Gå til innhold

Posten utland og deres forkjærlighet for avgifter.


Anbefalte innlegg

Først å fremst, jeg tror du har helt glemt at det er ett navn på en privatperson som ikke KAN forveksles med ett firmanavn som står på pakken..

 

Du må gjerne kverulere med Posten, men ikke med meg. Det er allerede kilder i linket til i denne tråden som VISER at navnet kan spores til firma/person som driver med salg. Samtidig hvordan skal den som behandler pakken kunne vite om: Unyime Akpanudosen er en person eller et firma. Personlig har jeg ikke noe grunnlag for å hevde at dette er et personnavn og ikke et firmanavn eller visa versa.

 

 

Hvilket egentlig beviser at denne operasjonen de har gjort er standard prosedyre. MAO får ALLE som mottar gaver med verdi over 200kr regning fra dem med fortollingsgebyr. Er dette helt OK? Hvor mange millioner tror du de drar inn i urettmessige avgifter pr. år fordi folk rett og slett ikke gidder/gir opp å krangle med dem?

 

Personlig har jeg en opplevelse den andre veien, jeg har mange ganger spart masse penger i avgifter pga "snill" fortolling, både hos posten, andre distributører og hos tollvesenet selv. Har til og med opplevd tilfeller som kan forkortes til: Meg: Hei jeg har verdier for ditt og datt her, Fortoller: Nei så mye er det ikke verd, vi sier ditt og datt.

 

 

Og igjen pålegger du meg ansvaret til en importør, jeg er en helt alminnelig person som tilfeldigvis har mottatt en pakke fra en kompis i utlandet, er det forventet at jeg skal kunne alle importregler for å kunne kjenne folk utenfor landegrensene?

 

Ingen forventer at noen personer i dette landet skal kunne alle lover og forskrifter, men du skal likevel følge dem.

 

I motsetning til deg tydeligvis, så jobber jeg i en produksjonsbedrift, og kravene er visst HELT annerledes der enn i "den virkelige verden"...

 

Hvor du jobber og hvor jeg jobber er ravende likegyldig for denne saken. Dersom du kom med slike personangrep på dama i posten forstår jeg godt hvorfor du er blitt arrogant behandlet.

Faktisk er fortollingsgebyrene til posten ganske midt på treet. UPS tar normalt litt mer, mens FedEx tar noen tiere mindre.

 

 

@Subject Delta

Send en klage, slike tider skal man normalt ikke oppleve.

Dog hvis pakken lå til deklarering i vente av dokumenter er det jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man mottar en gave, er det da vanlig at man instruerer den som har sendt "gaven" i hvilken verdi som skal settes sånn som TS her tydeligvis har gjort? Etter min mening er sånn svindel med avgifter forkastelig og det bør vurderes om man ikke bør fjerne 200,- kronersgrensen og la folk betale avgift fra første krone, å fjerne muligheten for å motta gaver ville være vel drastisk.

Lenke til kommentar

Når man mottar en gave, er det da vanlig at man instruerer den som har sendt "gaven" i hvilken verdi som skal settes sånn som TS her tydeligvis har gjort? Etter min mening er sånn svindel med avgifter forkastelig og det bør vurderes om man ikke bør fjerne 200,- kronersgrensen og la folk betale avgift fra første krone, å fjerne muligheten for å motta gaver ville være vel drastisk.

 

Man må faktisk advare folk før de sender ting til norge, ettersom vi har en verdigrense som er urgammel, og ikke er representativ for verdien på varer i dagens samfunn.

 

Men men, denne saken er ute av verden så fort påsken er omme. Og må nok en gang konkludere med at folket i dette landet tydeligvis fortjener alt vi blir pålagt av avgifter ettersom vi tydeligvis synes det burde vært mye mer av dem.

 

Og når dere sier 8 dager fra oslo til "endestasjon", så er det helt normalt i dette landet..

Med mindre du bor i oslogryta da såklart.. Forsendelser fra japan tar normalt 1-2 dager fra avsendelse til de ligger i oslo, hvorpå det tar en uke eller mer fra oslo til mindre byer i nord av landet.

Men dette er såklart også sånn det burde være i Norge, vi skal jo være dyrest og dårligst på alt.

 

Når det gjelder Thorsen så må jeg si du er veldig flink til å plukke ut ting av helheten og hakke på det, mens du ikke svarer på spm mine. Derfor velger jeg å konkludere med at vi har 2 forskjellige syn på hvordan ting bør gjøres og ferdig med det.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Thorsen så må jeg si du er veldig flink til å plukke ut ting av helheten og hakke på det, mens du ikke svarer på spm mine.

 

Hvilke spørsmål mener du jeg ikke har svart på?

 

Hele denne historien har flere logiske brister og jeg kan ikke se annen enn at du enten bare klager for å klage, eller at du unnlater å fortelle hele historien.

 

For meg virker det som om du er "snurt" fordi ting ikke gikk som du hadde tenkt, du lager derfor en klagepost her for å få "støtte". Når du ikke får den støtten du er ute etter, (gud forby folk stiller faktisk kritiske spørsmål til historien din akkurat som Posten) konkluderer du med:

 

Og må nok en gang konkludere med at folket i dette landet tydeligvis fortjener alt vi blir pålagt av avgifter ettersom vi tydeligvis synes det burde vært mye mer av dem.

 

Flere har kommet med forslag til løsninger, men det virker som om du er mer interessert i å sutre.

 

Faktisk var det du som gjorde feilen i det øyeblikk du instruerte avsender om hvilken verdi han skulle sette på pakken. Jeg kan ikke se annet enn at du med vilje ville ha avsender til å sette verdien lavere, slik at du skulle slippe avgifter.

 

Den prinsipielle debatten om 200 kroners grensen og avgifter er forsåvidt veldig interessant, men førsteposten her ble startet som et dirkete angrep på Posten og deres behandling av din pakke.

Lenke til kommentar

Så til en annen gang, så ber man om å få satt verdien til under tollgrensen. Så slipper man mye styr.

Trenger ikke å være lurt. Inspiseres pakken å man finner noe som er verd mere enn påmerket verdi sitter man i saksa.

 

Dette skjedde med meg en gang, kjøpte en t-skjorte over nett og verdien var av en elelr annen grunn satt til 1 dollar. (aner ikke hvorfor, var ikke noe jeg ba om), fikk brev der jeg ble bedt om å dokumentere varens verdi. Mao det kostet litt tid, men ikke noe mer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Prinsippet til Posten er bra det.

 

Det er IKKE Postens oppgave å bevise riktig tollbehandling, det er faktisk du som importør som har den oppgaven. Kan ikke du gi posten/tollbehandler nødvendige dokumenter må du finne deg i en skjønnsmessig vurdering. Du er her blitt skjønnsmessig vurdert, Postens behandler har ikke funnet grunnlag til å tro at dette er en gave fra en privatperson, og tror at den er sendt fra en forretning.

 

Selvfølgelig er det alltid mulig å gjøre noe mubojumbo og lage falske dokumenter. Dog dette er dokumentforfalskning og dersom du blir tatt for det kan du fint risikere at posten rett og slett returnerer pakken til avsender.

 

Hvilken dokumentasjon som er nødvendig kan ikke jeg svare på, det bør derimot posten/tollvesenet kunne svare på.

 

Det du må betale er heller ikke akkurat noen blodpris, hva skal vi sette timeprisen til en tollbehandler til, la oss si 400 kr (Fakturert pris ut, ikke lønn, lavere enn de fleste håndtverkere). Et fortollingsgebyr på 100kr vil da si at denne personen har brukt ca 15 minutter på din pakke. Synes du det er urimelig? Pakken skal hentes inn, dokumenter skal leses, det skal beregnes mva og eventuelt toll. Om nødvendig skal pakken kanskje også inspiseres, verdien som er satt på skal kontrolleres er denne reell etc.

 

 

Nå får du gi deg - hadde en hatt reelle alternativer, og hatt et valg på hvem som ordner dette, så hadde det ikke vært noe problem. Problemet er at hverken Posten eller andre speditører lar deg ordne dette selv, noe du fint kunne før i tiden ved å fortolle på egenhånd hos toll.no.

 

Ettersom Posten tar betalt for en tjeneste som du ikke kan velge bort, og gjøre jobben selv på, så burde en vitterlig også kunne forvente at de gjør den riktig, og at de kan redegjøre for eventuelt grunnlag som legges til grunn for deres vurdering, så jo - Posten må da greie å gjøre jobben skikkelig.

Det du forfekter er vel nærmest som at du har abonnoment hos Netcom, men Netcom fakturer som de tror - setter fingeren i været og antar en verdi, mens du skal bevise ditt egentlige samtaleforbruk. Jeg antar du neppe hadde likt det, og ramaskrik hadde vært rundt svingen.

Lenke til kommentar

Så til en annen gang, så ber man om å få satt verdien til under tollgrensen. Så slipper man mye styr.

Trenger ikke å være lurt. Inspiseres pakken å man finner noe som er verd mere enn påmerket verdi sitter man i saksa.

 

Dette skjedde med meg en gang, kjøpte en t-skjorte over nett og verdien var av en elelr annen grunn satt til 1 dollar. (aner ikke hvorfor, var ikke noe jeg ba om), fikk brev der jeg ble bedt om å dokumentere varens verdi. Mao det kostet litt tid, men ikke noe mer.

 

AtW

 

I de tilfelle har en vel hatt alternativer - enten fortolle selv via toll.no, eller sende dokumentasjon. Personlig foretrekker jeg toll.no ettersom jeg kan betale med kort og har svar innen noen timer, som jeg kan sende til speditøren. Det fordrer ikke at jeg må rekke åpningstider e.l. - dermed langt mer praktisk egentlig :)

Lenke til kommentar

Nå får du gi deg - hadde en hatt reelle alternativer, og hatt et valg på hvem som ordner dette, så hadde det ikke vært noe problem. Problemet er at hverken Posten eller andre speditører lar deg ordne dette selv, noe du fint kunne før i tiden ved å fortolle på egenhånd hos toll.no.

 

Forsåvidt kan jeg være enig i at det er en tjeneste som mangler. Men dette har ingenting med at Posten, eller andre speditører er inkompetente å gjøre. Behovet for en slik tjeneste kan være relativt lav og det kan være grunnen til at man ikke tilbyr det, spesielt da de fleste ikke ville betalt ekstra for det. Mesteparten av pakkene har jo tilstrekkelig dokumentasjon til å enkelt kunne bestemme toll/avgifter.

 

Ettersom Posten tar betalt for en tjeneste som du ikke kan velge bort, og gjøre jobben selv på, så burde en vitterlig også kunne forvente at de gjør den riktig, og at de kan redegjøre for eventuelt grunnlag som legges til grunn for deres vurdering, så jo - Posten må da greie å gjøre jobben skikkelig.

Og hvor i behandlingen mener du Posten gjør feil i trådstarters sak? De antar at Unyime Akpanudosen er et firma. Posten vet like godt som deg og meg at det jukses en god del med "gift" valget på deklarasjonslappene, og er selvsagt obs på det. Trådstarter kan sende dokumentasjon som beviser at det er en privatperson som har sendt en gave, og vil å så fall forhåpentligvis få riktig toll/avgiftsberegning. Hva er din definisjon av å gjøre jobbe skikkelig, å la alle tvilssaker går gjennom med lavest mulig avgift?

 

Det du forfekter er vel nærmest som at du har abonnoment hos Netcom, men Netcom fakturer som de tror - setter fingeren i været og antar en verdi, mens du skal bevise ditt egentlige samtaleforbruk. Jeg antar du neppe hadde likt det, og ramaskrik hadde vært rundt svingen.

 

Det blir vel mer som at en fyr i USA ringer meg og forteller Netcom hvor lenge samtalen varte, istedenfor at Netcom måler selv. Netcom velger å ikke tro på fyren fra USA og fakturerer faktisk deres målte forbruk i stedet. Posten tror ikke på avsender, og fakturerer deres "målte/antatte" verdi av varen. Trådstarter har mulighet til å få omgjort dette.

 

Jeg er enig i at det i de fleste tilfeller ikke er noen problemer hos Posten, andre distributører, eller tidligere toll.no med å selv dokumentere varens type og verdi. Det kan selvfølgelig bety noen dager ekstra behandlingstid dersom man velger å sende e-mail fremfor å ta en telefon. Så lenge man opptrer seriøst ovenfor kundebehandler er det iallefall min oppfatning at de fleste distributører er mer interesserte i å løse problemer enn å skape dem.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...