Gå til innhold

Registrere bil i Tyskland, og bruke den i Norge.


Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på om det er mulig å registrere en bil i Tyskland og bruke den i Norge. Jeg har tysk slekt og planen min er å melde flytting til dem også bo i Norge og jobbe her. Er jeg ansatt av en norsk arbeidsgiver er jeg jo fortsatt medlem av folketrygden og betaler skatt til Norge. Det som kanskje er problemet er at jeg som utlending ikke kan kjøre bilen i Norge mer enn en viss periode, men da er det vel bare å ta seg en tur til tyskland og tilbake?

 

Noen som veit noe mer om dette, og om det er lar seg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men det skjer vel først hvis politiet stopper meg? hvis jeg melder flytting og registrerer bilen i onkelen min sitt navn, som bor i tyskland, kan jeg vel bare si jeg låner bilen hans?

 

Hvem som eier bilen, og hvilket navn den er registrert i, er fullstendig irrelevant, så lenge den har utenlandske skilt. Blir du stoppet med en utenlandsk bil som ikke er din, så sliter ikke bare du, men også bileieren, siden det er du som får bot og må betale engangsavgift, og bileieren fordi bilen blir beslaglagt av tollvesenet inntil så er skjedd.

 

Reglene finner du her, og med mindre "slekt i tyskland" betyr kone og/eller barn, og egen bolig der, så er det denne teksten som gjelder:

§ 3 første ledd nr. 4 omhandler personer som har ervervsmessig tilknytning til Norge, og som har regelmessig døgnhvile i bolig han/hun eier eller leier med helårs leiekontrakt i utlandet. Vedkommende må ikke være innmeldt i norsk folkeregister og kan heller ikke ha familiemessig tilknytning til Norge.

Videre må han/hun enten være dagpendler eller ha til hensikt å oppholde seg utenfor Norge i mer enn 185 dager i løpet av en 12 måneders periode. En person som har full stilling i Norge (normalt 230 arbeidsdager i året), må med andre ord dagpendle for å oppfylle vilkårene i dette punktet.

Som ervervsmessig tilknytning regnes all inntektsgivende virksomhet. Dette gjelder også trygdeytelser til livsopphold, så som alders- og uførepensjon eller annen stønad, som for eksempel kunstnerlønn, sluttpakke eller lignende.

Som ervervsmessig tilknytning regnes også tilfeller der vedkommende følger undervisning ved skole eller universitet.

 

Det er ditt ansvar å dokumentere at du har oppholdt deg utenfor landet i 185 dager (i praksis netter/døgnhvile, siden dagpendling er lov) i løpet av de siste 12 månedene.

 

Har du ikke bare bolig, men også kone og/eller barn i utlandet, så er det nok med minst ett besøk hjemme i måneden (lenger opp på sida jeg linker til) for å tilfredsstille kravene.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...