Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mister nettet hver natt kl. 24:00


Anbefalte innlegg

Hei...

I den siste tiden, har jeg merket at jeg mister nettet akkurat klokken 24:00 hver natt, og kommet online igjen etter 10 min.

Er det noe i modem/ruteren som er feil satt opp, eller er det telenor som styrer på egenhånd.

Har en Zyxel Multimodem P2602HWT m/ruter.

Noen som vet hva dette er og har erfart det selv.

 

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må sjekke er om ruteren rebooter, eller bare mister linjen. Sjekker du loggen i ruterne bør det være enkelt å se (starter loggen på nytt ved midnatt hver dag?).

 

I min tid i ISP support har jeg vært borti noen tilfeller der det har vært spenningsvariasjoner i strømnettet på spesielle tider av døgnet som har forårsaket nok variasjon til at sensitive apparater som rutere har spontan-rebootet. I et tilfelle ble det funnet at nærliggende industri forårsaket et plutselig spenningsfall da de startet opp som var nok til å forårsake spontan-reboot. I et slikt tilfelle er det ikke så mye å gjøre utenom å insvestere i en USP evt. Desverre er det ikke lett for vanlige folk å påvise slikt siden det krever utstyr for å måle spenning over tid. I noen av disse tilfellene har det vært elektroingenører som har vært giret nok for å finne en løsning til at det gikk ann å pinpointe feilen.

 

Men som sagt, sjekk først om det er en reboot det er snakk om, eller bare en disconnect på linjen. Om det er en disconnect er ISPen de første du bør snakke med. Om det er en reboot kan det evt. i noen tilfeller være nok å bruke en annen modell av ruter, mne utover det vil det nok sansynligvis kreve litt in-depth dektektivarbeid.

 

EDIT: om du ikke vet hvordan du skal sjekke loggen på ruteren, eller om den evt. ikke har en kan du jo evt. benytte low-tech aproachen som er å sjekke om lysene på ruterne forsvinner på det forventede tidspnktet. Sidne det er et spesifikt tidspunkt er det jo ikke så vanskelig å sjekke. når nettet tar ca 10 min å komme tilbake så ville det ikke forundre meg om det er snakk om ruter-reboot siden det vil ta en del minuter å reboote + koble til ISPen på nytt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen her gitt.

Har samme multimodem og leverandør, og hver natt kl 24 forsvant nettet.

Ringte inn til support, og de fortalte at de kunne se "hyppig nedkobling". Hva dette skulle bety vet jeg ikke, siden jeg kun opplevde dette kl 24 hver natt. (De mente at det var mange ganger om dagen)

Hadde også store problemer med å åpne porter i multimodemet. Måtte restarte den 3-4 ganger før portene åpnet seg.

Etter en uke med banning etter å bli koblet fra Xbox live kl 24.00 og det forbanna problemet med portene, ble løsningen følgende:

 

* Oppdaterte Firmware i multimodemet.

* Satte den opp i Bridge modus.

* Koblet til en Dlink router. (Også med nyeste Firmware)

 

Etter dette har jeg ikke opplevd noen problemer, så her ligger nok mye av problemet i søppelet Telenor sender ut til kundene sine.

Lenke til kommentar

Da kobler jeg om og setter det i bridge, så får jeg sette opp min netgear ruter som tar seg av ip fordelingen.

Prøver dette...

Takk for svar og forslagene.

 

btw, når man setter modemet i bridge, ringer(pppoe) man fortsatt opp med modemet? ja?

Endret av bholmsen
Lenke til kommentar

Kan det være noe så dumt som at dato ikke stemmer overens med router og ISP? At den ene eller andres klokke er 10 minutter forskjøvet?

 

Alle verdens Playstation 3 (den tykke modellen) sluttet vel mer eller mindre å virke fordi den trodde det var skuddårsdag (29. april) den 1. mars i år, og derfor ikke forsto hvorfor datoen på serveren ikke samsvarte. Ingen forutså det, eller trodde det var mulig at det kunne bli et problem.

 

Hvis ingen til nå foreslåtte tiltak fungerer, kan du jo prøve å stille routerens klokke ti minutter tilbake, og se hva som skjer (kortere/lengre disconnect, eller ingen forskjell). Hvis routerens klokke i utgangspunktet går feil, kan du jo prøve å stille den riktig først.

 

Vet dette er et langskudd, men er det en ting jeg har lært meg når det gjelder datamaskiner og teknisk utstyr, så er det at ingenting nødvendigvis behøver å virke logisk.

Lenke til kommentar

Kan jo legge til etter å sjekket modemet:

Den står med oppetid på 114 timer.

Loggen er tom, da kun system error var huket av.

Får sjekket igjen til natten.

Får heretter epost med log innhold fra modem, får se hvordan det virker.

 

Med oppetid på 114 timer så er det jo tydeligvis ikke reboot som plager deg i dette tilfellet, så da kan du sansynligivs se bortifra mesteparten av det jeg skrev ihvertfall. Jeg ville kontaktet ISPen om dette hvis det er bare linken som går ned.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg opplever også dette nå. Har et Zyxel multimodem for kablet nett og IP-telefon, og en Dink-655 som kun tar seg av de trådløse nettet.

 

Kl24.00 hver dag så faller nettet ut.

Er det noen som har funnet ut hvorfor og hva som kan gjøres, eller må man bare forsøke firmwareoppdatering eller reset for å se om det hjelper?

 

Jeg har muligheten til å flytte kablene over til D-linken, og kjøre både trådløs og kabel på den hvis det kan være en løsning, men vil IP-telefonen virke om Zyxelen settes i bridge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...