Gå til innhold

Umulig med HiFi-høytalere til PC?


Anbefalte innlegg

Jeg har i skrivende stund et par Logitech Z-10 høytalere stående på skrivebordet. Dette har jeg etter hvert innsett at langt i fra tilfredstiller den lydopplevelsen jeg søker etter. Derfor har jeg den siste tiden lurt på om det er mulig å kjøpe så og si vanlige, litt dyrere høytalere og koble dem til PC-en.

 

Rommet mitt måler cirka 4x4m, og med et skråtak som opptar noe plass. Dette tenker jeg har relativt lite å si, når jeg uansett vil være plassert bare litt over 1m foran høytalerne for det meste av tiden. Jeg har stor plass på skrivebordet, så størrelsen på kompakthøytalerne har egentlig lite å si.

 

Jeg så i en nylig test av Lyd & Bilde at Monitor Audio RS1 gikk helt til topps blant kompakthøytalerne. Disse toveishøytalerne har en veiledende pris på 4000 kroner, som ikke er helt gale med tanke på hva jeg har satt opp som budsjett. Ellers er jeg litt i uråde om hva annet jeg virkelig trenger. Så vidt jeg har forstått trenger man også både dedikerte kabler og forsterker. Noe annet? Når de snakker om at den har god bass, vil dette si at en sub er overflødig?

 

Generelt sett, hva er den beste løsningen for et mindre rom med stor skrivebordsplass og et budsjett på rundt 8-10 000 kroner for alt inkludert? Hadde vært uovertruffent dersom noen hadde orket å sette opp det ideelle for meg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God bass betyr sjelden en extra subwoofer, men at det høres bra ut, og at du får den punchen du er på jakt etter.

Nå står det ikke hva slags musikk du hører på, noe som er ganske viktig å vite hvis man skal plukke ut høyttalere.

Skal du ha pen lyd, overkommelig volum, og ikke har behov for den durende bassen, så er det greit med et lite kompaktsett, da med liten receiver, og 2 stativhøyttalere.

Eller,om du ønsker pen lyd, høyere volum, og litt mer bass, så kjøp en litt større receiver, og noen større høyttalere.

 

Hvis du har mulighet, dra rundt på de lokale hifi-butikkene å hør på høyttalerne de har inne til din pris og dine behov.

Folk har forskjellige krav på lyd, noen liker skarp diskant, andre liker en tonn med bass,andre liker små høyttalere, andre liker store..

 

Du kan jo se litt på Surround sin hjemmeside på Stereoanlegg, mye fint der til overkommelig pris.

Lenke til kommentar

Det er forresten ikke noe problem å koble slike høyttalere til pc'n. Men siden høyttalerne ikke har en innebygget forsterker så trenger du en separat :) Her vil det variere hva som passer best med tanke på hvilke høyttalere du velger. Kan være mye fint å få brukt på avforum.no eller hifisentralen.no.

 

Når det gjelder å koble forsterkeren til pc så kan det gjøres på en billig måte med en stereojack --> rca kabel (rød hvit) ellers så kan du kjøre digitalt ut fra pc(usb eller optisk) til en ekstern Dac(lydkort).

Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens!

 

Nå står det ikke hva slags musikk du hører på, noe som er ganske viktig å vite hvis man skal plukke ut høyttalere.

Jeg hører ikke så mye på verken heavy metal eller rap, men har ellers et veldig utviklet spekter for musikk. Jeg hører jazz, rock, klassisk (da ofte bare et enkelt instrument, f. eks. piano) og mer moderne stilarter som trance. Ellers ser jeg temmelig mye på film og bruker i tillegg dataen til spill. :yes:

 

Det er altså ingen modeller som skiller seg ut som suverene? For vanlige PC-høytalere blir for eksempel Logitech Z-5500 nevnte ofte. Ikke noen tilsvarende klar seiersherre i denne kategorien?:hmm: Hadde vært veldig flott om noen satt sammen et komplett oppsett, som de mener er best til cirka 8000 kroner. Så testen av Dynaudio MC15, men er litt skeptisk til at en slik universalløsning vil være like bra som separate komponenter.

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å være skeptisk til denne løsningen, det finnes mange aktive nærfeltsmonitorer og veldig mange av dem er mye bedre enn de fleste hifi-høyttalere, selv bruker jeg Genelec 8020A på skrivebordet, ett av de bedre merkene. Dynaudios monitorer kjenner jeg ikke til men med de tradisjonene denne produsenten har innen highend-audio tror jeg det er ett trygt valg, disse har også vanlige rca-kontakter i motsetning til Genelec som bruker balanserte kontakter, noe som gjorde at jeg måtte lage egne kabler.

Lenke til kommentar

Om du er opptatt av kvalitet fremfor kvantitet er, som bruno også sier, nærfeltsmonitorer et veldig godt valg. Genelec 8030, Adam A5 Pro, KRK Rokit RP6, Tannoy Reveal 6D og mange flere.

 

"Normale" høyttalere og forsterkere kan gi like god lyd, men der har du jo enormt mange flere valg- og kombinasjonsmuligheter. Både på godt og vondt. Dessuten får du helt sikkert tips om "normale" komboer, jeg liker å presentere alternativer man kanskje ikke har vurdert eller tenkt på :)

Lenke til kommentar

Etter å ha diskutert litt på AVForum, har jeg funnet ut at jeg definitivt skal ha nærfeltsmonitorer. Jeg har allerede kikket litt på høytalerne du, epifant, har foreslått. Genelec og Tannoy har jeg avskrevet fordi designet ikke passer inn sammen med resten av interiøret. Ellers har jeg muligheten til å få de andre sendt fra USA til en noe redusert pris. Ut i fra dette, hvilken løsning vil du si er best:

 

Adam A5 (2.0): 5000 kr (sendes fra USA)

KRK Rokit RP6 (2.0): 2000 kr (sendes fra USA)

Swans M200MKIII (2.0): 4000 kr (sendes fra Norge)

 

Hytalere.png

Swans M200MKIII - Anbefalt til meg av AVForum-guruen Hellnoob.

Lenke til kommentar

Husk nå absolutt på å inkludere frakt, moms og fortollingsgebyr når du beregner pris. Det som først kan se ut som et strålende tilbud kan fort vise seg å bli en minimal besparelse når alt er betalt...

 

Dessuten går det fint an å ta kontakt med f.eks. Prolyd og si at du har fått et tilbud på XXX kroner et annet sted, og spørre om de kan matche prisen.

 

Personlig ville jeg nok gått for Adam A5. De har fått strålende kritikker rundtomkring. Dessuten synes jeg KRK-ene blir for billige dersom du i utgangspunktet hadde budsjettert med 8-10 000. Du MÅ jo ikke bruke alle pengene, men dette blir litt som å først spørre om hvilken bil du bør kjøpe i premium-segmentet og deretter kjøpe en Mini... Bruk rundt 5 000 i det minste. Det er derfra og oppover at monitorer begynner å bli morsomme. Mener nå i hvert fall jeg.

 

BEST er umulig å si noe om. Alle alternativene vil låte forskjellig, og alle har forskjellig smak. Noen driter i lydbilde så lenge bassen rumler som besatt, andre kan leve nesten helt uten bass om lydbildet er himmelsk, noen (mange) hører ingenting over 16 000 hz og klarer seg utmerket uten den øverste diskanten, osv osv. Med andre ord burde du HELST få lyttet til dem med dine egne ører (i rommet de skal stå i), eller i beste fall forsøke å få en oversikt over hvordan de lyder. Er de varme i klangen, har de fyldig eller litt slank mellombass? osv osv.

Lenke til kommentar

De fra USA sendes via frakttjenesten Jetcarrier. Du skriver ned deres addresse når du kjøper fra f. eks. Amazon i USA, og så vil de frakte varene for cirka 300 kroner til posthuset ditt i Norge. Tror ikke det er noen ekstra utgifter, men dette skal jeg undersøke nærmere.

 

Du må betale norsk moms på varepris og frakt fra leverandør til Jetcarrier. Hvis du velger sjøfrakt, kommer frakt fra Jetcarrier sitt norske lager til ditt nærmeste postkontor, i tillegg.

 

Frode

Lenke til kommentar

Du har helt rett. Besparelsene ble magre, spesielt med tanke på at du også mister garantien, eller i hvert fall evnen til å utnytte den. Valget falt derfor på Swans M200-MK3, som jeg i dag bestilte til en subsidiert pris fra LSound. Gleder meg veldig over å ha gjort et brilliant kjøp, men skammer meg samtidig litt over å ha anbefalt Logitech Z-5500 som PC-høytalere til andre (etter rabatten ligger prisen uforskammet tett på).

 

Spørsmålet nå er om jeg skal investere i et lydkort eller ikke. Asus Xonar DX gir utrolig verdi for pengene i følge tester, mens folk samtidig hevder at de integrerte har blitt så bra at du knapt merker forskjell. Nå er likevel disse høytalerne et godt stykke over standardverdier, så da har det sannsynligvis mer å si. Jeg vil gjerne høre hva ekspertene har å si på dette, med en vedlagt begrunnelse slik at jeg kan lære litt. :)

Lenke til kommentar

Tror det beste er å prøve selv egentlig. Om du venter med å bestille til du har fått høyttalerne (og spilt dem inn endel timer) kan du jo teste det og bruke returretten om du ikke synes det er verd prisen :)

 

Analoge utganger fra en PC kan forresten være utsatt for støy, så en ekstern DAC med USB-tilkobling kan nok være et godt alternativ. Da får du lagt DA-konverteringen utenfor pc-kabinettet, unna potensielle støykilder. Har ikke tid til å finne frem noen alternativer nå, men et søk på "USB DAC" bør gi nok av treff mellom 1000 og 3000 kr :)

Lenke til kommentar

Slenger inn noen forslag til usb dac jeg :)

 

Abrahamsen: http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/spiller-annet/ABRADAC/abrahamsen-d-a-konverterer

 

Cambridge dacmagic: http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/annet-tilbehor/cambridge_dacmagic_da-konverter_solv.htm

 

Behringer: http://www.musikkinstrumenter.no/product_detail.asp?pkProduct=4518

 

behringer la jeg til som et billig og relativt bra alternativ hvis du kun skal unngå støy fra datamaskinen. Har denne selv og den fungerer helt okei til dette formålet. De to alternativene over vil nok gi et større litt løft lydmessig.

 

Du har også Beresford som har en veldig god en. Denne ble foretrukket ovenfor Dacmagic i en blindtest utført av medlemmer på avforum.no. Du kan lese mer om den på dette forumet. Prisen er også noen hundrelapper lavere. Merk at denne må bestilles direkte fra beresford (england)

 

link: http://www.beresford.me/products/TC-7520.html

Lenke til kommentar

Totalt inkl. mva 3433,75

 

Se der ja! Det ble faktisk litt billigere enn først antatt. Tror jeg skal se litt nærmere på Behringer sin DAC dersom jeg opplever støy som et problem. Hvis jeg synes lyden er knall og ikke har noe spesifikt jeg kan påpeke, så er da det perfekt nok allerede. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...