Gå til innhold

PC-bygger-->jomfru


Anbefalte innlegg

Til en pris av ca 13000,- har jeg tenkt å anskaffe meg følgende:

 

420467 Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, Fan, for Core i7

 

482535 EVGA X58 3xSLI CLASSIFIED, Socket-1366 E-ATX, DDR3 max 24GB, 2xGbLAN, SLI&CrossFireX, 3xPCI-Ex(2.0)x16

 

586108 Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan

 

586431 Intel X25-M SSD 80GB 2,5", Retail SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, MLC, Gen.2

 

496004 Noctua NH-U12P SE2 CPU Kjøler Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1300 RPM, 92,3 m³/h, 19,8 dBA, 120mm Vifte

 

355395 WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA, 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM

 

322426 Zalman 120mm Vifte Sort 120 x 120 x 25 mm, 900 RPM, 20 dBA, 3-Pin, Anti-vibration Silicone Pins

 

572855 Zalman GS1000 Big Tower Titan Vifter: 1x 120mm Topp, 1x 120mm Bak, ATX, mATX, 2x USB, 1x FW, Hot-swap

 

I besittelse pr idag har jeg tenkt å suppelere med:

 

PSU: corsair TX 750W

XFX 5850

 

Skal også se om jeg får liv i et par 2-3 år gamle hardisker i kabinettet.

 

Kommentarer på oppsettet sålangt:

 

-HK er overkill, trenger ikke 3-way SLI

-RAM er overkill, kan spare penger der. (finner ikke 6 GB RAM til så veldig mye lavere pris)

 

Vil jeg kunne dra mye nytte av å anskaffe t 5850-kort til i Crossfire?

 

Finnes det en guide der det er foreslått rekkefølge ifh til å skru sammen en PC?

Fallgruver?

Noe jeg mangler?

 

//BjHugo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mangler DVD-drev, med mindre du skal bruke et du har fra før av. Har du bare et IDE-drev som du har tenkt å bruke så anbefaler jeg heller å bruke 300 kr på å kjøpe et SATA DVD-drev, så du slipper en svær IDE-kabel.

 

Du kan jo google litt om hvordan det er å skru sammen en PC, tipper at du finner en del guider der.

 

Den rekkefølgen jeg har pleid å bruke er vel ca. sånn:

 

 

-Først skrur du fast hovedkortet i kabinettet (sjekk om prosessorviften skal ha et feste på baksiden av HK'et, kjedelig å skru det ut igjen). Om du vil kan få på plass CPU-en og CPU-vifta med en gang, samt RAM, nevner det lenger ned.

 

-Så tar du gjerne PSU'en etter det

 

-HDD/DVD, harddisker kan enkelte ganger bli blokkert av lengre skjermkort, så jeg synes det er like greit å få de inn med det samme. (Ser du går for big tower, så det blir neppe et problem her).

 

-Før det har blitt for mye rot fester du gjerne ledningene som går til USB-porter foran i kabinettet og av/på knappen til kabinettet, samt eventuelle lyduttak i kabinettet til hovedkortet.

 

-Skjermkortet

 

-CPU eller RAM. Om du mistenker at CPU-kjøleren vil være over rambrikkene så setter du gjerne de på plass først. Hvis du ser at det går fint å sette de inn etterpå så er det lettere å skru uten å ha RAM-brukkene i veien.

 

-Koble til alle nødvendige ledningene fra PSU-en. TX750 har bare én 12V-linje (rail), så du trenger ikke å tenke på å "fordele" komponentene mellom de forskjellige linjene. Bare pass på at alt får strøm. Hovedkortet skal ha foruten "den store kontakten" også ha en 4/8-pins tilkobling for å få strøm.

 

-Husk å koble til alle viftene, sjekk gjerne at alt spinner første gangen du starter opp.

 

 

Regner med at big tower har godt med plass og når det er god plass så kan du variere rekkefølgen ganske mye.

 

 

Enkelte andre ting du kan huske på:

 

-Ta på noe jordet før du tar på komponentene, de kan ta skade av statisk elektrisitet. Evt bruk en antistatisk armlenke.

-Kan hende det følger med kjølepasta med din prosessorvifte, men du kan kjøpe en tube selv for å være sikker.

-Ta ting med ro :)

-Ha gjerne størst mulig plass mellom harddiskene, setter du de rett over hverandre vil de mest sannsynlig bli varmere enn om du setter de med god mellomrom.

-Husk å feste I/O braketten bak i kabinettet før du setter i gang.

 

 

Lykke til, det her ble litt langt :p

Lenke til kommentar

Hei

 

Vil ikke anbefale deg å kjøpe BigTower, har et Lian li BigTower, og det tar bare masse plass og du ser bare tomt ut på innsiden.

 

Noen sier jo at SSD er det beste forbedringen man kan gjøre, er ikke helt sikker men skal ivertfall kjøpe akkurat samme SSD som du har valgt selv.

 

Med mindre du skal kjøre 3 skjermkort og overklokke masse så burde du gå et par hakk ned på det hovedkortet. Kan anbefale Asus P6T Deluxe v2.

 

 

Mvh Mr.A

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Ville gått for det eller P6T deluxe, brae kort begge to.

 

 

OT:

 

Har hørt akkurat det samme om intels SSDer, de kan tydelighvis det å lage gode SSDer

eneste domme er at det er stor forskjell i overføringshastigeten fra 40gb versjonen og 80gb versjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...