Gå til innhold

Skitten sensor, har jeg ødelagt den?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller kjøp Olympus. For der virker faktisk støvrensemekanismen ;)

 

Men jeg blir litt undrene over at TGB må våtrense sensoren med 60-90 dagers mellomrom. Jeg har enda tilgod å ha behov for å bruke våtrens på min Canon 30D (og 350D når jeg hadde den)? Jeg har hittils klart meg med luftblåse.

Spørs på bruksmengde og miljø (ikke minst årstid). Jeg venter ikke til jeg ser dritt på bildene mine, sjekker sensor med lupe/lys minst et par ganger i uka. Blåser av, hjelper ikke det prøver jeg sensorbrush, og i noen tilfeller hjelper ikke det heller; da kjører jeg våtrens.

 

Stor sensor og stort speil bidrar ikke positivt. Merker stor forksjell mellom D3 og D300 med tanke på støvproblematikk. Rengjøringsfrenvens på D300 var over det dobbelte (i form av dobbel tid).

 

 

Tydeligvis må støvproblemet være mer utbredt på ff ja, har allerede noen dotter på mitt nye 5DII etter kun å ha skiftet objektiv 3 ganger. Men ikke noe på 7D'n som jeg har tatt mange tusen skudd med.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er også mulig å rense sensoren med noe som heter DiscoFilm.

 

Det er

for de som er nervøse for å ødelegge noe ;)

 

Den så skummel ut...!

Men trykkluftpistol på tre kilos trykk inn i kamerahuset? Aldri i livet!!!

 

Jeg syntes faktisk teknikken var en smule smart jeg :)

 

Og når man har et belegg med gummi på sensoren vil ikke trykkluft gjøre noen skade,men under normale forhold holder jeg meg langt unna "sandblåsing" av sensoren.

Lenke til kommentar
Tydeligvis må støvproblemet være mer utbredt på ff ja, har allerede noen dotter på mitt nye 5DII etter kun å ha skiftet objektiv 3 ganger. Men ikke noe på 7D'n som jeg har tatt mange tusen skudd med.

 

Tor

 

Det er det helt klart - det er jo en ikke ubetydelig forskjell i areal.

 

Jeg trenger ikke engang bytte objektiv, Tamron 28-75mm pumper støv for det det er verdt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Prøvde meg nettopp på rens av sensor ved hjelp av sensors swabs og eclipse. Det var ingen stor suksess. Gikk faktisk fra 26 til 27 synlige flekker på sensor :) Dette er etter jeg har brukt fire swabs på riktig måte. De har i det minste reposisjonert seg og er nå mer konsentrert på et lite område på sensor. Tviler på at det vil vises på vanlige bilder, men lurer likevel på hva det kan være. Frykter at det kan være olje fra kameraet.

post-133581-1277580578,6425_thumb.jpg

Endret av 8ruk3rn4vn
Lenke til kommentar

Frykter at det kan være olje fra kameraet.

 

Hvilken kamera har du,i manualen til Canon 7D står det at ved bruk av sensorrensing-systemet kan olje løsne og legge seg på sensoren,de anbefaler da og levere kameraet inn til en autorisert Canon reparatør.

 

Aha. Takk for tips. Har Canon 5D. Mon tro om jeg må sende kameraet til serviceproffen i Oslo eller om det finnes steder her i Bergen som gjør jobben...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...