begeistring!

Lenke til kommentar

70% i UK = det som er forventa av studentane, mao, følgjer du med på forelesninger, leser pensum osv, men ikkje legg unormalt mykje arbeid i det eller er eksepsjonelt glup kan du forvente rundt 70% på eksamen, tilsvarar som sagt ca. ein 5-ar/B. Så vidt eg veit blir det også brukt prosenttal i Noreg.

Lenke til kommentar

Er det generelt lettere å få gode karakterer i UK enn i Norge? 70% er ikke akkurat vanskelig å oppnå. Det tilsvarer en middels C her i Norge.

Les postene over, 70% er ofte den høyestekarakteren som gis. Dette kan greit forklares til Norske arbeidsgivere, og det følger som regel med en veiledning/forklaring til vitnemålet.

 

Det at 70% tilsvarer det som er forventet kjenner jeg meg ikke igjen i. Presenterer du kun det som har blitt tatt for seg på forelesning uten egene/andre betraktninger ligger karakteren som regel mellom 50-59 (altså en 2:2), 70% gis kun til eksepsjonelle svar (Noen skoler opperer med kvoter, slik at ikke mer enn de beste 5-7% av klassn kan få en 1st class). Slik er det ihvertfall innen humanistiske fag. Kan ikke snakke for sciences.

 

Videre nevnes at "konting" generelt ikke er lov i England. Hvis du ikke møter opp på eksamen eller ikke har en god grunn for å utsette vil karakteren bli "capped" på 40%.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...