Gå til innhold

Innkalt. Hva kan/burde jeg bytte til?


Scoob911

Anbefalte innlegg

Har nå blitt innkalt til Ingeniørbataljonen i Brigade Nord.

Har prøvd å finne en del info om hva dette er og jeg har fått inntrykk av at det er mest for "mekken"-folk som vil ha lastebillappen osv. Selvfølgelig er det en del annet også, men føler ikke at det er helt meg.

 

Går allmenn og har tenkt meg videre på siv.ing på NTNU. Kanskje derfor jeg havna på ingeniørbataljonen men ser ikke ut som det er noe relevant erfaring å hente der egentlig.

 

Leste at det var mulig å søke om å bytte avdeling og da lurer jeg på hva jeg evt kan bytte til. Trenger litt hjelp til dette da jeg ikke vet om alle avdelingene og det er vanskelig å finne god info om hva de innebærer etc.

Skulle gjerne hatt noe som ga litt nyttig erfaring hvis jeg først må tilbringe et helt år på dette. Liker å kjøre bil, så kunne godt hatt en tjeneste der jeg kjørte en del, men helst ikke lastebiler og slikt. Det ser jeg ingen nytteeffekt i senere. Driver aktivt med pistolskyting så om det hadde vært mulig å kombinere det så hadde det vært flott. Hvis det hadde vært mulig å ta noen nyttige kurs der man faktisk lærer noe eller som bra ut på CV-en. Befal (ettårig) eller noe så kan det være greit?

Ellers vil jeg gjerne unngå å havne i kulda helt oppi nord :p Bor på østlandet så Sessvollmoen eller noe litt nærme er jo å foretrekke.

 

Så noen som har noen ideer om hva jeg kan lese meg opp på og evt vurdere å bytte til? Linker og alt blir satt pris på. (prøv å bruk hele navn da jeg ikke kan alle disse fancy forkortelsene ennå ;) )

 

EDIT:

Ser flere steder at det er nevnt "Vognførere". Hva og hvor søker jeg om å få bytte til for å bli det i et år?

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drømmejobben hadde jo vært å kjøre rundt på generaler i Audi A8 i et eller annet land :p

Men siden jeg er litt mer realistisk av meg så prøver jeg å finne alternativer til et helt år. Regner med at det er ganske vanskelig å få den ene (hvis ikke veldig få) stillingen med å kjøre PMB (pansret mercedes benz) i garden.

 

Hvor passer det best å bytte til hvis jeg ikke vil inn i skogen, men heller kjøre rundt etc? Som sagt, leste om disse "vognførerne" hva nå enn det er. Finner ikke så mye info om det så vet ikke helt hvor eller hva jeg skal søke for å bli det. Nokon som veit?

Lenke til kommentar

Hvis du vil kjøre pansret MB må du nok uansett være en good del i skogen og slåss, da dette er eskortetroppen sin jobb. De er primært (vakt)gardister, sekundært infanterister, og til sist driver de med eskortetjeneste. Men VIP-sjåførene i FLO nede i Oslo/Akershus blir ofte rekruttert fra gardeskolen. Da kjører du rundt på stabsoffiserer og generaler i dertil egnede biler.

Ellers kan du jo dra deg til madla og søke stilling som sjåfør på en av de mange basene rundt om. Jeg har tjenestegjort på Olavsvern i Tromsø og BHFS i bodø (blant annet...), og begge stedene var det sjåfører som kjørte rundt på minibusser og noen mindre biler. På BHFS hadde de også VIP-sjåfører, de var privatsjåfører for en del av offiserene der.

 

Hvis du er over 20 og snakker tysk eller fransk er du veldig aktuell for sjåførstillingene i SHAPE. http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=143236 Men der er nåløyet SVÆRT

Lenke til kommentar

Hvis jeg vil bli sjåfør på en eller annen base, er det slik at jeg søker på f.eks luftforsvaret, eller CSS eller noe sånt og så har jeg vanlig rekrutt og etter det søker jeg meg videre til å være sjåfør? Eller er det mulig å søke om å være sjåfør helt fra starten av?

 

Hvilke avdelinger i f.eks luftforsvaret må jeg søke til hvis det er dette jeg vil? Virket som om hæren hadde en egen avdeling, CSS BN, som sto for logistikk og support egentlig.

Lenke til kommentar

Du gjennomfører selvfølgelig rekruttskolen som alle andre, i den avdelingen du tjenestegjør. Hvis du skal til CSS, så er du primært soldat, sekundært sjåfør. Mye av kjøringen deres foregår også i felt, og de skal selvfølgelig sikre seg selv, så det er en god del stridsteknisk opplæring. Hvis du vil kjøre vanlig bil og slippe unna alt "soldatarbeidet" er luft eller sjø your best bet.

 

All informasjon om videre tjeneste blir gitt under rekrutten hvis du har innrykk i luft eller sjø, du søker deg ikke til noen avdeling før du er på madla. Men luft og sjø har stort sett bilskvadron på alle basene rundt omkring.

Lenke til kommentar

Ah. Da tror jeg luft/sjø passer best ja :p

Så da søker jeg kun til enten sjø eller luft og har rekrutten på madla da? Ikke slik som i hæren at jeg må søke avdeling før jeg skal inn.

 

Har ikke helt bestemt meg ennå om jeg vil ha de 2 studiepoengene eller om jeg kan klare meg uten, så må undersøke alle alternativer ;)

Kjøre en eller annen bil rundt på en flyplass eller noe i et år kan vel være grei nok ofring for å komme inn på den linja jeg egentlig vil.

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar

Vel, det er jo litt andre ting også da.

For det første så har jeg ikke lyst til å bruke et helt år, vil helst begynne å studere med en gang. Men ettersom det er vanskelig å beregne hva jeg evt kan komme til å få på diverse eksamner osv så liker jeg å ha alternativer åpne.

Jeg har blitt innkalt allerede og nå har jeg valget mellom å komme meg unna eller å finne et sted som kanskje kan være litt intressant eller overlevlig :p , og få de to poengene (vet det ikke er studiepoeng men kom ikke på noe bedre ord).

 

Folkehøgskole er uaktuelt. Betale 80k+ for å ha fag som maskelaging og botrening?? :p (satt litt på spissen).

 

Sett deg i NTNU-tråden også Herr Brun så kan jo nevne at jeg helst vil på PuP, mens jeg regner med at Tek.Kyb er mulig å komme inn på. Så hvis jeg finner ut at PuP er veldig mye viktigere å komme inn på så er forsvaret og deres to poeng fortsatt et alternativ ;)

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er vanskelig å bli vognfører og slikt men begynte plutselig å helle mot å gjøre noe fornuftig i forsvaret.

Hvordan fungerer det med befalskolen og sånt egentlig? Er vel utskreven befal det heter for de som kun tar det i førstegangstjenesten og ikke bruker to år på det?

 

Må man da søke i forveien eller er det noe jeg kan søke om etter rekrutten? Er det noen spesielle steder jeg må ta rekrutten for å få ta befalsutdanninga eller noe?

Prøver å finne noe i forsvaret som jeg kanskje kan få noe mer nytte ut av enn å kjede meg gjennom et år med bilkjøring ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...