Gå til innhold

Ødelagt Eheim 1048 - trenger nye snarest, men hvilken?


Anbefalte innlegg

Har en Eheim 1048 vannpumpe. Den bråkte noe inne i h...., så jeg gjorde en såkalt "eheim-mod".

 

Har fungert fint i noen dager, men skulle starte pumpen og lyden var tilbake. F..., tenkte jeg, og tok ut kontakten og la meg (det var seeent på kvelden). Sto opp neste dag og hadde glemt nattens hendelser. Satt i kontakten, og stusset veldig over at jeg ikke hørte noe. Prøvde flere kontakter, men hørte fortsatt ikke noe. Så la jeg øret helt inntill pumpen, og da hørte jeg en veldig svake durelyd (den "vanlige" lyden man hører fra akvariepumper).

 

Pumpen pumper vann nå, men vannvittig lite. Temperaturen stiger etter få minutters bruk til 60 grader og oppover, og snart så fort at maskinen ikke kan brukes.

 

Trenger derfor en ny pumpe.

 

Noen som har en å annbefale? Helst en som ikke er for dyr, men den må pumpe mye vann og være stille.

 

btw, er det mulig å ta ut vannpumpen på noen måte uten å måtte tømme systemet for vann først?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[Hvordan kan jeg tømme systemet for vann? Det tok ganske lang tid å feste cpuribben, og spessielt kjøleribbe til skjermkortet var vannvittig vanskelig å feste.

 

Er det noen mulighet for å åpne pumpen uten å måtte tømme den for vann? Evt er det en god måte å tømme vanntanken på, uten å måtte ta ut hele systemet? Takker på forhånd for hjelp.

Lenke til kommentar

Har hørt at Eheim 1046 er mye mer stillegående enn 1048. Denne har bare halvparten av "ytelsen" (300 l/t) men det er mer enn nok for kjøling av cpu-, gpu- og nb-vannblokk.

Dette er i hvertfall tilfellet for de kjølesystemene med liten slange-/rør-dimensjon (de fleste tyske produkter).

 

Tenkte å gå for en slik en jeg. Har et miditower (Lian-Li "Fulltower") og ikke plass til 'stor' vanntank (med plass til nedsenket pumpe).

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

1046 skal være stillere enn 1048, men har ikke hørt begge.

 

1048 med "eheim-mod" er utrolig støysvak. Vil nok ikke bli den lyden (hvis du hører den) som kommer til å plage deg. Da min pumpe fungerte med mod + at det var noen matter rundt pumpen så hørte jeg den ikke på over 1 meters avstand. Gikk jeg nærme så hørte jeg den såvidt.

 

Har nå åpnet pumpen, og det kan godt hende teipen var problemet. Skal nå kjøpe bedre teip (såkalt vanntett teip) på jernia, og samtidig 2 l sterilt vann (koster 19,50kr) på apoteket.

 

Kommer med tilbakemelding når jeg har fått testet det.

 

Btw, har kommet opp i Samfunnskunnskap til muntlig eksamen. Jippi! Bare tre bøker å lese...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...